Thoto79 Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Dagbladet følger rettsaken live: http://livebeta.dagbladet.no/isrettssaken Kan vel heldigvis se ut til at de er deep shit med tanke på at PST har innhentet informasjon som skal kunne nagle dem fast i fengsel i lang tid (dvs strafferammen er vel bare 6 år). -Hater de vantro, har lyst til å drepe alle fra liten til stor, gå inn i en barnehage. Man får vel bare håpe at det blir satt en streng standard i denne saken. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Siktes for landssvik eller terror? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Ja vi får håpe det blir passe strengt, og så hopper jeg glatt over det vanlige hysteriet fra TG foreløpig .. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Tråden burde kanskje vært et annet sted? Eventuelt fått redigert inn en problemstilling for å skape debatt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Siktes for landssvik eller terror? Tybring-Gjedde: "Vi kan faktisk risikere at vi ser norske statsborgarar somskyt mot andre norske statsborgarar" -Hater de vantro, har lyst til å drepe alle fra liten til stor, gå inn i en barnehage. Man får vel bare håpe at det blir satt en streng standard i denne saken. Man har ikke reagert strengt før, på denslags verbale trusler Håvar Krane (Demokratene) ønske om å ta livet av en statsråd. "Det hadde faktisk vært en glede å knele ham, bøyd hodet fremover, lagt Glocken i nakkegropen og trukket av", sier Krane. Men aller helst skulle han ha tatt hele regjeringen: "Jeg ser for meg julebordet til regjeringen. Perfekt øyeblikk til å sperre alle utgangene med molotovcocktail, foruten den døren jeg skal gå inn." http://www.dagbladet.no/2011/08/04/nyheter/innenriks/politikk/17561101/ Denne saken ble henlagt. Så spørs det om det er likebehandling i rettsvesenet da? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Hysteriet brer seg, ser det ut som. 2 Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Jeg har egentlig aldri skjønt dette med landssvikeri, hvorfor er det mer galt å drepe egne soldater, enn andres? Jeg tviler da på at samme fyren spiller på to lag på en gang, så hvis den norske hæren vil vite hvor de skal skyte er det ikke såå vanskelig...Hvordan kan de svike noe de tydeligvis ikke har noe lojalitet eller forhold til egentlig? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg har egentlig aldri skjønt dette med landssvikeri, hvorfor er det mer galt å drepe egne soldater, enn andres? Jeg tviler da på at samme fyren spiller på to lag på en gang, så hvis den norske hæren vil vite hvor de skal skyte er det ikke såå vanskelig...Hvordan kan de svike noe de tydeligvis ikke har noe lojalitet eller forhold til egentlig? Det er fordi de er norske statsborgere at dette blir landssvik/forræderi/kall det hva du vil, og skal derfor straffes deretter. Klart det blir mer alvorlig, man har ett loyalitetsansvar til det landet man er borger av. Det var i utgangspunktet dødstraff for dette, også i Norge, i en krigssituasjon. Tror ikke det er det lenger, kan vanskelig se for meg at de blir stilt på rekke og rad ved Akershus Festning og henrettet... For min del holder det lenge med lange fengselsstraffer med forvaring slik at vi kan kontrollere om de enda er en fare for rikets sikkerhet ved endt soning, eller om de er avradikalisert og kan slippes fri. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Siktes for landssvik eller terror? Tybring-Gjedde: "Vi kan faktisk risikere at vi ser norske statsborgarar somskyt mot andre norske statsborgarar" -Hater de vantro, har lyst til å drepe alle fra liten til stor, gå inn i en barnehage. Man får vel bare håpe at det blir satt en streng standard i denne saken. Man har ikke reagert strengt før, på denslags verbale trusler Håvar Krane (Demokratene) ønske om å ta livet av en statsråd. "Det hadde faktisk vært en glede å knele ham, bøyd hodet fremover, lagt Glocken i nakkegropen og trukket av", sier Krane. Men aller helst skulle han ha tatt hele regjeringen: "Jeg ser for meg julebordet til regjeringen. Perfekt øyeblikk til å sperre alle utgangene med molotovcocktail, foruten den døren jeg skal gå inn." http://www.dagbladet.no/2011/08/04/nyheter/innenriks/politikk/17561101/ Denne saken ble henlagt. Så spørs det om det er likebehandling i rettsvesenet da? Det kan være at man vurderer Krane som en klovn som kommer med tomme trusler, mens militante Islamister og bevegelsene de er medlemmer av har vist at de faktisk er i stand til å gjennomføre drap i de gale guders navn. Når det er sagt så burde Krane sittet bak lås og slå etter min mening. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg har egentlig aldri skjønt dette med landssvikeri, hvorfor er det mer galt å drepe egne soldater, enn andres? Jeg tviler da på at samme fyren spiller på to lag på en gang, så hvis den norske hæren vil vite hvor de skal skyte er det ikke såå vanskelig...Hvordan kan de svike noe de tydeligvis ikke har noe lojalitet eller forhold til egentlig? Det er fordi de er norske statsborgere at dette blir landssvik/forræderi/kall det hva du vil, og skal derfor straffes deretter. Klart det blir mer alvorlig, man har ett loyalitetsansvar til det landet man er borger av. Det var i utgangspunktet dødstraff for dette, også i Norge, i en krigssituasjon. Tror ikke det er det lenger, kan vanskelig se for meg at de blir stilt på rekke og rad ved Akershus Festning og henrettet... For min del holder det lenge med lange fengselsstraffer med forvaring slik at vi kan kontrollere om de enda er en fare for rikets sikkerhet ved endt soning, eller om de er avradikalisert og kan slippes fri. Da vil jo jeg spørre om hvorfor man har et lojalitetsansvar pga. et statsborgerskap man ofte ikke har valgt selv? Disse menneskene har jo åpenbart lite til overs for det norske sammfunnet, skal de da kreves å være lojale mot det? Nei, landssvik høres egnetlig ut som en rar greie for å finne enda en grunn til å sperre folk inne. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg har egentlig aldri skjønt dette med landssvikeri, hvorfor er det mer galt å drepe egne soldater, enn andres? Jeg tviler da på at samme fyren spiller på to lag på en gang, så hvis den norske hæren vil vite hvor de skal skyte er det ikke såå vanskelig...Hvordan kan de svike noe de tydeligvis ikke har noe lojalitet eller forhold til egentlig? Det er fordi de er norske statsborgere at dette blir landssvik/forræderi/kall det hva du vil, og skal derfor straffes deretter. Klart det blir mer alvorlig, man har ett loyalitetsansvar til det landet man er borger av. Det var i utgangspunktet dødstraff for dette, også i Norge, i en krigssituasjon. Tror ikke det er det lenger, kan vanskelig se for meg at de blir stilt på rekke og rad ved Akershus Festning og henrettet... For min del holder det lenge med lange fengselsstraffer med forvaring slik at vi kan kontrollere om de enda er en fare for rikets sikkerhet ved endt soning, eller om de er avradikalisert og kan slippes fri. Da vil jo jeg spørre om hvorfor man har et lojalitetsansvar pga. et statsborgerskap man ofte ikke har valgt selv? Disse menneskene har jo åpenbart lite til overs for det norske sammfunnet, skal de da kreves å være lojale mot det? Nei, landssvik høres egnetlig ut som en rar greie for å finne enda en grunn til å sperre folk inne. Det blir alvorlig fordi en statsborger gjerne kan få tilgang til fortrolig informasjon og får muligheter i landet han er borger av som en utlending/borger av ett annet land ikke får eller skal få. For eksempel, når jeg var i militæret så var det enkelte hemmeligheter i forsvaret som jeg fikk tilgang til, kun fordi jeg er norsk statsborger med plettfri vandel. Man kan også ta jobb innen politikken og få makt posisjoner i samfunnet, få tilgang til statshemmeligheter og ikke minst jobb i politiet/PST. Det er klart at utro tjenere med norsk statsborgerskap har potensiellt sett mulighet til å gjøre mye mer skade for riket og dets interesser med den tilgang til konfidensiell informasjon og tilgang til de stillinger som innehar dette, enn en uten statsborgerskap vil ha/få muligheten til å kunne gjøre. Det er ett fortrolighetsforhold som er større enn en selv, og med mulighet for å utøve potensiellt sett større ringvirkninger av samfunnskade og må derfor straffes hardere. Man kan ikke tvinge noen til å være stolt av Norge, ei heller loyal, men at man kan benytte virkemidler som høyere straffer slik at man forebygger landssvik og på den måten prøver å unngår dette er jeg 100% for. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det er fordi de er norske statsborgere at dette blir landssvik/forræderi/kall det hva du vil, og skal derfor straffes deretter. Klart det blir mer alvorlig, man har ett loyalitetsansvar til det landet man er borger av. Det var i utgangspunktet dødstraff for dette, også i Norge, i en krigssituasjon. Tror ikke det er det lenger, kan vanskelig se for meg at de blir stilt på rekke og rad ved Akershus Festning og henrettet... For min del holder det lenge med lange fengselsstraffer med forvaring slik at vi kan kontrollere om de enda er en fare for rikets sikkerhet ved endt soning, eller om de er avradikalisert og kan slippes fri. Gitt at de faktisk har vært involvert i krig der nede, er de landssvikere fordi de har kriget i et annet land, eller på grunn av gruppen de har kriget for? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Det er fordi de er norske statsborgere at dette blir landssvik/forræderi/kall det hva du vil, og skal derfor straffes deretter. Klart det blir mer alvorlig, man har ett loyalitetsansvar til det landet man er borger av. Det var i utgangspunktet dødstraff for dette, også i Norge, i en krigssituasjon. Tror ikke det er det lenger, kan vanskelig se for meg at de blir stilt på rekke og rad ved Akershus Festning og henrettet... For min del holder det lenge med lange fengselsstraffer med forvaring slik at vi kan kontrollere om de enda er en fare for rikets sikkerhet ved endt soning, eller om de er avradikalisert og kan slippes fri. Gitt at de faktisk har vært involvert i krig der nede, er de landssvikere fordi de har kriget i et annet land, eller på grunn av gruppen de har kriget for? Det siste og i sammenheng med at Norge er i krig mot nettopp denne gruppen. Mulig de hadde blitt tiltalt selv om Norge ikke hadde vært involvert, men det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det kan være at man vurderer Krane som en klovn som kommer med tomme trusler Vel, hadde denslags trussel vært rettet mot meg, uttrykt på en såpass lidenskapelig og innlevelsefull måte, er ikke gul krøllete parykk & rød klovn-nese det første jeg ville assosiert med tror jeg. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Dødsstraff for landssviker dømte er vel strengt tatt ikke fjernet er det? I så tilfelle, bare døm de som landssvikere og heng de i nærmeste tre. Endret 25. februar 2015 av AllFather Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Dødsstraff for landssviker dømte er vel strengt tatt ikke fjernet er det? I så tilfelle, bare døm de som landssvikere og heng de i nærmeste tre. Det var friskt.. Jo, dødstraff, uansett årsakssammenheng, ble fjernet i Norge i 1979 ser jeg nå. Er vel en av mange ting som skiller oss ifra de religiøse barbarstatene (inkl Amerika) dette. "I forbindelse med den omfattende grunnlovsreformen i 2014, vedtok Stortinget 13. mai 2014 at § 93 første avsnitt i Grunnloven skal lyde slik: «Ethvert menneske har rett til liv. Ingen kan dømmes til døden». Ifølge samme paragrafs fjerde ledd skal staten beskytte retten til liv." Kilde: https://snl.no/d%C3%B8dsstraff_i_Norge Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2015 Neste mann ut, 28 åringen ifra Bærum: "Jeg har skutt, men ikke på noen" Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2015 Valon Avdyli presses hardt av aktoratet: -Hva i all verden skulle en hjelpearbeider med kamuflasjeklær? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Aktor mener at det er soleklart at de er fremmedkrigere: "– Det er jo veldig merkelig at han sender slike bilder som de siste minnene datteren skal ha hvis han dør. Det gir et soleklart inntrykk av en person som er fremmedkriger, sier Glent. " http://www.nrk.no/norge/_-gir-et-soleklart-inntrykk-av-at-han-er-fremmedkriger-1.12264173 Aktor ber om 5 års fengsel Endret 17. mars 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Dødsstraff for landssviker dømte er vel strengt tatt ikke fjernet er det? I så tilfelle, bare døm de som landssvikere og heng de i nærmeste tre. Det var friskt.. Jo, dødstraff, uansett årsakssammenheng, ble fjernet i Norge i 1979 ser jeg nå. Er vel en av mange ting som skiller oss ifra de religiøse barbarstatene (inkl Amerika) dette. Ahum, beredskapslovene innebærer potensiellt dødstraff for å streike, m.m. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå