krisyv Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Muligens feil del av forumet, isåfall beklager jeg. Siterer en e-mail jeg lurer på å sende til de begge etter at jeg blir presset over på de som leverandør. Hei! Jeg er i dag kunde hos LOS Bynett, og har en 25/25 fiberlinje inn i huset mitt. Telenor har kjøpt opp LOS Bynett, og ønsker å tilby meg en ny pakke via Canal Digital. Fikk besøk på døren i dag, og han sa at dersom jeg takket ja til full pakke, så får jeg jo det meste jeg trenger gratis, men problemet mitt er at jeg ikke er interessert i TV over hodet. Jeg har i dag en plombert TV fordi at jeg ikke ønsker å betale TV lisens, nettopp fordi at jeg aldri ser på TV, men bruker en PC og en Xbox. Her kommer en oppsummering over det jeg stusser på: Etablering Canal Digital, 4 990,- Usikker på hva denne tjenesten er, så hadde satte pris på en god forklaring på hva dette faktisk er. Høres ut som et medlemskap til en utenomjordisk pris. T-We Box, 3 450,- Som jeg forstår så er dette tuneren. MÅ jeg ha denne? Jeg kommer jo aldri til å bruke TV delen uansett, og vil ikke ha noe mer elektronikk inn i TV-hyllen, flere fjernkontroller på bordet eller besøk fra lisenskontoret. Etablering (Med montørhjelp), 1 990,- Hvorfor MÅ jeg velge denne når neste alternativ på listen er "Etablering (Gjør det selv)"? Jeg er godt kvalifisert til denne type jobb og trenger ikke montørhjelp. Dette burde vel være et alternativ selv om jeg ikke velger TV tilbudet deres? Antennekontakt m/modemtilkobling, 1 290,- Jeg er utdannet elektriker og har nylig lagt opp Cat6 Gb-nettverk over hele huset, og har over hodet ikke behov for noen flere antennekontakter. Trådløs router, 990,- Jeg har allerede en Asus RT-AC87U, den kanskje beste trådløse ruteren på markedet, og trenger ikke en til fra dere. Dersom dere kun tilbyr kombinert router/modem, må jeg kjøre den i Bridge mode. Et rent modem burde koste mindre enn ett med trådløs router, og være inkludert i "Etablering"-utgiften. Bredbåndspatruljen, 1 990,- Er ikke dette det samme som "Etablering (Med montørhjelp)"? Ser ut som smør på flesk for meg, så skulle likt en detaljert forklaring på dette. Her blir jeg fortalt at for å beholde fiberlinjen min som den er uten å installere TV mottaker, må jeg betale en engangssum på 14 700,- Dersom jeg takker ja til TV mottaker, får jeg gratis installasjon og en månedspris på 898,- Ifølge min logikk, så bør dette koste meg langt mindre, kanskje til og med gratis. Etablering på 4990,- trenger jeg en forklaring på før jeg tar stilling til. T-We box til 3450,- vil jeg ikke ha, og bør kunne slippe. Etablering bør jeg kunne få gjøre selv til en langt lavere pris. Har ikke peiling på hva denne koster, kanskje 500,- ca? Antennekontakt m/modemtilkobling trenger jeg ikke. Trådløs router trenger jeg ikke. Bredbåndspatruljen trenger jeg ikke. Jeg har også fått beskjed om svare i løpet av uken før tilbudet går ut. Håper vi kan rydde opp i dette, fordi dette minner meg om mafia kår. Er det bare jeg som syntes dette virker helt fjernt? dette fordi Canal digital har kjøpt opp kablene på adressen du bor, prisen er grunnet fiber nyinstallasjon som inkluderer gravin, og oppkobling i infrastrukturen i huset/boligen din. T-we boksen er bare en helt vanlig dekoder, du trenger den ikke. hvis du ikke bruker tv, hvorfor ikke bare velge bredband? iom at du har fiber i infrastrukturen er det ikke noe problem i det hele tatt dette er bare en pakkepris med totalpris på hele jobben. her har du tatt med alle etableringskostnadene som er mulig, uten at du behøver noen andre enn etablering til internettet for å få lagt selve kabelen inn. dette er da naturlig at det koster litt. flere sprøsmål? Endret 1. august 2015 av krisyv Lenke til kommentar
krisyv Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 dette er HELT feil. #1 fiber kan levere enten Bredban ELLER tv du velger selv kan også selvfølgelig levere begge deler. #2 T-we boksen til 3500 er ikke obligatorisk, her har selgeren gitt deg pakketilbud som er noe av den dyrere kategorien. #3 du kan bruke din egen trådløse ruter #4 etableringen på 4990 er for nyinstallasjonen (gravin, infrstrukturen i huset ditt etc) Her sitter du å ser på en pakkepris med den største dekoderen, samt alle produkter, ingen problemer med å senke denne prisen drastisk. kontakt meg hvis du har flere spørsmål Lenke til kommentar
krisyv Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Skjønte ingenting av den mailen du lurer på å sende. Du ER jo allerede oppkoblet, det skal vel ikke foregå noen som helst "etablering". Jeg hadde ringt forbrukerrådet med en gang. Hadde noen fra Canal Digital kommet på døra til meg med det "tilbudet" hadde jeg tuppet dem i hekken på vei ut! Jeg mener at LOS bynett benytter seg av coax kabler i dag, hvordan skal du bruke fiberteknologi på slike kabler? Endret 1. august 2015 av krisyv Lenke til kommentar
krisyv Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Jeg er redd installasjonskostnaden blir høyere hvis vi ikke kaster oss på "introduksjonstilbudet" som inkluderer TV. De kan fort være veldig prinsippfaste på at alle etternølere må betale en høyere installasjonskost, nettopp for å statuere et eksempel. Det er den eneste grunnen til at jeg følte meg forpliktet til å akseptere tilbudet. Alternativet er, som du sier, satse på at andre aktører kommer på banen innen Bynett kutter internett. Hvis det ikke skjer, sitter jeg der med en fiberkabel, som jeg selv delvis har bekostet, som ikke kan brukes til noe. Sannsynligheten er nok liten, og jeg vil anta leverandørene i framtida vil sloss om kabelen, man risken er litt for stor etter min smak. Jeg kjenner at blodtrykket er litt lavere nå enn tidligere, og jeg prøver å si til meg selv at det finnes betydelig større problemer og viktigere ting i livet enn prisen på internett. dette er også feil, prisen blir ikke høyere enn dette. dette er standardprisen og den blir bare lavere. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Skjønte ingenting av den mailen du lurer på å sende. Du ER jo allerede oppkoblet, det skal vel ikke foregå noen som helst "etablering". Jeg hadde ringt forbrukerrådet med en gang. Hadde noen fra Canal Digital kommet på døra til meg med det "tilbudet" hadde jeg tuppet dem i hekken på vei ut! Jeg mener at LOS bynett benytter seg av coax kabler i dag, hvordan skal du bruke fiberteknologi på slike kabler? Tror du må ta en titt på datoen for innlegget mitt.. Lenke til kommentar
krisyv Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Dørselgere er dørselgere. Aldri hør på dem, aldri kjøp noe de selger. Tipper du kan få en mye bedre avtale enn dette ved å snakke med Telenor direkte. Canal digital sine dørselgere har som oftest mulighet til å gi bedre tilbud enn f.eks ringe til kundeservice eller å bestille fra hjemmesiden, dette kan skyldes en rekke kampanjer og prosjektområder. Lenke til kommentar
Blip! Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) krisyv: Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i hva saken gjelder før du kommer med bastante påstander. HulkHaugen: Korriger meg hvis jeg tar feil. HulkHaugen og jeg (Blip!) har allerede fiber-kabel inn i huset. Denne er allerede montert (fysisk), gravd ned evt. hengt i stolper. Vi har allerede betalt for montering/installasjon/oppkobling og det som måtte til for å få internett. Vi har hatt internett i flere år allerede. Det som har skjedd i løpet av de siste månedene er at fiber-linjene er "frigitt" for "fri" konkurranse, og Canal Digital + Telenor selger pakker med internett + TV. Dersom vi ikke går over til Canal Digital/Telenor og velger pakkeløsning, mister vi internett som vi allerede har. Canal Digital er tydelig på at det ikke er mulig å kun velge internett før tidligst 2016 (ref. http://e24.no/privat/canal-digital-kutter-tv-tvang-for-bredbaandskunder/23326390). Prisene er som følger: T-We Box 3490,- Etablering 4990,- Installasjon 1990,- Router 750,- Rabatt: -11.220,- Disse får jeg "gratis" ved pakketilbudet, samt 2 måneder gratis TV og 1 måned gratis internett. Nei, jeg trenger ikke T-We, installasjon og Router siden jeg kan koble selv og har trådløs router. Problemet er likevel at dette tilbudet (11.220,- i rabatt) neppe kommer om 6 måneder. Jeg føler meg derfor "bondefanget" og er nødt til å velge dette tilbudet. Om 6 måneder vil det sannsynligvis koste 4990,- og gå over til Canal Digital, selv om jeg kun ønsker internett. Jeg har åpenbart fått bedre tilbud enn TS (HulkHaugen), men misliker sterkt at jeg må betale 883,- pr. måned mot 449,- i dag. I tillegg får jeg tilleggskostnader med overlappende abonnementer osv... Vedlagt ligger kopi av mitt tilbud.: Endret 1. august 2015 av Blip! Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Blip! har helt rett, ser ut som vi er i samme båt. Jeg takket nei å ba ha på uhøflig vis å stikke, jeg ble fornærmet av måten han prøvde å pakke på meg mange ting jeg ikke vil ha (men det er vel jobben til en selger?). Lenke til kommentar
HIAA Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Naboene som har skrevet under og akseptert her hos oss vet ikke hva som skjer enda. Naboen ringte inn for en stund siden fopr å høre men fikk beskjed om at de ikke viste noe. Det måtte graves ned en coaxkabel bla og det var ikke noe dama i andre enden hadde noe oversikt over om når avt kom til å skje. Merkelig at ikke CD bare overtar direkte LOS sin infrastruktur og at alle kunder fortsetter som før.... men men... Jeg venter å ser. Har ellers fått tilbakemelding fra forbrukerombudet: Viser til din klage på tvungent koblingssalg, der kabelleverandøren Canal Digital Kabel setter krav til kjøp av TV-tjenester ved kjøp av internettaksess. Vi har nylig sendt brev til Canal Digital Kabel, der vi opprettholder vår vurdering av det ovennevnte kontraheringsvilkåret ved kjøp av internettaksess, som urimelig etter markedsføringsloven. Vi har bedt selskapet om en bekreftelse på å gi et forslag til en forpliktende plan for når kun internett vil tilbys til kundene. Men, dette vil nok ikke ha noe å si i forhold til pris og den situasjon vi er oppe i med fiber allerede lagt inn til huset. Dette har nok ikke så mye å si for oss i forhold til kostnader og oppkobling for oss som allerede har fiber, men håper CD får kjørt seg litt av forbrukerombudet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Du kan ringe til CD og forklare at du har blitt overfakturert. Fortell hva du egentlig betaler for nettlinja (altså inkludert koblingssalgs-kostnader) og henvis til at det er langt over prislisten deres. Jeg har flere ganger fått refundert mellomlegget mellom fakturaen og listeprisen ved å ringe kundeservicen. Det fungerer som en midlertidig løsning for meg, men håper selvsagt forbrukerombudet får slutt på den ulovlige praksisen så snart som mulig. Endret 6. august 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Sendte nettopp en e-mail til CD hvor jeg fortalte at jeg har blitt tilbudt internett uten TV til en hinsides pris, og lurer på om det stemmer. Jeg la også trykk på at jeg har fiber inn allerede, og at det burde holde med å kun å koble om og ev. nytt modem. Regner ikke med noe nytt og bedre svar, men det er verdt et forsøk. Det er vel ingenting analogt over fiber som de kan skylde på, og de har heller ikke sagt noe tidligere om å legg inn noe ny fiber eller coax. Lenke til kommentar
Blip! Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Nå har de installert her hos oss. Oppsummert av hav jeg er misfornøyd med (siden det alltid er noe som ikke stemmer med det selgeren på døra sa, dvs. det som står med liten skrift: * Wimp: Selger sa at man sparte 99 i måneden dersom man f.eks. hadde Spotify. Ja, det er inkludert men kun WiMP FREE. Du kan ikke bruke det på mobiltelefonen fordi det er et minimum-abonnement. Det er dermed ikke det samme som Spotify til 99 som inkluderer offline spilling. * Ukes-arkiv (mulighet for å spole kanaler bakover i 1 uke): Dette inkluderer ikke alle kanalene. Bla.a. er NRK utelatt. Siden jeg stort sett bare ser NRK, er dette et savn. NRK legger jo det meste på nett, men det hadde selvsagt vært greit å samle mest mulig i den nye boksen som lyser i stua... * T-We plus med visning på tablets (se tv på iPad og Android tablet, enten live eller fra opptak): Dette skulle vært inkludert og gratis, men det hadde de selvsagt "glemt" å aktivere. Jeg ringte kundeservice som åpnet opp for dette (79,- pr. måned, men gratis første 12 mndr.). Det irriterer meg at jeg må ringe kundeservice første kveld for noe de har "glemt". * Kortavgift. Dette er jo noe idiotisk tull som har eksistert i alle år, både på kabel og parabol. Hva er det som koster så sabla mye med det kortet hver måned? Uansett var dette selvsagt noe selger "glemte" å opplyse om... Edit: Det meste av dette er det sikkert mulig å lese seg fram til hvis man fin-leser alt og samtidig skjønner alt. Det er (så vidt jeg kan skjønne) i praksis ikke mulig Endret 6. august 2015 av Blip! Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Så deilig (forstå meg rett) at andre er i samme situasjon som meg. Jeg ble også oppringt, og tilbudt denne "fantastiske pakken". Jeg ble også truet med at "om jeg ikke sa ja nå, måtte jeg betale installasjon" om jeg ville kobles opp en annen gang. Kostet vist 14 000. Jeg sendte en lang klage-mail, der jeg henviste til forbrukerrådets stilling i saken, denne ble sendt i begynnelsen av Juni og jeg har ikke fått svar enda. Det som er litt unikt for meg, er at jeg har en 12-måneders bindingavtale med LOS Bynett, som går ut 01.05.2016. Det er uaktuelt for meg å flytte over til et ubrukelig tilbud fra Canal Digital, så lenge jeg er inne i min nåværende bindingsperiode. Bedriftene bruker binding for alt det er verdt, og da skal FAEN meg jeg også bruke dette til sitt fulle. Synd om LOS Bynett legger ned sine tjenester 01. Januar, isåfall er jeg spent på hva resultatet blir. Noen som har innspill på dette? Kan de ta fra meg tjenesten, selv om vi har en kontrakt på binding? Eventuelt, kan jeg kreve tilsvarende tjeneste fra CDN ut bindingsperioden? Det er tross alt CDN som har kjøpt opp selskapet. Dårlig av Canal Digital på alle mulige måter.Lurer litt på om en burde koordinert en liten "klage" på facebook jeg. Det pleier jo få litt fart i maskineriet. I utgangspunktet er jeg imot å misbruke sosiale medier på den måten, men i denne saken føler jeg at CDN oppfører seg på en måte som er langt utenfor det som er akseptabelt. Som Blip! sier har det vært vanskelig å holde temperamentet i sjakk når en blir overkjørt på den måten. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 Jeg tror ikke de legger ned 01.01.2016, tror det var snakk om Q1 eller Q2 2016, men ja. Du bør få ha fiber frem 01.05 uten TV uansett. Si ifra hvis du poster på facebook, så skal jeg straks fyre opp under kommentaren din Lenke til kommentar
Blip! Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Jeg er gjerne med på Facebook-flaming! Det vi må gå på er bindingen mellom internett og TV og at dette er noe forbrukerrådet er kritiske til, samt den ufattelig tåpelig begrunnelsen (som varierer litt) med at dette gir det beste for de fleste kundene/det er teknisk vanskelig å skille... Den løsningen de har nå er optimal (for CD) fordi det gir maksimalt med penger i kassa. Det handler hele tiden om maksimering av profitt og redusere risiko. I det øyeblikket flertallet av kundene ønsker noe annet (det vil skje om ikke lenge), vil TV-selskapene dø slik vi kjenner dem i dag. Det meste vil gå over til Netflix/HBO-lignende systemer og "TV" blir plutselig gammeldags. Jeg er sikker på at CD følger med i timen og er fullt klar over dette, men så lenge profitten ligger i "kanalpakker" er det det de tviholder på. Dette er selvsagt et eksempel på at "folk flest" og "markedsøkonomi" ikke fremmer noe annet enn sikker profitt for de største. 1 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Fikk svar nå: Hei, Takk for din henvendelse Det er dessverre ikke mulig å kun overføre kun fiber internett fra LOS Bynett til Canal Digital. For å ha internett fra Canal Digital må man også ha et aktivt TV abbonnement hos Canal Digital Kabel TV. Med vennlig hilsen Canal Digital Kabel-TV AS Andreas Kundebehandler Lenke til kommentar
Blip! Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 En kollega av meg bor 2 km lengre vest. Han har takket ja til tilbud fra NextGenTel. Telenor/CanalDigital har i ettertid prøv å få han over til seg. De har tilbudt det samme som jeg fikk + gratis TV i 1 år + at de skulle betale "avbruddsgebyr" for bindingsbrudd hos NextGenTel. Stå på. Dersom de kan gi dere gratis TV, begynner tilbudet å ligne noe... Jeg er redd det er for seint for meg siden jeg allerede har fått installert teknikken. Det eneste måtte være å prøve angreretten, men den risken gidder jeg ikke å ta. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Det som har skjedd i løpet av de siste månedene er at fiber-linjene er "frigitt" for "fri" konkurranse, og Canal Digital + Telenor selger pakker med internett + TV. Dersom vi ikke går over til Canal Digital/Telenor og velger pakkeløsning, mister vi internett som vi allerede har. Nei, det som har skjedd er at CD har kjøpt opp LOS bynett (enten hele firmaet, eller bare deler av virksomheten og infrastrukturen/kabelnettet). Det har absolutt ingenting med at fiber-linjene er "frigitt for fri konkurranse" å gjøre. (sånn bortsett fra at det sikkert var fritt frem for andre enn CD/Telenor å konkurrere om å kjøpe opp LOS til høyeste bud.) Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hmm, da har jeg "løst" mitt problem. Jeg har binding hos Bynett til 01.05.2016. Jeg har fått "bekreftet" at jeg kan da beholde bynett til min bindingstid går ut, for så og gå over til Canal Digital. Forhåpentligvis vil Canal Digital selge internett uten tv i 2016, etter brev fra Forbrukerombudet. Selgere internt i Canal Digital har også fått inntrykk om at dette blir mulig i løpet av 1. Kvartal 2016 (ikke bekreftet 100%). Isåfall har jeg en "någen-lunde" løsning da. Lenke til kommentar
goteren1 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Vi er mange som mildt sagt er frustrert over kundebehandlingen til Canal Digital/Telenor. Selv har jeg blitt så mektig provosert at jeg nå har laget en egen blogg om dette. På tide at de begynner å "svette litt": http://kundeservicecanaldigital.blogspot.no/ 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå