Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilmontering av MC-dekk fra dekkforhandler - har jeg rett på erstatning?

negnirty

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har et spørsmål som jeg trenger hjelp til. Limer inn e-posten jeg har sendt til forhandler, og satser på at den forklarer det meste om situasjonen min. Hvis noen lurer på noe er det bare å fyre løs!

(Firmanavn og skiltnummer er anonymisert inntil videre) Dette er en ren dekkforhandler:

Hei.

Litt forhistorie:
I fjor sommer, nærmere bestemt 25.06.14, var jeg hos dere for å legge om framdekk på motorsykkelen min (en Honda CBR1100XX, regnr: XXXXX)
Dekket var oversendt til dere fra <annen avdeling i samme dekkfirma>.
På kjøreturen hjem merket jeg fort at noe ikke var som det skulle. Det kjentes ut som kast i forhjulet, og det kom en skrapelyd fra bremsene.
Jeg ringte dere samme dag, forklarte problemet, og dere ba meg komme ned igjen, så skulle dere se på det.
Kom ned igjen dagen etter, hvorpå en av deres ansatte klødde seg lenge og vel i hodet, skrudde litt på festene til bremsene og felgene og sa at det skulle sikkert være sånn.
Jeg dro derfra igjen og håpet at det bare var slik fordi dekket var nytt. Sykkelen hadde aldri oppført seg slik tidligere.
Senhøsten 2014 kjørte jeg sykkelen inn til <MC-verksted> for vinterlagring og service. Nevnte da samtidig dette med ulyden fra bremsene foran.
Fikk telefon fra verkstedet et par dager etter, med en urovekkende melding: Framfelgen er feilmontert og sykkelen har vært livsfarlig å kjøre, og venstre bremseskive er ødelagt pga. gnaging fra caliper.
Ble rimelig sjokkert da jeg fikk denne beskjeden. Synes det er helt utrolig at dere kan påta dere å utføre en slik jobb, tydeligvis uten kompetanse på området, og sette folks liv og helse på spill på denne måten.
I tillegg ble kostnaden for å reparere dette 4285,-
Jeg forventer at dette blir ryddet opp i på en ordentlig måte, uten at vi trenger å gjøre dette vanskeligere. Jeg forventer å få dekket kostnadene av reparasjonen i sin helhet, siden dette er en særdeles grov feil fra deres side.
Vedlagt beskrivelse fra verkstedet, og faktura på jobben.

Beskrivelse fra verkstedet jeg kjørte den til etterpå lyder som følger:

Følgende arbeide er utført:

Fått inn sykkel pga rar lyd fra bremser front, samt "svampete brems".

Funnet feilmontert framfelg, hylser satt på feil vei på felg.

Rettet opp i feil, men bremseskiva var ødelagt pga feil trykk.

Byttet bremseskive, montert ok.

Hva tror dere? Har jeg en sak her?

Mener selv dette er helt sinnsykt av en dekkforhandler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det var et dekkfirma som tok av hjulet, byttet dekk og satt hjulet på igjen? Det har de IKKE lov til, SVJV. Det er KUN autoriserte motorsykkelverksteder som har lov til å ta av/på hjul. Et dekkverksted har normalt kun lov til å bytte dekk på et hjul du kommer med løst.
Så jeg vil tro du har en meget god sak her. Be om å få fremlagt dokumentasjon på at de har lov til å bytte MC-dekk. Om de ikke har lov, og de altså likevel har gjort det, så bør du publisere navnet på bedriften så godt som du kan, inklusive til vegvesenet.

Lenke til kommentar

Så det var et dekkfirma som tok av hjulet, byttet dekk og satt hjulet på igjen? Det har de IKKE lov til, SVJV. Det er KUN autoriserte motorsykkelverksteder som har lov til å ta av/på hjul. Et dekkverksted har normalt kun lov til å bytte dekk på et hjul du kommer med løst.

Så jeg vil tro du har en meget god sak her. Be om å få fremlagt dokumentasjon på at de har lov til å bytte MC-dekk. Om de ikke har lov, og de altså likevel har gjort det, så bør du publisere navnet på bedriften så godt som du kan, inklusive til vegvesenet.

Det stemmer, det var et dekkfirma, og jeg kjørte sykkelen ned dit. De tok på seg hele jobben.

Dette visste jeg faktisk ikke. Takk for hjelpen!

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Det er en ganske stygg sak dette, faktisk. Om jeg ikke har gått glipp av en nylig regelendring, så er dette såpass alvorlig at vegvesenet godt mulig vil inndra den rettigheten de evt måtte ha til å bytte bilhjul, og i så fall kan de egentlig bare legge ned sjappen.

Håper du tar å gir beskjed til vegvesenet om dette, slik at ikke flere blir lurt. Du har jo hatt griseflaks som ikke har fått låsning av hjulet og blitt drept.

Lenke til kommentar

Det er en ganske stygg sak dette, faktisk. Om jeg ikke har gått glipp av en nylig regelendring, så er dette såpass alvorlig at vegvesenet godt mulig vil inndra den rettigheten de evt måtte ha til å bytte bilhjul, og i så fall kan de egentlig bare legge ned sjappen.

Håper du tar å gir beskjed til vegvesenet om dette, slik at ikke flere blir lurt. Du har jo hatt griseflaks som ikke har fått låsning av hjulet og blitt drept.

Skal helt klart sjekke ut det her, ja.

Ja, jeg har vært veldig heldig, har kjørt en 4-5000km etter omlegging i fjor sommer.

Står det noe sted dette med hvem som har lov til å demontere dekk og felg på mc?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Nå har jeg spurt om dette inne på "Motorsyklistenes Facebook Side". Fått diverse rare svar, men noen som jeg mener er korrekte også: Flere som jobber på dekkverksted som sier at de IKKE kan ta av/på hjul på MC, nettopp fordi da må det tukles med bremsene, og det er det kun eieren selv eller et MC-verksted som har lov å skru på. Enkelte inne på fb-siden påstår at dekkverksted kan ha lov til å gjøre dette, om de som skal utføre jobben har gått et spesielt kurs, så det kan jo også være. Men ingen har funnet helt konkret i lovverket hvor dette står.
Uansett så har jo de du var hos, bevist sin inkompetanse med å kryssbytte (?) hylsene til hjulet. SVV må/bør bli opplyst om dette verkstedet.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Nå har jeg spurt om dette inne på "Motorsyklistenes Facebook Side". Fått diverse rare svar, men noen som jeg mener er korrekte også: Flere som jobber på dekkverksted som sier at de IKKE kan ta av/på hjul på MC, nettopp fordi da må det tukles med bremsene, og det er det kun eieren selv eller et MC-verksted som har lov å skru på. Enkelte inne på fb-siden påstår at dekkverksted kan ha lov til å gjøre dette, om de som skal utføre jobben har gått et spesielt kurs, så det kan jo også være. Men ingen har funnet helt konkret i lovverket hvor dette står.

Uansett så har jo de du var hos, bevist sin inkompetanse med å kryssbytte (?) hylsene til hjulet. SVV må/bør bli opplyst om dette verkstedet.

Takk for at du sjekket opp!

Jeg har lest litt rundt om forhandleren det gjelder, og ser at enkelte avdelinger har diverse andre områder enn dekk også.

Så det er godt mulig de faktisk har lov, men jeg skal uansett be dem fremskaffe dokumentasjon på det.

Har ikke fått svar fra dem ennå, og purret på dem i går. Sendte første mail den 17.02.

Lenke til kommentar

Snakket akkurat med dekkforhandleren. De beklaget på det sterkeste, og skulle dekke hele kostnaden med reparasjonen.

De hadde visstnok hatt inn en innleid type, så de fikk ikke ettergått noe særlig mtp. ansatt som hadde utført jobben.

Alt i alt: Saken er løst, takker så mye for hjelpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott det løste seg! Fikk du svar på om de hadde anledning til å drive med demontering/montering av bremser og hjul?

Ja det hadde de.

Men som du sa tidligere, de har jo bevist at de kanskje ikke burde ha det. Selv om det var en innleid/vikar som hadde utført jobben.

De hadde aldri fått klage på montering tidligere iflg sjefen.

Edit: At de ikke har fått klage før kan vel bety at de ligger strødd i veikanten og ikke har mulighet til å klage? :p

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Flott det løste seg! Fikk du svar på om de hadde anledning til å drive med demontering/montering av bremser og hjul?

Ja det hadde de.

Men som du sa tidligere, de har jo bevist at de kanskje ikke burde ha det. Selv om det var en innleid/vikar som hadde utført jobben.

De hadde aldri fått klage på montering tidligere iflg sjefen.

Edit: At de ikke har fått klage før kan vel bety at de ligger strødd i veikanten og ikke har mulighet til å klage? :p

Nytt for meg at andre enn MC-verksteder faktisk har anledning til dette. Men men. Lærer stadig noe nytt :-)

At de aldri har fått klager tidligere? En slik uttallelse er da like troverdig som at selgeren på Elkjøp selvsagt har samme vaskemaskin hjemme, og er såååå fornøyd :green:

Da jeg kjøpte ny KTM Duke for noen år siden, og hadde alvorlig mye problemer med den, var jeg ifølge både butikksjefen og mekanikeren den eneste som hadde slike problemer. Min sykkel var visst helt unik. Helt til jeg en dag sto for ørtende gang i butikken og ventet på at moppen skulle bli ferdig. Da fikk jeg snakket med 2 andre kunder, som også hadde sin identiske KTM inne på reklamasjon. For akkurat de samme tingene. Unik my ass :dremel::tease:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...