imsdal1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) . Endret 6. mai 2015 av stella20 Lenke til kommentar
imsdal1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hei! Må si jeg blir meget irritert over at vi har en 3 timers eksamen med 45 spørsmål!! Er det noen her som har sendt mail til han som lager eksamen med klage om dette? Vurderer å gjøre det nå altså Lenke til kommentar
Thanos Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hei! Må si jeg blir meget irritert over at vi har en 3 timers eksamen med 45 spørsmål!! Er det noen her som har sendt mail til han som lager eksamen med klage om dette? Vurderer å gjøre det nå altså Det er nytteløst. Det er forhåndsbestemt at vi skal grilles ekstra, og de gjør ikke om på dette nå. Lenke til kommentar
Dipanshu Sharma Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Kunne noen forklart hvorfor alt. B oppg. 30 på Høst 2014 er riktig? Se på regresjonen (uten restriksjoner): bnpvekstt = B1+B2bnpvekst(t−1)+B3(oljeprist−80)+B4(oljeprist−1−80)+u og regresjonen med restriksjoner: bnpvekstt = 1,46 + 0,60bnpvekst(t−1) + u Man kan se at regresjonen uten restriksjoner blir til regresjonen med restriksjoner dersom B3 og B4 = 0 Endret 6. mai 2015 av Dipanshu Lenke til kommentar
Dipanshu Sharma Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Hei alle sammen!! Er det noen som har gjort eksamen vår 2013? Noen som er enig med meg om at fasiten på oppgave 9 er feil? Blir gal når fasit er feil!! Svaralternativ d) er riktig slik det står i fasiten. Hva mener du er feil? Feilleddet til modellen i Case oppgave E er homoskedastisk for signifikansnivå mindre enn 2,6% nivå, men heteroskedastisk for signifikansnivå over 2,6% (SE p-verdi) Svaralternativ d) er derfor "galt" og riktig svaralternativ. Endret 6. mai 2015 av Dipanshu Lenke til kommentar
student055 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Noen som har gjort eksamen V14? Spørsmål 10 og spørsmål 15: Hvordan kan vi se/lese fra utskriftene til Stata, og komme frem til disse svarene? Hva er det jeg skal se etter? Synes det er vanskelig Noen som kan forklare?? Lenke til kommentar
BI_Student87 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Noen som har tips til en side man kan lese seg opp på disse histogrammene? Evt om noen klarer å se hvilke histogram det er? De er vel skjevfordelt alle sammen? Har gjort et forsøk på å google, men fant ingen fin oversikt. Dette er fra pensum fra det tidligere statistikkfaget "Statistikk for økonomer", men hvem som husker tilbake til det Lenke til kommentar
Økonometrigutt1 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014? 13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese: H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0 HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del.. Lenke til kommentar
Jaerny Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Kunne noen forklart hvorfor alt. B oppg. 30 på Høst 2014 er riktig? Se på regresjonen (uten restriksjoner): bnpvekstt = B1+B2bnpvekst(t−1)+B3(oljeprist−80)+B4(oljeprist−1−80)+u og regresjonen med restriksjoner: bnpvekstt = 1,46 + 0,60bnpvekst(t−1) + u Man kan se at regresjonen uten restriksjoner blir til regresjonen med restriksjoner dersom B3 og B4 = 0 Lenke til kommentar
hOLaa Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014? 13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese: H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0 HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del.. Tok en titt på denne oppgaven nå. Såg enkel ut, men ble litt lurt i begynnelsen. Her er hva jeg kom fram til: Vi tar utgangspunkt i modell uten restriksjoner (e): Worrylevel=B1+B2areaopinion+B3victim12m+B4female+B5age+B6highereduc+B7othereduc+u Vi får så beskjed om at vi skal bruke følgende restriksjoner: Ho: B3=0, B4=0, B5=0, B6=0, B7=0. => m=5. Denne delen er det som er litt tricky med denne oppgaven. Vi får ikke oppgitt hvilken annen modell vi skal bruke, så vi må finne den selv i oppgavesettet. Vi setter alle bettaer vi får oppgitt i H0 lik 0. Dermed får vi modellen (med restriksjoner) Worrylevel=B1+B2areaopinion. Dette er fordi alle variabler etter B2 blir ganget med 0, altså b3, b4, b5, b6, b7=0. Måten du finner denne på er: Worrylevel=B1+B2areaopinion+0*victim12m+0*female+0*age+0*highereduc+0*othereduc+u Nå har vi altså 1 uten restriksjoner, og 