Gå til innhold

Opptaks frekvens på videofilming?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med disse opptaksfrekvnesene og hva som gjør hva.

1. Jeg har forstått at 24 bps er best om man vil ha en kinofilmlignende visning?
2. Jeg har forstått at 60 bps (og i dag enda raksere) er for filmin av raske bevegelser og action. I tillegg best omman vil kjøre filmen i slowmotion i etterbehandlingen?
3. Men så sliter jeg litt...mange kamera har 30 og 60 bps, men slik jeg har forstårr så funker ikke dette så godt her hjemme og i Europa forøvrig. Her skal man ha 25 og 50 bps i stedet? Men hva er rett her, kan man ikke se filmene som er tatt opp i 30 og 60 bps? I dag har vel de fleste digitale LED tv som burde takle det meste? Hva er egentlig forskjellen mellom disse formatene når man skal vise det på tv hjemme?
4. Kan man for eksempel kjøre ned bildehastigheten fra 30 til 25 bps i etterbehandlingen?
5. Kan man ikke lage en slow motion fim av for eksempel bølger som skyller inn ved opptak kun på 30 bps?

Håper noen kan ta seg bryet med å forklare meg litt punketne jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt gjør opptak på samme frekvens som enheten de skal spilles av på. Hvis enheten takler alle frekvensene så blir det personlige preferanser.

24 Hz gir et litt fjernt og hakkete uttrykk som mange er vant til fra kinofilmer. 60 Hz gir et glattere og mer virkelig uttrykk.

Du kan kun lage skikkelig sakte film fra 30 Hz hvis bevegelsene skjer hovedsaklig i rett linje. Kaotiske bevegelser vil gi et dårlig resultat. Hvis du vil ha sakte film så bruk så rask frekvens som mulig, 60 Hz,120 Hz, 240 Hz eller mer.

Så prøv deg fram og finn ut hva som fungerer for deg. Jeg bruker 60 Hz med unntak av når det er dårlig lys eller når jeg trenger sakte film.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt gjør opptak på samme frekvens som enheten de skal spilles av på. Hvis enheten takler alle frekvensene så blir det personlige preferanser.

24 Hz gir et litt fjernt og hakkete uttrykk som mange er vant til fra kinofilmer. 60 Hz gir et glattere og mer virkelig uttrykk.

Du kan kun lage skikkelig sakte film fra 30 Hz hvis bevegelsene skjer hovedsaklig i rett linje. Kaotiske bevegelser vil gi et dårlig resultat. Hvis du vil ha sakte film så bruk så rask frekvens som mulig, 60 Hz,120 Hz, 240 Hz eller mer.

Så prøv deg fram og finn ut hva som fungerer for deg. Jeg bruker 60 Hz med unntak av når det er dårlig lys eller når jeg trenger sakte film.

Takk for svar :)

Når du sier Hz mener du da det samme som b.p.s ? Og bruker du altså 60 b.p.s i stedet for 50 b.p.s med godt resultat for visning på TV skjerm/dataskjerm?

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Når du sier Hz mener du da det samme som b.p.s ? Og bruker du altså 60 b.p.s i stedet for 50 b.p.s med godt resultat for visning på TV skjerm/dataskjerm?

Ja. Dataskjermer er ofte fastlåst til 60 Hz, de moderne TVene jeg har prøvd greier 60 Hz fint, noen av de eldre sliter.

Lenke til kommentar

Ja. Dataskjermer er ofte fastlåst til 60 Hz, de moderne TVene jeg har prøvd greier 60 Hz fint, noen av de eldre sliter.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med disse opptaksfrekvnesene og hva som gjør hva....

Hva med å lage en liten huskeliste for videofilming med DSLR? Det er sikkert flere som har innspill og tips....

Hvis jeg skriver noe feil.....er det sikkert noen som kan korrigere underveis?!

1. Alle nyere skjermer(flate), enten det er TV eller monitor, takler 24Hz og/eller mer, glem CRT!

2. Velg 50Hz kun hvis det er kunstig lys i søkeren (60Hz(110V) USA)

3. Still kameraets lukker til det dobbelte av BPS

4. Slowmotion krever 60BPS/Hz eller mer

5. Velg samme BPS ved eksport/rendering som opptaket

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med disse opptaksfrekvnesene og hva som gjør hva....

Hva med å lage en liten huskeliste for videofilming med DSLR? Det er sikkert flere som har innspill og tips....Hvis jeg skriver noe feil.....er det sikkert noen som kan korrigere underveis?!1. Alle nyere skjermer(flate), enten det er TV eller monitor, takler 24Hz og/eller mer, glem CRT!2. Velg 50Hz kun hvis det er kunstig lys i søkeren (60Hz(110V) USA)3. Still kameraets lukker til det dobbelte av BPS4. Slowmotion krever 60BPS/Hz eller mer5. Velg samme BPS ved eksport/rendering som opptaket

Takk, ja en slik liste er gull verdt. Flott hvis flere hengene seg på :-)

Men jeg blir litt forvirret når Hz skal være det samme som bps. For meg er 1 Hz en svingning, eller en sinuskurve. Og hvis jeg tenker at det norske nettet er 50Hz så skulle jeg tro da at 50 bps er det optimale. Er det derfor at 25 bps er bedre enn 30 bps, siden 25 er halvparten av 50 og følger dermed svingningene? Noen går så langt å si at 30 bps er ubrukelig her hjemme selv for hjemmevideo. Da skulle man jo tro at 60 bps var like ubrukelig om man tenker enkelt.....

Lenke til kommentar

Noen går så langt å si at 30 bps er ubrukelig her hjemme selv for hjemmevideo. Da skulle man jo tro at 60 bps var like ubrukelig om man tenker enkelt.....

En vanlig "feil" er hvis eks. ditt kamera tar opp med 29.97 BPS...og i videoredigeringsprogrammet ditt velger du en preset som heter PAL......da blir renderingen utført med 25 BPS.....ikke bra resultat...

Lenke til kommentar

Hva med å lage en liten huskeliste for videofilming med DSLR? Det er sikkert flere som har innspill og tips....

Hvis jeg skriver noe feil.....er det sikkert noen som kan korrigere underveis?!

1. Alle nyere skjermer(flate), enten det er TV eller monitor, takler 24Hz og/eller mer, glem CRT!

2. Velg 50Hz kun hvis det er kunstig lys i søkeren (60Hz(110V) USA)

3. Still kameraets lukker til det dobbelte av BPS

4. Slowmotion krever 60BPS/Hz eller mer

5. Velg samme BPS ved eksport/rendering som opptaket

En liten tilføyelse til punkt 2

Gå utifra at det du mener med kunstig lys er foreksempel lysstoffrør som pulserer med en frekvens på 50HZ her i Norge, dvs. hvis man filmer i 60fps vil man få mørke striper på opptakene siden man bruker forskjellige frekvenser på filmingen og belysningen.

Lenke til kommentar

En liten tilføyelse til punkt 2

Gå utifra at det du mener med kunstig lys er foreksempel lysstoffrør som pulserer med en frekvens på 50HZ her i Norge, dvs. hvis man filmer i 60fps vil man få mørke striper på opptakene siden man bruker forskjellige frekvenser på filmingen og belysningen.

Ja, det vil "rulle" sorte striper på opptaket.....sees vel greit når man bruker LiveView?

Lenke til kommentar

24 Hz gir et litt fjernt og hakkete uttrykk som mange er vant til fra kinofilmer....

For egen del blir det mye prøving...og feiling.... ;)

Her er et opptak med D7000 @ 24 BPS.....og jeg kan ikke velge høyere rate. På min skjerm blir det ikke hakkete.....hakker det på din?

Ja, det er godt synlig i områdene med rask bevegelse. Forskjellen fra 60 bilder i sekundet er ganske dramatisk. I de områdene det er sakte eller ingen bevegelse så ser det greit ut. Det er i hovedsak når kameraet beveger seg raskest at det er er problem, bildet blir uklart, nesten som dobbelteksponeringer.

Siden 60 Hz / 24 Hz = 2,5 som ikke er et heltall så vil skjermen ikke kunne vise hver bilderute i filmen like lenge. Skjermen må veksle mellom å vise hver bilderute i 2 oppdateringer og i 3 oppdateringer for å få et snitt på 2,5 over tid. Dette kommer i tillegg til at 24 Hz ligger langt under det som hjernen oppfatter som perfekt. I godt lys så kan øyene og hjernen oppfatte frekvenser på minst 70 Hz.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen går så langt å si at 30 bps er ubrukelig her hjemme selv for hjemmevideo. Da skulle man jo tro at 60 bps var like ubrukelig om man tenker enkelt.....

En vanlig "feil" er hvis eks. ditt kamera tar opp med 29.97 BPS...og i videoredigeringsprogrammet ditt velger du en preset som heter PAL......da blir renderingen utført med 25 BPS.....ikke bra resultat...

Interessant....det vil si at hvis man fimer i 30 bps så kan man bruke en preset med 30 bps. Eller kanskje det ikke finnes? Siden vårt TV system bygger på PAL standarden?

Lenke til kommentar

Fant dette fantastiske klippet som visst skal være filmet med en IPhone 6 Plus og med 30 bps. Jeg synes dette virket fantastisk.

Ta en titt på dette klippet.....

Interessante videoer selv om han ikke snakker så veldig mye om de spørsmålene som jeg surrer med. Dessuten , stor sensor og liten dybdeskarphet......ikke akkurat en Iphone sine styrker. Men jeg ser hva han mener , han snakket vel generelt om spillefilm look.

Lenke til kommentar

Interessant....det vil si at hvis man fimer i 30 bps så kan man bruke en preset med 30 bps. Eller kanskje det ikke finnes? Siden vårt TV system bygger på PAL standarden?

PAL standarden er historie....glem CRT!

I Premiere Elements kan du velge blant mange Presets.....men du kan også lagre din egen Preset basert på eksisterende innstillinger + dine egne justeringer......

Last det ned gratis og sjekk selv - 30 dager fri bruk ;)

Lenke til kommentar

I Premiere Elements kan du velge blant mange Presets.....men du kan også lagre din egen Preset basert på eksisterende innstillinger + dine egne justeringer......

Takk, den første setningen fortalte mye :-)

Ja videoredigering er jo en annen ting. Jeg har Apple og der finnes noe som heter iMovie som er gratis, vet ikke om det er bra. Så abonnerer jeg på Adobe PS CC og Lightroom siden jeg primært driver med foto :-) Tilslutt har jeg lest mye bra om Final Cut Pro, men det koster vel skjorta.

En annen ting jeg ser diskuteres mye vedrørende videofilming er bitrate. Er det noen som vet hva forskjellen er her og hvordan dette vil synes i bildet. Mange sier at over 70 Mbps men ser at mange kamera har helt nede på 20 tallet. Mener Iphone 6 har enda lavere Bitrate enn dette også ?

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

I godt lys så kan øyene og hjernen oppfatte frekvenser på minst 70 Hz.....

Kort oppsummert vil du anbefale at man gjør opptak på minimum 60 BPS? Da får man råmateriale både for smooth film og slomo' ?

Ja, så lenge det er nok lys. Da har du størst valgfrihet og du vil kunne få silkeglatt film hvis du vil det.

Takk, den første setningen fortalte mye :-)

Ja videoredigering er jo en annen ting. Jeg har Apple og der finnes noe som heter iMovie som er gratis, vet ikke om det er bra. Så abonnerer jeg på Adobe PS CC og Lightroom siden jeg primært driver med foto :-) Tilslutt har jeg lest mye bra om Final Cut Pro, men det koster vel skjorta.

En annen ting jeg ser diskuteres mye vedrørende videofilming er bitrate. Er det noen som vet hva forskjellen er her og hvordan dette vil synes i bildet. Mange sier at over 70 Mbps men ser at mange kamera har helt nede på 20 tallet. Mener Iphone 6 har enda lavere Bitrate enn dette også ?

Det er en veldig komplisert sammenheng mellom bitrate og opplevd kvalitet. Man kan bruke mye prosessorkraft og få god kvalitet på lav bitrate, eller høy bitrate og lite prosessorkraft. Man kan også bruke avanserte metoder som kamuflerer støyen sånn at den ikke er synlig. Det avhenger også i en stor grad av kildematerialet, mindre bevegelse gir bedre kompresjon, kildemateriale med høy kvalitet og lite støy gir god kompresjon. Enkle forutsigbare bevegelser gir høy kompresjon osv. Så man kan få meget høy opplevd kvalitet på 4 Mbit/s men også middels kvalitet på 20 Mbit/s.

Så forskjellige enheter må testes for å finne ut hvilken bitrate som gir bra resultat. Filmer du noe som trenger høy kvalitet så bruk høyeste bitrate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...