Toane Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Hei! Etter sommeren tenker jeg å starte på NTNU på ingeniørstudiet "Kybernetikk og Robotikk", og lurer derfor på hvilken type PC jeg burde velge? Er klar over at studentene bruker forskjellig programvare varierende ut i fra hvilken linje de går, og lurer derfor på om programvaren på dette studiet er like tilgjengelig på Mac som på en Windows-basert maskin? Jeg vil helst at maskinen holder seg i god form gjennom hele studiet (5 år), og at det er veldig praktisk å bruke maskinen for en student. Takk for svar! Lenke til kommentar
plattsumm Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Hei, må først og fremst si gled deg til kyb, går der selv.Bruker selv Windows maskin, og det spiller ikke stor rolle hva du bruker. 1. semester lærer man python 3.2, som funker på både Windows og IOS. MEN i 2. semester skriver vi C kode som er lite egnet for Windows (har selv dobbel-bootet pc'en med ubuntu). Da er det lettest om du har en mac. Men jeg foretrekker min dobbel-boota windows-maskin fremfor mac Håper det var til hjelp Lenke til kommentar
blurr Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Toane: Jeg går ikke kyb, men jeg vil tro windows er greiest å ha med å gjøre. Jeg har ingen erfaring med mac, men når man skal laste ned programmer som krever lisenser osv. er det greit at løsninger på evnt. problemer er lett tilgjenglige på windows-platformer. Men det er mange rundt med mac, og situasjonen virker grei for dem. Velg det du er best kjent med er nok mitt råd Plattsumm:Mener ikke å kapre tråden, men regner med TS kan ha interesse av det også. Kunne du skrive litt om kyb og hva som er å glede seg til? Går på en annen linje på Gløs nå, men sitter litt på gjerdet med å bytte til sommeren. Snuser litt på kyb (som jeg har gjort en stund) og det sies mye bra og folk virker veldig fornøyde, så det hadde vært interessant å høre hvordan du opplever hverdagene og evnt. utsiktene etter studiet Lenke til kommentar
Bulls2 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) mod. Endret 9. mars 2015 av Bulls2 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Som med de fleste andre studier på NTNU: Spiller ingen trille Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Spiller som regel ingen rolle om du bruker Windows, OSX eller GNU/Linux. Selv bruker jeg alle tre om hverandre og har enda ikke støtt på noen problemer som ikke kan fikses ved å endre encoing eller andre enkle fikser. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Går selv på NTNU og har akkurat kjøpt meg en Macbook Air selv. Nå kreves det ingen tyngre software for mitt studie, så den fungerer utmerket til mitt behov. Kan absolutt anbefale å investere i en Macbook Pro dersom du skal programmere. Ikke ta dette som god fisk, men jeg er rimelig sikker på at alt du trenger er tilgjengelig til Mac, via NTNU. Man får også tilbud om Office 365, så jeg ville ikke kjøpt det selv heller. Fordelen med Mac er jo batteritid, noe de er suverene på. En ny Air har en batteritid på opp mot 12 timer, mens Pro har rundt 7, om jeg husker riktig. Meget bra batteritid på begge modellene med andre ord. Lenke til kommentar
Toane Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Tusen takk for alle svarene, jeg setter veldig stor pris på det! Jeg merket at det var flere her som går på kybernetikk nå, og som blurr sa, så hadde det vært veldig fint å få høre mer om studiet fra noen som faktisk går der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå