Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg PC - Noen tips til hvordan jeg kan rense den og få opp farten igjen?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Har en to år gammel Asus Ultrabook laptop som har blitt forferdelig treg den siste tiden. Bare det å surfe går tregt. I gode gamle dager var det jo defragmentering og formatering som var tingen, men det er så lenge siden jeg sist holdt på med slikt at jeg ikke vet hva som er tingen nå.

Noen tips? Finnes det noen programmer man kan laste ned som er ideelt til en rens? Finnes sikkert noen programmer jeg kunne avinstallert også.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du har helt rett i at det nå er på tide å "rense" litt i alt rusket på pcen , det aller første du bør gjøre er å sørge for å avinstallere alt du ikke behøver.

Hovedsakelig er dette programmer som er såpass "lure" at de kjører i bakgrunnen din ved oppstart og tar opp ressurser hele tiden , noe som er en idiotisk designfeil på disse programmene...

Så start der.

Neste steg er å optimalisere ytelsen på pcen din med en ordentlig defragmentering , Windows sin er helt grei den , men min erfaring med Defraggler er god (gratisversjonen) og på min pc så har ytelsen økt etter at jeg byttet ut windows sin med denne.

Så er det viktig å sjekke om det er noe som ikke skal være der, dette gjør du ved å laste ned Malwarebytes Anti malware og kjører en ordentlig skanning etter dritt og lort.

Så gir du tilbakemelding til oss om hvordan det går.

Linker :

Defraggler

Malwarebytes

Edit :

Selv om det er mange som sverger til registerrengjøring er det så og si ingenting å hente der med mindre det ligger en alvorlig feil der inne , automatiske programmer kan derfor gjøre mer skade enn å reparere og jeg anbefaler ikke uerfarne brukere å bruke slike programmer i starten.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei!

Du har helt rett i at det nå er på tide å "rense" litt i alt rusket på pcen , det aller første du bør gjøre er å sørge for å avinstallere alt du ikke behøver.

Hovedsakelig er dette programmer som er såpass "lure" at de kjører i bakgrunnen din ved oppstart og tar opp ressurser hele tiden , noe som er en idiotisk designfeil på disse programmene...

Så start der.

Neste steg er å optimalisere ytelsen på pcen din med en ordentlig defragmentering , Windows sin er helt grei den , men min erfaring med Defraggler er god (gratisversjonen) og på min pc så har ytelsen økt etter at jeg byttet ut windows sin med denne.

Så er det viktig å sjekke om det er noe som ikke skal være der, dette gjør du ved å laste ned Malwarebytes Anti malware og kjører en ordentlig skanning etter dritt og lort.

Så gir du tilbakemelding til oss om hvordan det går.

Linker :

Defraggler

Malwarebytes

Edit :

Selv om det er mange som sverger til registerrengjøring er det så og si ingenting å hente der med mindre det ligger en alvorlig feil der inne , automatiske programmer kan derfor gjøre mer skade enn å reparere og jeg anbefaler ikke uerfarne brukere å bruke slike programmer i starten.

Hjertelig! Er nå i gang med avinstallering, men er en del programmer jeg ikke vet om jeg kan avinstallere eller ikke.

Går videre med Defraggler next. :)

Kan legge til at etter 2 år så kan du gjerne begynne fra scratch også - reinstaller OS (uten bloatware'n som ofte kommer med laptop).

Og gjør gjerne denne re-install på en SSD (hvis du ikke har).

Vips ny laptop :p

Stemmer. Det var slik jeg gjorde det i gamle dager! :)

Når jeg kjøpte ASUS brukte jeg et program for å fjerne bloatware, men husker ikke hva det heter.

Er det mye jobb å reinstallere? Det er vel det aller beste?

Lenke til kommentar

Re-installering er som regel prakk og unødvendig om man har feks Windows 7 / 8.

Trikset er å sørge for at man er flink til å oppdatere maskinen ordentlig og så lage en bildefil av innstalasjonen eller et gjenoppretningspunkt som man lagrer permanent , da slipper man å re-installere og kan gå tilbake til en funksjonell maskin uten x antall unødvendige programmer.

Du kan jo selvsagt legge ut de programmene du har installert her på forumet så kan vi ta en titt og anbefale hva som kan fjernes, viktig dog at du spesifiserer hvilke programmer du har behov for så kan vi eventuelt komme med forslag om noen bør erstattes osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...