AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Har til tider problemer med avskyelig lukt av urinen. Kommer som en vegg i mot meg når jeg står og tisser. Lukter på hele badet etterpå. I stad kom samboeren min inn på badet like etter at jeg hadde tisset og hun var sikker på at jeg hadde sluppet en ordentlig braker, noe jeg ikke hadde. Er ofte veldig gul urin selv om jeg har drukket mye også. Skummer ofte en del. Men lukt, farge og skum er uavhengige av hverandre. Lurer først og fremst på dette med lukten og om andre har hatt noe lignende. Jeg har på problemer med galleblæra som gjør at jeg nesten må holde meg unna fett inntil den er fjernet. Så kosten består for det meste av proteiner og karbohydrater. Men mener at jeg har hatt problemer med dette før også. Drikker en del alkohol til tider, men problemet oppstår både når jeg har drukket og når jeg ikke har drukket. Håper noen har hatt noe lignende og har funnet ut av det. Anonymous poster hash: 8dbf2...121 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Det er nok proteinene. https://www.google.no/search?num=100&q=carnitine+urine+smell&oq=carnitine+urine+smell "The acetyl-l- carnitine is no doubt what is making your urine smell - it's kinda like asparagus urine and can stink the whole house out." (carnitine er en aminosyre, altså en del av et protein). Mørk urin selv om du drikker nok er ikke bra. Det bør du til legen med. http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_toxicity http://en.wikipedia.org/wiki/Renal_failure Anonymous poster hash: e9778...467 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Takk for svar. Anonymous poster hash: 8dbf2...121 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Dersom man opplever at urinen er annerledes enn normal, f.eks. - mørkere (brunaktiv, rødaktig) - tåkete - hvit "sky" - lukter så bør man sjekke dette opp hos legen. Legen gjør først en rask og enkel analyse av urinen for å se indikasjoner på mengde proteiner, sukker, nitritt, bilirubin, røde blodceller, hvite blodceller. Da får du raskt svar på om dette er greit eller ikke. Legen vil også ta kostholdet ditt inn i vurderingen for å se om dette kan ha effekt. Men, alle disse nevnte faktorene kan også være forårsaket av kosthold. Mye av overskuddet av det vi får i oss kan skilles ut gjennom urinen, og kan da gi urinen både farge og lukt. F.eks de som spiser store mengder gullrøtter, tar mye vitamintilskudd kan få farge på grunn av dette, noen som spiser store mengder asparges kan også få lukt av dette. Men det er greit å ta en tur til legen, for den raske analysen av urinen gir ofte et grovt svar på om urinen er bra eller dårlig. Edit:Hvis du spiser mye proteiner, har man også høy nedbrytning av aminosyrer. Dette fører til høy konsentrasjon av ammonium i urinen, og dette kan gi en sterk lukt. Mørk GUL urin betyr som regel at man har høy konsentrasjon av urobilirubin, som er det stoffet som gjør urinen gul; altså lite vann i urinen. Det er som saft; jo mindre vann jo mørkere saft. Prøv å drikk mere væske. Endret 24. februar 2015 av AnnonymG Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Når det lukter "honnikorn" og/eller er veldig gult vet jeg at jeg må drikke mer vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå