AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Hei! Jeg har store problemer med magen min. Det startet med at hver gang jeg spiste gluten ble jeg oppblåst i magen, senere ble jeg også dårlig av laktose. Har vært på gastroskopi der fant de ingen feil. Har kuttet ut dette og da ble det mye bedre, men av og til når jeg spiser feks kjøtt eller salat så må jeg noen ganger veldig på do med en gang. Eller veldig knip. Oppstår også når det er er lenge mellom hvert måltid. Har også hatt blod i avføring ved et par anledninger. Føler fortsatt dette hemmer hverdagslivet videre. Hvor skal jeg gå videre? Fastlege føler ikke får gjort noe, og jeg tror ikke han vet hva som er det beste stedet å sende meg. Noen som vet om et sted som kan sjekke dette skikkelig? Har også gått ned i vekt det siste halvåret. Anonymous poster hash: bdeb3...27d Anonymous poster hash: ba087...27f Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Når ikke fastlegen kan hjelpe deg med det som er åpenbare helseproblemer, skal h*n sende deg videre til spesialisthelsetjenesten (sykehuset). Du har fritt sykehusvalg dersom du ikke føler at du har tillit til ditt regionsykehus (pasientrådgivertelefonen 800 41 004). Det er da til kirurgisk poliklinikk henvisningen skal sendes. På noen større sykehus, har man skilt ut en egen gastrokirurgisk poliklinikk. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 At man opplever at man har blod i avføringen er noe som bør følges opp med tanke på at det faktisk kan være noe alvorlig bak det. Om man ikke fant noe ved gastroskopi er fint , men det kan fortsatt være noe som ikke er oppdaget og vedvarer plagene må man fortsette med videre oppfølging og utredning hos spesialister. Har du noen andre symptomer som feks : *Kvalme? *Svimmelhet? *Høy puls? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Blod i avføringen kan tyde på kreft et eller annet sted i tarmen. Få det sjekket ut ASAP, det kan redde livet ditt. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Tipper at Chron's kan være en av de tingene du bør få sjekket ut:http://en.wikipedia.org/wiki/CrohnSpørs om du kanskje skulle ha vært til kolonoskopi istedetfor gastroskopi:http://en.wikipedia.org/wiki/ColonoscopyEventuellt også enteroscopi:http://en.wikipedia.org/wiki/EnteroscopyLa oss si det skulle være Chron's. Så har jeg møtt en som har blitt kvitt dette gjennom å lese en bok spesiellt om kosthold. Begynn også med fysisk fostring om du delvis mangler dette.Alkohol er en stor fy-ting. Kjenner også en annen med Chron's som ikke tåler tomater. Han førstnevnte med boken har så og si blitt kvitt Chron's. Han andre som ikke tåler eksempelvis tomat, vil ikke høre på den gode positive historien om å legge om kostholdet. Han vil heller spise alskens reseptbelagte piller. Og han kunne aldri tenke seg å legge om kostholdet. "Vil heller dø.." Førstnevnte er selv kiropraktor og har større forståelse om kroppen. Slik at han fant løsningen selv til slutt. Har kun truffet ham et par ganger, så kjenner ham egentlig ikke særlig. D-vitaminer kan også tenkes å rydde litt opp i mage/tarm. I starten bør du kanskje også ta B-vitaminer, som du ikke bør stå på i lengre enn 3 mnd. Etterhvert vil en videre bruk av D-vitaminet sørge for at tarmbakteriene dine produserer de nødvendige B-vitaminene. Når du får kontroll over hvilke kostfibre du kan tåle, så bør du også ha tilstrekkelig av dette i kosten. Kostfibre har vist seg å delta i forebyggelse mot blant annet kreft. Det finnes mange typer kostfibre, alt fra skallet rundt frø (linfrø eksempelvis) til det slimete innholdet i bananer. Og sikkert mange andre typer. A food diary may help with identifying foods that trigger symptoms. Some people should follow a low dietary fiber diet to control symptoms especially if fibrous foods cause symptoms.[128] Some find relief in eliminating casein (protein found in cow's milk) and gluten (protein found in wheat, rye and barley) from their diets. They may have specific dietary intolerances (not allergies).[129] Chron's for de som sliter med slikt vil uansett være en prøve og feil tilnærming. Du prøver ut en matvare, også finner du selektivt ut etterhvert at denne lager krøll for deg. Når du har blitt frisk, så skal en ikke se vekk i fra at enkelte matvarer kan la seg reintrodusere forsiktig. Tarmbakteriene er kroppens viktigste substans! Spør legen om råd vedrørende din sykdom / dine symptomer og bruken av Pro-biotika eksempelvis. Eller spør en farmasøyt på apoteket ! Pre-biotika er vel å foretrekke framfor å måtte spise Pro-biotika. Men noen matvarer har naturlig Pro-biotika. Pre-biotika: http://en.wikipedia.org/wiki/Prebiotic_(nutrition) Grønnsaker, grønnsaker.. Jo flere grønnsaker og frukt du spiser jo flere fytokjemikalier får du i deg. Disse er svært nødvendige for kroppens funksjoner. Fytokjemikalier Fyto-næring http://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora Du nevner vekttap: Weight lossWeight loss initiates a shift in the bacteria phyla that compose gut flora. Specifically, Bacteroidetes increase nearly linearly as weight loss progresses.[54] While there is a high level of variation in bacteria species found among individual people, this trend is prominent and distinct in humans.[55] Endret 24. februar 2015 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Om man ikke har noen alvorlig sykdom, så er det smart å ha orden på tarmene for å forebygge. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Du må videre til en spesialist. Som nevnt; Gastroenterolog (spesialist på mage og tarm). Gastroskopi avslører som oftest om det er noe ondartet i tarmene, og man får et visuelt overblikk, så det er ivertfall bra du har vært der. Du kan oppsøke Gastroenterolog på private klinikker i tillegg til det offentlige. Henvisning til offentlig får du fra fastlegen, da sier du til fastlegen at du ønsker henvisning og videre undersøkelser. Private klinikker kan du kontakte uten henvisning fra fastlege, men dette koster mer. Edit: leste litt fort i stad. Som nevnt under, Gastroskopi, koloskopi, enteroskopi tilsammen gir et overblikk over tarmsystemet. Endret 25. februar 2015 av AnnonymG Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Poenget er sikkert tatt nå. Men gastroskopi er kun undersøkelse av den øvre delen, som på bildet: Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 MR (også kalt MRI) https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=mri%20abdomen%20and%20pelvis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå