Gå til innhold

Er det riktig at Norge deltar på militærøvelse i Ukraina?

Gjest Slettet+9871234

Norge deltar på militærøvelse i Ukraina i september  

19 stemmer

1. 1. Mener du det er riktig at Norge deltar på øvelsen?

• Ja
      13
    • Nei
      6
    • Ingen mening
      0
  2. 2. Er dette i tråd med Natos mandat?

• Ja
      9
    • Nei
      4
    • Ingen mening
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Forsvarsdepartementet bekrefter at Norge deltar på militærøvelsen «Rapid Trident» i Ukraina i midten av september.

– Norge planlegger å delta med to stabsoffiserer på øvelsen, opplyser forsvarsminister Ine Eriksen Søreide til NTB. Hun understreker at Norge gjennom flere år har deltatt på lignende øvelser, og at det fra norsk side i langt tid har vært et engasjement i og for Ukraina.

– Vi har bidratt med blant annet sikkerhetssektorreform og med offisersutvekslinger, sier hun.

Sjefen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), generalløytnant Morten Haga Lunde, ble direkte invitert av sin ukrainske motpart til å overvære en seremoni under øvelsen. Pressevakt Jørgen Petersen i FOH sier Lunde ikke kommer til å reise.

– Men mest sannsynlig blir det en representant på sjefsnivå fra forsvarsstaben som deltar, sier Petersen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Det er ikke riktig, forsvaret vårt må styrkes betydelig her hjemme med antall soldater, utstyr og kjøretøy før vi kan sende de på store militære øvelser i et land som er i krig med et annet land, selvsagt skal vi bekjempe den russiske bøllen men vi må forhindre at Norge blir med i provokasjoner som kan utløse en større konflikt en det som allerede er.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig, forsvaret vårt må styrkes betydelig her hjemme med antall soldater, utstyr og kjøretøy før vi kan sende de på store militære øvelser i et land som er i krig med et annet land, selvsagt skal vi bekjempe den russiske bøllen men vi må forhindre at Norge blir med i provokasjoner som kan utløse en større konflikt en det som allerede er.

Jeg tror ikke du skjønner filosofien som styrer russerne her - de lager provokasjonene selv i media, og bryr seg ikke det minste om hva NATO gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg forstår ikke hva som menes med det andre spørsmålet. Er det hvorvidt NATO-avtalen tillater medlemsland å delta i slike øvelser?

Ja, ettersom det til stadighet, ikke minst av Natos generalsekretær, tidligere norsk statsminister Jens Stoltenberg, påpekes at Nato er en forsvarsallianse.

Jeg har flere matte hovedfagsemner fra UIO (venter på at det latterliggjøres, men bryr meg ikke) og har lest litt matematisk katastrofeteori (har flere bøker om noen trenger henvisninger) som amerikanerne benyttet i Cubakrisen.

I et nøtteskall gikk amerikanernes strategi den gang ut på at amerikanske krigsskip skulle følge en snorrett linje. Bøyde de av til venstre (bort fra de russiske skipene), var det å betrakte som unødig svakt, bøyde de av mot høyre (mot de russiske skipene) ble det betraktet som unødig provoserende.

Håper du skjønner bildet.

Lenke til kommentar

Synes det er fint vi viser at vi er på Ukrainernes side, og jeg tror tilstrekkelig press på Russland og støtte til Ukrainerne vil kunne føre til at Putin ikke tør å fortsette å ekspandere. NATO er Russland fullstendig overlegent både når det gjeldermilitær kapasitet og økonomiske pressmidler. Dette vet Putin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg håper på at Herr Marked kan presse ut Putin og innsette en ny leder som også er smart nok til å gi tilbake Krim til Ukraina og selvsagt også fjerne separatistene øst i Ukraina. Tiden arbeider for Ukraina og mot Putin.

Man skal ikke undervurdere Herr Marked.

1. I 2015 ventes det en nedgang i russisk BNP på ca 5 %. Det svir. Det svir enda mer om nedgangen fortsetter.
  2. Det er usikkert om oljeprisen kommer tilbake til et nivå der Russland tjener penger på oljen og gassen. Det svir enda mer. Mister de Ukraina og andre land i Øst Europa som kunder, vil det destabilisere Russland.
  3. Hva kan russiske ubåter gjøre med våre plattformer som Nato land? EU som er en del av årsaken til denne krisen har ikke olje plattformer. Heller ikke USA like nær Russland.
  4. Sovjet samveldet ble styrtet av Herr marked. Jeg håper at det samme skjer med Putin og hans hauker. Muligens er jeg naiv.
  5. Mitt syn er at vår historisk faste men ikke aggressive linje ovenfor Russland er best.

Ukrainas energiavhengighet av Russland diskuteres forresten i morgendagens URIX.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Selvsagt. Putin er en bølle, og er det en ting vi vet sikkert om bøller, så er det at du ALDRI må se ut som om du lar deg skremme. Vi burde hatt en øvelse rett utenfor Kremlin om det var mulig.

Du skal ikke se lenger enn til eget samfunn for å se hvem som er den virkelige bøllen. Norge er en bølle, men USA er verdens største bølle, uten at det plager nordmenn nevneverdig.

Hjernevasket dobbelmoral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...