Gå til innhold

Skal vel snart inn i boligmarkedet, forberedelser


*F*

Anbefalte innlegg

1: Gudene skal vite hvorfor det er slik i dag, men borettslagsleiligheter har vært dokavgiftfrie lenge. En gang i tiden var den rettslige konstruksjonen annerledes slk at det ikke var like naturlig med likebehandling, og dessuten var det vel noen sosiale grunner. I dag burde det helt åpenbart ha vært likebehandlet, men det ville jo være å øke avgiftstrykket, og det er det mange som ikke liker. Det er vanskeligere å innføre en avgift enn det er å ikke fjerne den.

 

2: Nei, for intern oppussing er det ikke noen begrensninger. Du har vedlikeholdsplikt og skal "fare fint med bustaden", men standardheving er tillatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Husk og at ting som kommunale avgifter osv må betales om du går for selveier. Dette dekkes av fellesutgiften i borettslag.

Og at det dekkes av fellesutgiftene gjør vel at det går ganske opp i opp...

 

 

Blir vel gjerne en del mindre å betale når mange deler på "samme" regning?

 

Har nettop kjøpt leilighet i borettslag selv, å får ikke helt fellesutgiften til å gå opp i opp med hva folk sier de betaler i kommunale avgifter, men skal se gjennom papirene mine igjen.

 

Borettslag:

Det er ikke husleie, men felleskostnader. Dine felleskostnader er regnet ut på bakgrunn av en fordeling mellom leilighetene i borettslaget, slik at de som har størst bolig betaler mest. I tillegg til avdrag på fellesgjeld, dekker felleskostnadene drift av borettslaget, for eksempel kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold, bygningsforsikring, varmtvann, strøm på fellesareal, vaktmestertjenester, honorar til styret og betaling for boligbyggelagets tjenester.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok folkens, da har jeg funnet en bolig jeg oppriktig har lyst på.

prsantydning ca 1,3mill med fellesgjeld ca 300k.

Lagt ut i starten av mai, har etter hva jeg ser vært visning i midten av mai, den ligger ute enda og jeg var der for to dager siden og kikket.

Snakket med megler, ingen bud er inne, og det virket nå som hun ville jeg skulle legge inn bud, jeg sa dog at jeg måtte tenke litt på det, selv om den så grei ut. Hun skulle oppdatere meg om det skjedde noe, kom bud osv.

 

Så, da er spørsmålet, hvilken taktikk skal jeg kjøre.

Jeg tenker litt å bare ligge å evvente og se om noen andre legger inn noe, jeg er tross alt fleksibel til når jeg skal flytte. Tenker by under prisantydning.

Så, er dette en ok taktikk, eller er det en annen måte jeg burde gå frem på? Når jeg eventuelt skal gi et bud, hva burde jeg ha som akseptfrist.

 

En annen leilighet jeg så på kom det inn bud på prisantydning med akseptfist 25 minutter, det var dog ikke noe jeg hadde lyst på, men den ble solgt. Er det normalt å operere med slike frister?

Lenke til kommentar

Frister varierer fra runde til runde, men det er et absolutt med 24 timer etter siste visning (eller noe i den duren). 

 

Når det gjelder den leiligheten du har lyst på må du tenke over at det kanskje er en grunn til at det ikke er kommet inn noen bud.. Er prisen for høy, feil beliggenhet, noe feil med vann/elektrisk/bad/grunnmur/taklekkasje osv... Noen planer om å bytte soilrør eller utbedre dem? Det koster fort mange millioner (avhengig av omfang og størrelse på bygning). Vinduer som må byttes? Reguleringsplan for området? Er det planlagt en høyblokk som stikker av med utsikt om 1-3 år? 

 

Mye å sette seg inn i. 

Alt som er kostnadsdrivende bør du ha stålkontroll på. Ikke stol på megler! 

Lenke til kommentar

det foreligger en slik salgsrapport hvor leiligheten er godt igjennom, det er småting å pirke på, skrusikringer f.eks

leiligheten er oppusset. ting ser veldig greit ut, men jeg ser jo at det er litt sånn halveis her og der, dog ting jeg nok kan ordne fint selv.

 

Lokasjonen er i mine øyne veldig bra, 10 min fra byen i bil.

Hvordan rom var oppdelt osv var også helt perfekt for min del. (veldig mange leiligheter har dårlig arealutnyttelse syns jeg)

 

Meglers ord tar jeg selvsagt ikke for god fisk, hun har heller ikke sagt noe om leiligheten sånn egentlig.

 

Jeg kan nevnte at dette er en leilighet i et slikt 4-leilighets hus, andelsleilighet

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Skrusikringer vil si at det elektriske anlegget er fra tidlig 90-tall hvis man er heldig. På tide å byttes. Det er noen titusner i kostnad. 

Elektrisk anlegg er som alt annet - en ting man må bytte etterhvert. 

 

At leiligheten er oppusset vil juridisk si at eier har gjort ting selv, så du har ingen oversikt om det er membran på badegulv, damptett sjikt på vegger, varmekabler lagt av elektriker osv. 

Lenke til kommentar

oppusset var noe jeg la i selv etter egen vurdering (jeg vet at den moderne stilen ikke eksisterte ved byggeår), det er vel av egen vurdering jeg antar at noe av arbeidet er gjort selv.

Nå snakker jeg basert på maling som kunne blitt gjort bedre, innebygging av ventilasjonsanlegg som ser litt hjemmesnekra, lister plassert unøyaktig osv.

Det ser absolutt ikke ille ut, men det kunne blitt gjort bedre.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Skrusikringer vil si at det elektriske anlegget er fra tidlig 90-tall hvis man er heldig. På tide å byttes. Det er noen titusner i kostnad. 

Elektrisk anlegg er som alt annet - en ting man må bytte etterhvert. 

Jeg bare spør: Hvorfor må man bytte dette etter så og så mange år?

Et anlegg som er godkjent og er i drift uten feil er det ingen vits å gjøre noe med. If it aint broken dont fix it.

Hilsen en som jobber med el daglig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, litt om siste dager:

Etter å ha ordnet finansiering la jeg inn et bud på torsdag i 12 tiden på 1,1 Mil med akseptfrist kl 12 dagen etter.

Megler ringte meg ca 15 min etter svarfrist var gått ut.

Megler informerer om at selger syns burdet er altfor lavt, men ønsker å gå i mot med et motbud på prisantydning (1,29mil). Hun nevnte også at det er ei anna som er intressert, men som ikke kunne by pga hun var på ferie.

 

Så, hva gjør jeg nå :p

Har frist til mandag kl 10:00 om jeg ønsker akseptere motbudet på prisantydning.

Selv tror jeg vel at jeg kanskje kan prøve meg på noe i mellom her? altså ikke akseptere tilbudet.

 

 

Noen formening?

Lenke til kommentar

Ok, litt om siste dager:Etter å ha ordnet finansiering la jeg inn et bud på torsdag i 12 tiden på 1,1 Mil med akseptfrist kl 12 dagen etter.Megler ringte meg ca 15 min etter svarfrist var gått ut.Megler informerer om at selger syns burdet er altfor lavt, men ønsker å gå i mot med et motbud på prisantydning (1,29mil). Hun nevnte også at det er ei anna som er intressert, men som ikke kunne by pga hun var på ferie.Så, hva gjør jeg nå :pHar frist til mandag kl 10:00 om jeg ønsker akseptere motbudet på prisantydning.Selv tror jeg vel at jeg kanskje kan prøve meg på noe i mellom her? altså ikke akseptere tilbudet.Noen formening?

Jeg har ikke fulgt tråden men jeg ser det slik:

 

Er dette den eneste leiligheten du kunne tenkt deg og du har "råd" aksepter slik at du sikrer deg den. Om ikke ville jeg prøvd meg på ett bud i mellom, og satt meg ett maks beløp for leiligheten og fortsatt til du møtte dette.

Lenke til kommentar

Høres ut for meg som eier vil ha opp prisen. "Hun som er på ferie" er like sannsynlig som han "som kommer og ser på bilen i kveld!"

 

Hjemmesnekrede løsninger og slurv med male-/listejobb er ikke det verste. Så lenge den tekniske standarden på kåken er god er overflater det siste du bør tenke på. Er gulvet rett, badet tett, el-anlegget ok, fukt i vegger eller har det punkterte vinduer? Det er spørsmål jeg ville stilt meg framfor finish.

 

Sjekk det tekniske, legg press på eier med å spørre når den andre interessenten kommer hjem fra ferie også tar du det derfra

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er sjans for at du vil trenge noe større innen fem år, ikke kjøp i dag. Kjøp heller noe større når du får råd. Meglerkostnader og dokumentavgift (hvis du kjøper brukt selveier) vil ellers spise opp gevinsten hvis boligprisveksten bare følger inflasjonen.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...