Gå til innhold

Spørsmål angående 23/5 regel og generell studiekompetanse

Califor

Anbefalte innlegg

Etter å ha sittet en stund på nettet uten å ha fått klarhet i dette henvender jeg meg hit!

Har lest meg greit opp på 23/5 regelen, men er noe usikker på om jeg kvalifiserer til denne mtp. matte.

Jeg har teoretisk matte fra vg1 og realfagsmatte 1 fra vg2. vil dette være tilstrekkelig eller trenger jeg noe mer?

spm. 2:

På Vg3 strøk jeg i eksamen realfagsmatte 2. men har 2 i standpunkt. Dette vil da si at jeg ikke har generell studiekompetanse?

tips til hvordan best fikser det ordinære vitnemålet (har ikke kapasitet til å ta opp R2)

jobbet de siste årene og har ikke tatt tak i dette så takk til de som frisker opp et noe rustent hode :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, så du har sikkert sett de tre kravene du må oppfylle får å kunne gå under 23/5-regelen:

• Du må fylle 23 år eller meir det året du søkjer om opptak.
  • Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle dei seks studiekompetansefaga.
Norsk – hovudmål, sidemål og munnleg
Engelsk
Historie
Samfunnsfag
Matematikk
Naturfag
  • Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.
Når du har 2 i standpunkt har du per definisjon bestått faget. Har du bestått resten av de seks i tillegg, vil jeg tro du er innafor.
Hvis du er i tvil er det stort sett veldig greit å spørre hos Samordna opptak. De har greie på alt mulig sånn :)
Lenke til kommentar

Etter å ha sittet en stund på nettet uten å ha fått klarhet i dette henvender jeg meg hit!

Har lest meg greit opp på 23/5 regelen, men er noe usikker på om jeg kvalifiserer til denne mtp. matte.

Jeg har teoretisk matte fra vg1 og realfagsmatte 1 fra vg2. vil dette være tilstrekkelig eller trenger jeg noe mer?

spm. 2:

På Vg3 strøk jeg i eksamen realfagsmatte 2. men har 2 i standpunkt. Dette vil da si at jeg ikke har generell studiekompetanse?

tips til hvordan best fikser det ordinære vitnemålet (har ikke kapasitet til å ta opp R2)

jobbet de siste årene og har ikke tatt tak i dette så takk til de som frisker opp et noe rustent hode :)

På forhånd takk!

Hvis du strøk på R2 eksamen, men bestod på standpunkt regnes det dessverre fortsatt som stryk :hm: R1 tilsvarer S1+S2 så hvis du har andre fag som kompensere for å få godkjent generell studiekompetanse tror jeg det går greit (er ikke sikker på om det gjelder for 23/5 regelen også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...