Gå til innhold

8GB total (3,5 usable). RAM feil eller programvare?

eXclusive1337

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt noen spørsmål ang. min egen PC i det siste. Plutselig kunne jeg ikke vekke datamaskinen fra dvalemodus (jeg satt den alltid i dvale). Jeg måtte ta hovedbryter på strømforsyner. Jeg sjekket litt rundt, og i "system" i kontrollpanel står det at jeg har kun 3,5GB til disposisjon. Googlet litt og fant ut at det enten kan være minnefeil, eller programvare som sparer av plass. Skal kjøre igjennom en memtest for å bekrefte hva det er, men jeg har jo 4x2GB brikker. Ville det ikke stått 6GB usable hvis det var en brikke som var defekt? Eller blir hele minnekanalen deaktivert av hovedkort eller lignende? Fikk også blåskjerm her forledes, men maskinen virker så lenge jeg skrur den av og på, men ikke dvalemodus.

OT: kjøpe Haswell-E eller vente til Broadwell eller Skylake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I BIOS står det totalt 8 GB. Skal sjekke litt. Evt resette bios og ta ut en og en brikke. Jeg mistenker at det er en brikke som er defekt, så deaktiverer hovedkortet hele kanalen den brikken er satt i, slik at den andre i gitt kanal også blir "deaktivert". Skal kjøre igjennom memtest og resette bios senere.

Lenke til kommentar

I BIOS står det totalt 8 GB. Skal sjekke litt. Evt resette bios og ta ut en og en brikke. Jeg mistenker at det er en brikke som er defekt, så deaktiverer hovedkortet hele kanalen den brikken er satt i, slik at den andre i gitt kanal også blir "deaktivert". Skal kjøre igjennom memtest og resette bios senere.

Da skulle du oppdaget 4gb. Du ha jo ikke 3,5Gb i en kanal og 4,5gb i den andre kanalen.

Lenke til kommentar

Jeg tok nå ut 2 av 4 brikker, satte dem begge i kanal 2. I system står det nå 256mb usable, totalt 4GB. Prøver det andre paret i kanal 1: blåskjerm. Tok også ut bios batteri til å begynne med. Prøver 1 og 1 brikke i kanal 1 i spor 1 i kanal 1: kommer ikke inn i bios engang, svart skjerm og blinker på hk. Begynner å mistenke hk. Prøver 2 av brikkene i spor 3 og 4: blåskjerm. Setter inn alle ram brikker og setter alle verdier manuelt (timing, spenning, MHz): blåskjerm. Setter alt til "load optimized default": blåskjerm. Slår av hovedstrøm en liten periode og starter igjen: blåskjerm. Kjører igjennom windows repair tool: blåskjerm.

Noen idéer?

Lenke til kommentar

Det virker som at du prøver med tilfeldige kombinasjoner, det er ikke bra.

Les manualen til hovedkortet, det er ikke vilkårlig hvor du plasserer brikkene.

Bruker du bare 1 brikke så må den gjerne stå i ett spesielt spor og ikke i noen av de andre.

Prøv kombinasjoner som hovedkortet støtter, og repeter med forskjellige brikker hvis det ikke fungerer.

Det er mulig rambrikkene ikke er helt kompatible med hovedkortet, hva sier QVL?

Hvis alt stemmer og skal passe med hverandre, så er enten ram eller hovedkortet defekt, eller begge deler.

Det er veldig usannsynlig at alle 4 brikkene er defekt, du burde finne en brikke som du kan boote med. Hvis ikke ville jeg gått utifra at hovedkortet var defekt.

Husk å lade ut statisk elektrisitet slik at du ikke skader brikkene.

Forresten, hvis bios teller opp alle 8gb så skal det ikke være noen hardware-feil.

Slå gjerne av fast-boot eller quick-boot, kanskje den teller opp på nytt eller ser etter feil da.

Jeg mistenker mer og mer at det er oset ditt som tuller, du kan laste ned linux og legge inn på en usbstick og boote den og se hva den finner. Finner den 8gb ram vet du hvor feilen ligger.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk fiksa det. Men problemet mitt er nok ikke det samme som ditt. Siden den ene ram brikken min var ikke satt in ordentlig. haha.

men det du kan prøve er og gå inn i cmd som admin, og skrive inn:

Bcdedit /set PAE ForceEnable

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...