Gå til innhold

Hvilken RAM?

The Silencer

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er på kanten til å gå til innkjøp av ny RAM til maskinen min, og jeg lurer på hvilken RAM som er best/gir best ytelse for mitt system. RAM'en må ikke koste mer enn 2000kr og det bør være 1024MB.

Dessuten lurer jeg litt på hvilken RAM-hastigheter hovedkortet mitt, ASUS A7N8X-X, klarer å kjøre. I manualen står det at den støtter opptil PC3200 RAM - jeg går da utifra at jeg da kan bruke RAM med maksimal hastighet på DDR400/200Mhz. Stemmer dette, eller er det feil? Kan jeg for eksempel bruke RAM som f.eks. PC3500?

RAM'en skal ikke brukes til overklokking. Jeg har sett litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

Er det noe å stase på. Jeg har forøvrig en AMD Athlon XP3000+ prosessor.

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten til en minnemodul beskriver bare hvor raskt den skal kunne kjøres. Så du kan godt bruke PC3500 og oppover, men dette er lite vits i med mindre du skal overklokke. Ellers finnes det sikkert 100 tråder om samme problem i forumet.

Hva skal du med 1 GiB RAM?

Lenke til kommentar
Den rammen du viser til er helt kurant, billig og god

Takk skal du ha Snekker'n!

Visste jeg kunne få svar fra deg! ;)

Så jeg kan kjøre RAM med høyere hastigheter enn PC3200 selv om HK'et mitt (i følge manualen) sier at det bare kan ta oppmot PC3200. Vil det da bli noen ytelsesøkning om jeg bruker f.eks. PC4000 eller blir den da satt automatisk ned til PC3200-hastighet (sikkert et dumt spørsmål...)

Eller er det bare slik at det er vits å å kjøpe raskere RAM dersom jeg skal overklokke - ellers har det ingen effekt?

Lenke til kommentar

Det er vits å kjøpe raskere ram med tanke på fremtiden hvis du en gang skal oppgradere til et hovedkort som takler akkurat den ram-en som du kjøper nå.

Selv har jeg et gammelt EpoX 8KHA+ som jeg ønsker mer ram til. Jeg kunne godt tenke meg å kjøp sånn ram som du linket til siden jeg kan bruke den skulle jeg komme til å oppgradere senere.

Akkurat det med overklokking har jeg ikke så mye peiling på. Anyone?

Lenke til kommentar

Men:

Kan jeg bruke for eksempel PC4000 RAM-brikker på hovedkortet mitt (ASUS A7N8X-X) til tross for at det i manualen og på ASUS sin website står at max hastightet på RAM ment for akkurat det hovedkortet er PC3200?

Ja eller nei? :roll:

(Det er jo litt dumt når man skal kjøpe RAM, men kjøper noe som yter dårligere enn det man kunne ha kjøpt, bare pga. misforståelser...)

Lenke til kommentar
Hva slags hastighet som står på brikkene, er ikke den hastigheten de kjører på, men det de er spesifisert til å klare.

Til for eksempel overklokking altså?

Vil det si at siden mitt ASUS A7N8X-X støtter opptil max PC3200, så kan jeg bruke RAM som kan kjøre høyere, som f.eks. PC4000, men vil den RAM'en da kjøre på "PC3200"-hastighet (hvis du skjønner hva jeg mener...)?

Ergo, vil det kun lønne seg å kjøpe RAM som klarer raskere enn PC3200 (i mitt tilfelle) dersom man skal overklokke? Er det slik det er? :roll:

Lenke til kommentar
Det lønner seg å kjøre RAMen synkront med FSB. Hvis du f.eks skal kjøre 200 MHz FSB, trenger du RAM som klarer PC3200 (DDR400).

200 FBS på prosessoren? [nå føler jeg meg virkelig dum]

Jeg har en XP3000+, og den har jo 333 FBS. Hvilket minne bør jeg ha da?

[dette utifra at det er FBS på prosessoren du snakker om - noe det sikkert ikke er...]

Lenke til kommentar

Du har altså en prosessor med 333 FSB (egentlig 166 mhz, effektivt 333). Da trenger du PC2700 (DDR333) minne. Hvis du derimot skal overklokke til, la oss si 200 MHz FSB trenger du som sagt minne som klarer denne hastigheten om du skal kjøre minne og FSB synkront (dvs at de kjører på samme hastighet). Altså PC3200 (DDR400). Du sier at du ikke skal overklokke, da holder det som sagt med PC2700 i utgangspunktet, men kjøp gjerne PC3200 hvis ikke prisforskjellen er avskrekkende. Håper ting ble litt klarere.

Lenke til kommentar
Du har altså en prosessor med 333 FSB (egentlig 166 mhz, effektivt 333). Da trenger du PC2700 (DDR333) minne. Hvis du derimot skal overklokke til, la oss si 200 MHz FSB trenger du som sagt minne som klarer denne hastigheten om du skal kjøre minne og FSB synkront (dvs at de kjører på samme hastighet). Altså PC3200 (DDR400). Du sier at du ikke skal overklokke, da holder det som sagt med PC2700 i utgangspunktet, men kjøp gjerne PC3200 hvis ikke prisforskjellen er avskrekkende. Håper ting ble litt klarere.

Tusen takk for at du har tålmodighet til å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...