Gå til innhold

[Løst] Lysnett sikringen fyker ved PSU oppstart

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en gammel MIST PSU 800W. Når jeg slår på strømbryteren så ryker automatsikringen på strømkursen. Det er en 10A kurs med kvikk sikring.

Regner med at det er pga kondensatorene som lades i poweret at den drar så mye strøm. Vis jeg lar poweret være på, så må jeg slå på sikkringen en 2-3 ganger før den holder.

Spørsmålet er om nye PSU har kretser som begrenser strømforbruket under oppstart eller om det finnes noe jeg kan koble mellom PSU og lysnettet som ordner dette?

Alternativet er å få byttet sikringen til en treg type, men det blir fort dyrere en å kjøpe ny PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den PSU du har, er som de over nevnte kjent for nettopp det. Den serien er vel kanskje på topp 5 av verste PSUer noensinne laget for PC. XD

Selvsagt, en god PSU bør ha noe som begrenser strømmen inn i kondensatorbanken, men så ille skal det ikke være. Det er uansett ikke noe jeg ville dvellet ved. Den er søppel, og selv om jeg foretrekker trege sikkringer på datarommet, så er det første jeg ville brukt tid og penger på, er å erstatte den. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kansje lurt å gå for en ny på 750W.. eller mindre alt etter behov.. 800W PSU,er vil helst ha 15Amp kurs mener jeg å ha lest..

mens 750W og under klarer seg med 10A. (Mist er uansett noe dritt ja.)

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

Det holder som regel å gå til trege sikringer. Det vil ha mer å si enn et PSU bytte (gitt at PSUen ikke var dritt i utgangspunktet).

Og forskjellene på PSUer sin tilkoblingsstrøm er så store at en slik generalisering for blir meningsløst.

Men på generell basis er jeg i grunn heller ikke enig i påstanden. Selv gode og dårlige PSUer i 1000-1300W klassen klarer seg på en 10A rask sikring (selv den ene på 1200W chieftechen som er notorisk høy inngangsstrøm). Først når jeg kobler på to samtidig (2000-2600W) at ting begynner å skjære seg. SÅ har derfor skaffet meg nytt skap og trege sikringer. :)

Så her er det nok enten en feil, eller bare en SKIKKELIG dårlig PSU.

Om man ønsker å vite inrush current, så inkluderer f.eks techpowerup dette i alle sine PSU-tester. :) Bare legg merke til at en 10A sikring dårlig MYE mer i korte øyeblikk, så selv 30-40A er som regel null problem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har en ny Corsair CX750M som tok sikringen ved oppstart ( var kobla mye dill dall på samme kabelrot) i et rom.

Flytta den opp på loftet på annen kurs og nå funker den helt fint.

Er det noe kjent negativt med CX750M ? Mistenker at den har noe høy inrush.....

Lenke til kommentar

Kan jo bla. være pga. tungt belastet kurs. CX750 har ikke noe veldig høy inrush current (32,2A), ja, faktisk en av de bedre på 750W siden. Selv om det er litt høyere enn axi-serien som har stålkontroll her, hvor deres AX1200i er nøysom med sine 30A.

inrush_current.gif

Selv med raske sikringer så har det gått greit på en tungt lastet 16A kurs (alle lys og 90 % av stikkontaktene i en 75 kvm stor leilighet) med EVGA Supernova G2 1300W, som trekker 46A fra veggen i startøyeblikket. :ohmy:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...