1 med restriksjoner. Husk at i f-testen må vi både bruke R^2 med og uten restriksjoner siden dette ikke er en test for autokorrelasjon eller heteroskedastisitet. Vi ser at: Worrylevel=B1+B2areaopinion er den samme som i oppgave D-i). Vi kan derfor gå inn i stata notatene våre fra denne oppgaven og hente ut R^2 med restriksjoner. Da får vi R^2 med restriksjoner (fra D-i)= 0,0925. Og R^2 uten restriksjoner (fra e)=0,1918. M=antall restriksjoner, altså 5. N=antall obs=7224. K=7 (fra ligningen i E). F=(R2ur-R2rr)/m/(1-R2ur)/(n-k) Da får vi F= (0,1918-0,0924)/5/1-0,1918/7224-7=177,7 Håper dette forklarte det litt bedre Lykke til i morgen Endret 7. mai 2015 av hOLaa Lenke til kommentar
sakrho Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 For dem som klager på tiden som er satt (3 timer) og antallet oppgaver som blir gitt (45 spørsmål).Har du jobbet kontinuerlig med faget og stoffet ila dette semesteret, så skulle det ikke være noe problem å svare på minimum 40 av de oppgavene som blir gitt innen tiden er omme. Da har du sikret deg en A.. (34 av 45 oppgaver må være korrekte for å få A - avhenger litt av nivået, da det gjerne er ønskelig å oppnå en slags normalfordeling på karakterene som blir gitt... Nå skal det sies at tidligere hadde dette faget noe som så mer ut som en f-fordeling, hvor det var svært få som fikk A. Så jeg tror på ingen måte vi er noen test-klassekull.)De som er ekstra drevne (gjerne de som har faget som går 3 året finans) tyder på å svare på alle oppgavene innen 1,5 time!En A karakter skal ikke være lett å oppnå med et skippertak, har du ikke kontroll på faget, så burde du derfor ikke sette deg så høye forventninger. 3 Lenke til kommentar
Bruker20 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Er det noen som har noen fornuftig mening om hvilket målenivå variablene til29 og til39 er på? Lenke til kommentar
cecibei Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hei. Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med konfidensintervall? For eksempel oppgave 27 i eksamen fra Høsten 2013.. Hvor får de alle tallene fra? Tusen takk Lenke til kommentar
hOLaa Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Hei. Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med konfidensintervall? For eksempel oppgave 27 i eksamen fra Høsten 2013.. Hvor får de alle tallene fra? Tusen takk 99% Konfidensintervall=0,001/2=0,0005. n-k= 36-3=33 vi skal derfor sjekke t0,0005(33) i t-tabell (0,0005 vannrett, 33 loddrett) Finner at denne er 2,733. Regner ut nedre grense (husk her skulle vi sjekke for x, som i denne oppgaven har sammenheng med b3): B3-t0,0005(33)*SE(B3) 0,67-2,733*0,18=0,1781 Øvre grense= 0,67+2,733*0,18=1,1619. Dermed har vi følgende konfidens intervall [0,18;1,16] eller mer presist [0.1781 ; 1.1619]. Tips: Se på hvilket intervall du skal lage (99%, 90%, 80% osv). For 99 skal du gjøre følgende: 0,001/2. For 90% 0,01/2. For 80% 0,02/2. OSV. Endret 7. mai 2015 av hOLaa Lenke til kommentar
cecibei Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hei. Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med konfidensintervall? For eksempel oppgave 27 i eksamen fra Høsten 2013.. Hvor får de alle tallene fra? Tusen takk 99% Konfidensintervall=0,001/2=0,0005. n-k= 36-3=33 vi skal derfor sjekke t0,0005(33) i t-tabell (0,0005 vannrett, 33 loddrett) Finner at denne er 2,733. Regner ut nedre grense (husk her skulle vi sjekke for x, som i denne oppgaven har sammenheng med b3): B3-t0,0005(33)*SE(B3) 0,67-2,733*0,18=0,1781 Øvre grense= 0,67+2,733*0,18=1,1619. Dermed har vi følgende konfidens intervall [0,18;1,16] eller mer presist [0.1781 ; 1.1619]. Tips: Se på hvilket intervall du skal lage (99%, 90%, 80% osv). For 99 skal du gjøre følgende: 0,001/2. For 90% 0,01/2. For 80% 0,02/2. OSV. Skjønte det nå Tusen takk! Lenke til kommentar
zzizz Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Er det noen som har tenkt på oppgaver med oppsummerende utsagn om analysene i caset? Ser det er flere eksamener som inneholder oppgaver som:"I forbindelse med Case oppgavene så har du gjennomført en rekke analyser av sammenhengen mellom (ettellerannet) og (ettellerannet). Hvilket av følgende oppsummerende utsagn er riktig/galt?......"Noen som har en slags oppsummering på analysen? Lenke til kommentar
mafj01 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hei! Noen som kan hjelpe meg på oppgave om F-Test på Vår 2014? 13. Ta utgangspunkt i den estimerte modellen i Case oppgave E. Beregn testverdien (dvs. verdien til testobservator) til en F-test forbundet med følgende null- og alternativhypotese: H0 : B3 = 0, B4 = 0, B5 = 0, B6 = 0 og B7 = 0 HA : En eller flere av p˚astandene i ´ H0 er gale Hadde vært utrolig glad for en litt fyldig utregning, om det er noen som gidder det! Trodde jeg hadde kål på F-Testen, men denne oppgaven har avkreftet det for min del.. Sammenligner E Mot D i) --> (0,1918-0,0924)/5 / (1-0,1918)/7217 = 177,58. Synes denne var litt stress, men er egentlig ikke det. Du ser med engang om du tenker deg om at D i) kan brukes med de restriksjonene som er oppgitt. Da er det F-test som gjelder, M er jo 5 siden det er 5 restriksjoner. Resten er forståelig? Lenke til kommentar
kiise Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå: Nominalnivå: Når dataene faller i kategorier uten ordning Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn Ordinalnivå: Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening. Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer Intervallnivå: Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt. Eksempel: Årstall og temperatur Forholdstallnivå: Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening. Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre Ganske sikker på at dette er rett: kommunenavn: Nominal m2pris: Forholdstall omsetninger: Forholdstall innbtot: Forholdstall til29: Forholdstall til39: Forholdstall Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere? Lenke til kommentar
elimt Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå: Nominalnivå: Når dataene faller i kategorier uten ordning Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn Ordinalnivå: Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening. Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer Intervallnivå: Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt. Eksempel: Årstall og temperatur Forholdstallnivå: Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening. Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre Ganske sikker på at dette er rett: kommunenavn: Nominal m2pris: Forholdstall omsetninger: Forholdstall innbtot: Forholdstall til29: Forholdstall til39: Forholdstall Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere? Ja, jeg er enig i det! Derfor jeg ble så usikker.. Lenke til kommentar
sakrho Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Nå ble det veldig mye kluss med hva som er på forholdstall, intervall osv. Noen som har en formening som de er veldig sikre på? Målenivå er en egenskap ved variabler, og målenivået bestemmer hvilke statistiske teknikker vi kan bruke for å analysere våre data. Hvilket målenivå ulike variabler befinner seg på, finner vi ved å se på egenskapene til verdiene på variablene. Vi opererer med fire typer målenivå: Nominalnivå: Når dataene faller i kategorier uten ordning Eksempel: Nasjonalitet, yrke, studieretning, kjønn Ordinalnivå: Når dataene kan ordnes i en bestemt rekkefølge, men avstanden mellom dataverdiene ikke har mening. Eksempel: Utdanning, rangen til militære, karakterer Intervallnivå: Når dataene kan ordnes og avstanden mellom dataverdier er meningsfull. Ikke et naturlig nullpunkt. Eksempel: Årstall og temperatur Forholdstallnivå: Har i tillegg til de over et naturlig nullpunkt: Brøker har også mening. Eksempel: Priser, tid, vekt, lengde Ja, jeg er klar over forskjellene på de ulike målenivåene Nå tenkte jeg mer på hva man har kommet frem til utifra variablene i caset. Ble litt frem og tilbake litt oppe i tråden her, så ble litt usikker jeg som flere andre Ganske sikker på at dette er rett: kommunenavn: Nominal m2pris: Forholdstall omsetninger: Forholdstall innbtot: Forholdstall til29: Forholdstall til39: Forholdstall Sikker på at m2pris er forholdstall og ikke intervall? m2pris er jo "gjennomsnittlig kvadratmeterpris til solgte boliger i kommune i". Skal denne variablene ha "et naturlig nullpunkt" må vel boliger selges til null kroner, noe som ikke henger på greip etter min konklusjon. Eller hva tror dere? Ja, jeg er enig i det! Derfor jeg ble så usikker.. Men likevel, selger en kommune 0 boliger, blir den 0.. Så er også for at m2pris er på forholdstallsnivå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå