Bruker20 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Er det noen som skjønner spørsmål 6?Ja.LnVekt= B1+B2d2+B3d3+B4d4+B5tid+B6ln(vektfdsl) Hvilke parameterrestriksjoner kan man gjøre med denne modellen slik at vi får Lnvekt=B1+B2(d2+4d3+3d4)+B5tid+B6ln(vektfdsl) Da kan vi sette B3=4B2 og B4=3B2 LnVekt= B1+B2d2+(4B2)d3+(3B2)d4+B5tid+B6ln(vektfdsl) Og da bruker vi bare matteregler og kan sette B2 utenfor parantesen =B1+B2(d2+4d3+3d4) .... Skjønner? Selvfølgelig, tenkte i helt andre baner. Takk Lenke til kommentar
Bruker20 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 Noen som har en logisk forklaring på oppgave 15? Lenke til kommentar
cheguevara7 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 STATA! trenger hjelp til å laste ned den riktige stata. Har noen link til hvor jeg kan laste den ned, det er så mange forskjellige. FORVIRRET. gjorde tidligere arbeidskravene på skolemaskinen. Lenke til kommentar
bi-ruler Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 STATA! trenger hjelp til å laste ned den riktige stata. Har noen link til hvor jeg kan laste den ned, det er så mange forskjellige. FORVIRRET. gjorde tidligere arbeidskravene på skolemaskinen. Sjekk i metriboka, der er det en link! Lenke til kommentar
cheguevara7 Skrevet 2. april 2015 Del Skrevet 2. april 2015 (endret) STATA! trenger hjelp til å laste ned den riktige stata. Har noen link til hvor jeg kan laste den ned, det er så mange forskjellige. FORVIRRET. gjorde tidligere arbeidskravene på skolemaskinen. Sjekk i metriboka, der er det en link! takk. har prøvd den, fikk feilmelding om at det ikke går på mac. Endret 2. april 2015 av cheguevara7 Lenke til kommentar
bibibibi Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 noen som har fasit på oppgavene på AK2? 1 Lenke til kommentar
Brosef Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 noen som har gjort E i arb krav 2?skal man finne t-verdien for alle betaene? Lenke til kommentar
elimt Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 noen som har gjort E i arb krav 2? skal man finne t-verdien for alle betaene? Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant. Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante. Lenke til kommentar
bi-ruler Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 noen som har gjort E i arb krav 2? skal man finne t-verdien for alle betaene? Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant. Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante. Selvom dette er en tosidig test skal man ikke dele 0,05 på to. Jeg trodde også dette først men fikk vite av Genaro at testene som kommer i stata er allerede tosidig så man skal ikke dele det. Det blir feil. det er 3 variabler som er signifikante og ikke bare 2 som man får hvis man bruker 0,0025 . Dette betyr at hvis vi får spm om ensidig test blir det vanskeligere. Lenke til kommentar
elimt Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) noen som har gjort E i arb krav 2? skal man finne t-verdien for alle betaene? Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant. Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante. Selvom dette er en tosidig test skal man ikke dele 0,05 på to. Jeg trodde også dette først men fikk vite av Genaro at testene som kommer i stata er allerede tosidig så man skal ikke dele det. Det blir feil. det er 3 variabler som er signifikante og ikke bare 2 som man får hvis man bruker 0,0025 . Dette betyr at hvis vi får spm om ensidig test blir det vanskeligere. Åh. Tusen takk for nyttig og viktig informasjon! Mente du at man bare skulle bruke 0,05? Endret 14. april 2015 av elimt Lenke til kommentar
student055 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Noen som vet hvordan vi finner ut av oppg. 4 arbeidskrav 2? Må jeg regne for å finne ut av det, eller kan det leses av i Stata utskriften min? Lenke til kommentar
student055 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 noen som har gjort E i arb krav 2? skal man finne t-verdien for alle betaene? Nei, du skal se hvilken p-verdier den estimerte modellen i D har, for å finne ut om de er signifikant eller ikke-signifikant. Signifikansnivået er jo 5%, men ved en to-sidig test blir det 0,025. Du skal derfor se hvilke av verdiene som er lavere enn dette for å finne verdiene som er signifikante. Men da er jo ikke d4 signifikant? Lenke til kommentar
student055 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Jeg skal lage en ny variabel kalt "uhatte" som skal være lik residualene (de estimerte prediksjonfeilene) til en modell, noen som vet hvordan jeg gjør det i Stata? Lenke til kommentar
bi-ruler Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Jeg skal lage en ny variabel kalt "uhatte" som skal være lik residualene (de estimerte prediksjonfeilene) til en modell, noen som vet hvordan jeg gjør det i Stata? Ja bare se i metriboken der ligger det ute 2 videoer. 1. Hvordan lager jeg restverdiene/residualene til en estimert modell? (19 sek.) 2. Hvordan lager jeg en ny variabel lik de kvadrerte restverdiene/residualene til en modell? (33 sek.) Gjør de i den rekkefølgen! Men når man ser i fasiten kommer det opp noen tall osv, de er jeg litt usikre på hvordan man finner.. Har bare sett i tidligere forum. Lenke til kommentar
student055 Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Jeg skal lage en ny variabel kalt "uhatte" som skal være lik residualene (de estimerte prediksjonfeilene) til en modell, noen som vet hvordan jeg gjør det i Stata? Ja bare se i metriboken der ligger det ute 2 videoer. 1. Hvordan lager jeg restverdiene/residualene til en estimert modell? (19 sek.) 2. Hvordan lager jeg en ny variabel lik de kvadrerte restverdiene/residualene til en modell? (33 sek.) Gjør de i den rekkefølgen! Men når man ser i fasiten kommer det opp noen tall osv, de er jeg litt usikre på hvordan man finner.. Har bare sett i tidligere forum. Takk Lenke til kommentar
hael Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Er det noen som har forelesningsnotater fra heteroskedlastisitet? Jeg gikk glipp av de timene pga sykdom nemlig.. Lenke til kommentar
student055 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Er det noen som har forelesningsnotater fra heteroskedlastisitet? Jeg gikk glipp av de timene pga sykdom nemlig.. det står godt forklart i metriboka fra itslearning Lenke til kommentar
bi-ruler Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Noen som har begynt på caset? Jeg synes E) ser litt vanskelig ut. Lenke til kommentar
student055 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Noen som vet hvordan vi beregner/finner p-verdien? er det det samme som signifikansnivået bare i desimalform? Altså hvis signifikansnivået er 10%, er da p-verdien 0,1? Lenke til kommentar
student055 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Noen som har begynt på caset? Jeg synes E) ser litt vanskelig ut. Jeg er også usikker, men kan det kanskje være: . generate d80000 = innbtot==1>=80000? Det gikk vertfall i Stata.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå