Gå til innhold

Ny gamingskjerm (144hz)


BareDaniel

Anbefalte innlegg

Hoi! Kjøpte meg ny rigg i november med et gtx970 og har fått høre av et par kompiser i ettertid at det er en forbrytelse mot menneskeheten at jeg fortsatt bruker en random Philips skjerm jeg fikk av jobben i fjor. Tenkte derfor jeg får se meg etter en ny skjerm som gjør justice til den nye riggen.

 

Er egentlig ikke på utkikk etter noe kjempedyre greier, og ser helst for meg å bruke rundt 2k.

Noen som har noen tips/preferanser? Skal for det meste brukes til Diablo, WoW, Bf4, Borderlands og div andre FPS'er. Eneste krav jeg har til skjermen er at den kan justeres i høyden. Gidder ikke lage et fundament av gamle xbox covre mer, ser så ugly ut :blink:

 

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye å velge i .

https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411z/807104

 

Du bør iallefall ikke gå opp i oppløsning uten 2x 980.

 

Klarer kortet ditt å kjøre de spillene i 144+ FPS?

Sitter du på 70 så er det penger ut av pipa

 

Har egentlig ikke tenkt over at FPS tilsvarer Hz..

Så for å få full uttelling av en 144hz skjerm bør man ha et bedre setup, correct?

 

Vel, da blir vel egentlig spørsmålet: Hva bør jeg gå for da? Jeg hadde ikke tenkt meg noe 2 eller 4k skjerm, 1080p holder i massevis.

Lenke til kommentar

Med swift 2xxx -oppløsning+ må jeg ha 2x 980 for å få få FPS over hz i de fleste spill.

Ja, liten vits i at skjermen viser raskere bilder en gpu klarer å tegne, men glattere blir det uansett.

Skriver dette på en 27" curva samsung, 60hz i 1920x1080 , flytter jeg på en rute klarer jeg ikke lese teksten inni VS når jeg drar den over på swiften med 144hz.

 

Så holder man seg til "normal oppløsning" så vil jo gpuene yte dobbelt så bra nesten som ved større oppløsning.

120+ hz angrer man aldri på og etter å ha brukt det klarer man seg ikke uten, så denne curva blir da konas kontorskjerm

Lenke til kommentar

Med swift 2xxx -oppløsning+ må jeg ha 2x 980 for å få få FPS over hz i de fleste spill.

Ja, liten vits i at skjermen viser raskere bilder en gpu klarer å tegne, men glattere blir det uansett.

Skriver dette på en 27" curva samsung, 60hz i 1920x1080 , flytter jeg på en rute klarer jeg ikke lese teksten inni VS når jeg drar den over på swiften med 144hz.

 

Så holder man seg til "normal oppløsning" så vil jo gpuene yte dobbelt så bra nesten som ved større oppløsning.

120+ hz angrer man aldri på og etter å ha brukt det klarer man seg ikke uten, så denne curva blir da konas kontorskjerm

Ja, men flaskehals blir det, noe som er verdt å vite i forbindelse med en handel.

Da kan man for eks oppgradere gpu før man trykker kjøp, om det er en viktig faktor for en.

Lenke til kommentar

Skal gå litt imot meg selv nå, har tidligere snakket varmt om 120+ Hz. Men vil råde deg å tenke gjennom dette litt. Jeg har en 144 Hz skjem, kjøpte i etterkant en 60 Hz IPS-skjerm. Jeg bruker 60 Hz-en, til tross for hvor deilig det er med høy oppdateringsfrekvens.

 

Grunnen til dette er at bildekvaliteten er mye bedre på IPS, svartnivå, kontrast, farger, innsynsvinkel (slipper de irriterende bildevrengningene) osv. Samtidig så er inngangsforsinkelsen like lav som de beste gaming-skjermene, og panelresponsen er god nok til spilling. Nok av tilkoblinger: DisplayPort, HDMI, USB... Flott design og veldig bruker vennlig UI.

 

Misforstå meg rett her, 120+ Hz er herlig! Men verdt alle andre ulempene til TN? Ikke etter min mening. Visse IPS-skjermer er såpass bra at du ikke vil merke særlig forskjell utenom oppdateringsfrekvens.

 

IPS-skjermen jeg har er Dell U2414H, anbefales varmt. 144 Hz-skjermen er en Asus VG278HE. Om du likevel går for TN hadde jeg gått for BenQ XL2411Z, men da er det ene og alene oppdateringsfrekvensen du betaler for.

Lenke til kommentar

Pose og sekk får man ikke nei.

Men en slik skjerm har da spill som fokus, hva skal man med svart osv.

 

Selv kjøpte jeg en egen34" 4k-skjerm til 9 laken for film.

3x swift for spill og en curva samsung 27" for forum.

 

Så blir jo spørsmålet om man skal gå for en god skjerm på det meste, eller en bedre skjerm for få ting.

Endret av War
Lenke til kommentar

Finnes det 120hz skjerm? Kanskje jeg går for den du linka sist, det blir et massivt steg opp i farge/bildekvalitet uansett.

Jepp, det er flest 120 Hz-skjermer der ute. XL2411Z er 144 Hz, som i bunn og grunn ikke er særlig betydelig ift. 120 Hz. EDIT: Fjernet utsagn som kunne være forvirrende.

 

Det vil ikke bli et massivt steg i farge/bildekvalitet, disse skjermene handler ikke om bildekvalitet. ;)

 

 

XL2411Z bruker samme panel som XL2420T, så dermed vil du kunne dømme førstnevnte etter test av XL2420T. Xl2420T ligger opprinnelig litt høyere i pris, så det er mulig disse skjermene alikevel har visse forskjeller. Disse vil isåfall ikke være store. Inngangsfrekvens er trolig bedre på XL2411Z, men det er bare en personlig antagelse. Ellers ser overdrive-resultatene veldig like ut ift. lignende BenQ-modeller, så det er liten grunn for at det skulle være noe bedre på XL2411Z. Vil også tro (og håpe) at lysuniformitet er bedre på XL2411Z (dvs. avvik i lysstyrke på forskjellige deler av skjermen), se bildet nedenfor:

uniformity_1.jpg

Link til bildet om det ikke vises rett....

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Pose og sekk får man ikke nei.

Men en slik skjerm har da spill som fokus, hva skal man med svart osv.

 

Selv kjøpte jeg en egen34" 4k-skjerm til 9 laken for film.

3x swift for spill og en curva samsung 27" for forum.

 

Så blir jo spørsmålet om man skal gå for en god skjerm på det meste, eller en bedre skjerm for få ting.

Nei, man får ikke i pose og sekk (med unntak av XB270HU?). Men med dagen IPS-alternativer får man ihvertfall i pose og halv sekk. TNs responstider er også litt oppskrytt nå mtp. de gode IPS-panelene. Selvsagt, TN-paneler er raskere, men jeg synes IPS er mye mer behagelig å se på. Ble selv tatt litt på senga etter mitt møte med gamingvennlig IPS. Dell gjør en så utrolig god jobb med å lage en all-rounder, det er tydelig at de vet hva de driver med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...