Seccond Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hei, Er litt rådvill. Startet et AS for noen år siden, og spurte en bekjent om å bli med å etablere. Jeg tilbød vedkommende 35% av aksjene, og han ble varamedlem. Jeg ble daglig leder, styreformann, eneste som jobber i firmaet og har 65% av aksjene. Vi lånte begge litt penger til firmaet i oppstartsfasen, og lånene ble ganske raskt tilbakebetalt da ting gikk veldig bra. Så til spørsmålet. Kan jeg med mine 65% av aksjene, daglig leder, styreformann og eneste ansatte i firmaet - selv helt og holdent bestemme min egen lønn? I og med at jeg har aksjemajoriteten? Uten å ta hensyn til hva han mener jeg bør ha i lønn? For å sette det på spissen så ønsker jo sikkert han at jeg skal jobbe så billig som mulig og heller bygge verdier i selskapet, slik at hans 35% øker enda mer i verdi. Jeg har bygd betydelige verdier i selskapet allerede, så hans 35% har blitt mye verdt takket være min harde innsats. Spørsmålet jeg nå stiller meg er om jeg bare kan bestemme at jeg vil ha bedre lønn for slitet, og om han i det hele tatt kan protestere? (hvis man setter det helt på spissen, og hvis vi ikke blir enige. Må jo først prøve en god løsning vi blir enige om) Noen som er god på dette? Hilsen rådvill :-) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det holder med en tråd per tema. Denne stenges derfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg