Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo S70 1998 - motorlampe og olje på tennplugg.


sedsberg

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte bare å høre litt.

 

Feilsøker litt på en 1998 Volvo S70 (motorkode B5202S, 1984ccm, 93kw) som fusker litt ved start, er sinnsykt dau og hvor motorlampa lyser. Har prøvd diverse feilkodelesere men får ikke forbindelse med bilen. Selv ikke det lokale verkstedet her klarte å hente ut feilkoder. Etter det jeg har funnet ut er den rett og slett for gammel for vanlige OBD2-lesere.

 

I et forsøk på å fomle i blinde tenkte vi å prøve å bytte tennplugger. de gamle så ikke så ille ut men på sylinder 2 var tennpluggen helt full av uforbrent, fersk, blank og fin olje. Ingen olje i plugghullet. bare på gjengene og nedover, samt olje på toppen av stempel. Hva kan dette være? Vi hadde kompresjonstest for et halvt år siden og da var sylinder 2 helt topp (15 bar). Dog var sylinder 4 og 5 nede på hhv. 7 og 5 bar.

 

Er det bare å skrote bilen? Den gå vel neppe gjennom EU-kontroll med lysende motorlampe og (minst) én sylinder ute av funksjon? Kan motorbytte lønne seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om motorlampa som lyser og olje på pluggen har direkte sammenheng.

 

Olje på feil sted er aldri gode nyheter, men det er som regel noe elektrisk som utløser motorlampa.

Coil og dyser kan jo være innblandet. Om en sylinder aldri får bensin eller tenning så vil bilen bli mer dau og gå mer ujevnt, noe som igjen merkes best ved lave turtall. Du kan jo sjekke om det kommer noe olje på den nye pluggen, evt bytte dyse og coil med en annen sylinder og se om det blir noe forskjell. Ellers har du luftmengdemåleren som kan føre til alle slags merkelige symptomer. Mulig falskluft?

 

Hvorvidt det lønner seg å bytte motor kommer nok an på hvor bra resten av bilen er og hvor mye du får gjort selv. Motoren koster vel noen tusenlapper, men er jo litt arbeid med i bildet. Om resten av bilen også nærmer seg falleferdig så er det kanskje like greit å la den gå som delebil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...