Gå til innhold

Opptaks frekvens på videofilming?

Anbefalte innlegg

Interessant....det vil si at hvis man fimer i 30 bps så kan man bruke en preset med 30 bps. Eller kanskje det ikke finnes? Siden vårt TV system bygger på PAL standarden?

Så finner du nok en preset som heter NTSC.

Som flageborg skriver er både PAL (Picture Always Lousy) og NTSC (Never The Same Color) helt utdatert som sådan - de er kun interessante som hurtigvalg for hhv 25/50 og 30/60 bps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å lage en liten huskeliste for videofilming med DSLR? Det er sikkert flere som har innspill og tips....

Hvis jeg skriver noe feil.....er det sikkert noen som kan korrigere underveis?!

1. Alle nyere skjermer(flate), enten det er TV eller monitor, takler 24Hz og/eller mer, glem CRT!

2. Velg 50Hz kun hvis det er kunstig lys i søkeren (60Hz(110V) USA)

3. Still kameraets lukker til det dobbelte av BPS

4. Slowmotion krever 60BPS/Hz eller mer

5. Velg samme BPS ved eksport/rendering som opptaket

God liste! :thumbup:

Hvis det er 50Hz kunstig lys - velg helst 25 eller 50bps.

Hvis det er 60Hz kunstig lys (som i USA) - velg helst 30 eller 60 bps.

Og - velg helst samme opptaksfrekvens du har tenkt å bruke i resultatet.

Godt poeng å holde 180 graders lukker uansett bildefrekvens - ganger to-regelen (1/50s ved 25bps, 1/120s ved 60bps etc) er et godt råd for å få flytende bevegelser. Unntaket er ved spesiell bruk - hvis du skal fryse stillbilder vil du typisk velge kortere eksponering for å få skarpere stillbilder - men så vil filmen også oppleves mer hakkete.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode råd og forklaringer.

Ser jo at i noen tilfeller vil jeg slite både med mitt EM-1 og Iphone 6 , men da helst ved kunstig lys siden ingen av disse kan filme i 25/50 bps.

Faktisk kan mitt GoPro 4 kamera filme med disse frekvensene, men kameraet er uansett ikke så godt til film innedørs og har ofte for mye vidvinkel.

Får vel bare komme meg i gang med filmingen i stedet for å sitte å studere spesifikasjoner :green: Må vel kunne få til noe bra med disse tre kameraene.

Så får jeg se om iMovie setter noen begrensninger før jeg øker abonnementet på PS eller kjøper Final Cut Pro. :hmm:

Lenke til kommentar

Så får jeg se om iMovie setter noen begrensninger før jeg øker abonnementet på PS eller kjøper Final Cut Pro. :hmm:

Det har gått flere rykter om 25p video for E-M1 med firmware oppdateringer, men så langt ingenting. Men 30p er trenger ikke gi problemer selv om det er kunstlys, mye lys gir ganske konstant lysstyrke.

Når det gjelder editering vet jeg ingenting om begrensingene i iPhoto, men du vet du kan editere video i PS? Ikke veldig fancy sammenlignet med et dedikert program, men du kan bruke alle vanlige PS-filtere, kutte og skjøte sekvenser, bytte ut lyd, få enkle overganger osv.

LR har også noen mulighet, men mer begrenset i V5, mulig V6 utvides og den får du hvis du har PS+LR abbonemnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...