Gå til innhold

Befalsutdanning - Operativ linje?

yrn

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig lyst å ta en befalsutdanning (les: lederutdanning) i forsvaret før jeg begir meg ut på videre sivile studier. Har derfor lest en del på forsvaret.no, og kommer frem til at Operativ linje ser ut som noe som kan passe meg.

http://forsvaret.no/karriere/utdanning/lederutdanning/befalsutdanning/haerens-befalsskole/operativ

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med dette utdanningsløpet de vil dele? Hva skjer gjennom disse to årene? Hvilke øvelser, hvilken teori?

Er det noen andre 2-åringe befalsutdanninger som kan være nyttig i fremtidig sivil ledelse?

Hvordan er befalsutdanning sammenliknet med spesialstyrkeutdannelse?

Har også sett en del på spesialjeger-utdannelsen. Noen erfaringer herfra? Gjerne noen som har erfaring fra begge deler.

Hvordan fungerer linjene sammenlignet med hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ulike utdannelsene du etterlyser informasjon om, er godt beskrevet på Forsvaret.no.

Befalsskole er 2-årig og krever ikke fullført førstegangstjeneste på forhånd.

Det gjør derimot utdannelsen som spesialjeger, og det er neppe en utdannelse du bryner deg på "som en vei mot sivile studier". Sikter du til førstegangstjeneste hos fallskjermjegerne i regi av HJK, så er det et alternativ for førstegangstjenesten, men ingen direkte lederutdannelse. Men uten tvil en heftig fysisk og mental utfordring.

Lenke til kommentar

De ulike utdannelsene du etterlyser informasjon om, er godt beskrevet på Forsvaret.no.

Befalsskole er 2-årig og krever ikke fullført førstegangstjeneste på forhånd.

Det gjør derimot utdannelsen som spesialjeger, og det er neppe en utdannelse du bryner deg på "som en vei mot sivile studier". Sikter du til førstegangstjeneste hos fallskjermjegerne i regi av HJK, så er det et alternativ for førstegangstjenesten, men ingen direkte lederutdannelse. Men uten tvil en heftig fysisk og mental utfordring.

Syntes Operativ linje (som er per i dag det jeg heller mot) var heller dårlig beskrevet på forsvaret.no

Utdannelsen i Forsvaret i seg selv er ikke ''en vei mot sivile studier'', men noe jeg jeg vil ha som livserfaring før jeg ''begir meg ut på sivile studier''.

Lenke til kommentar

Operativ linje er - som det står - en befalsutdannelse som etter 1 år plasserer deg som lagfører i en av hærens avdelinger, med de nødvendige kvalifikasjoner som behøves for å fungere som sersjant her. Nøyaktig hva du skal gjøre og hvordan avhenger veldig av avdeling. En lagfører i Panserbataljonens stormeskadron vil få noen helt andre kurs enn en batterisjef i artilleribataljonen. Handler ikke bare om å "bli leder" - du burde ha et felt som interesserer deg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...