Golinn Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hei! Jeg har et spørsmål om harddisker. Jeg lurer på hvordan jeg kan seriekoble 2 harddisker i en stasjonær PC. Det er ikke eksterne harddisker, men 2 harddisker som jeg har tatt fra noen bærbare PCer. Jeg vet ikke om det har noe å si, men det er to like harddisker hente fra lik type PC. Grunnen for at jeg vil seriekoble, er at jeg vil ha de to harddiskene som bare 1 harddisk. Stemmer det at å seriekoble, så fikses dette? Takk for hjelp! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Du trenger en sånn: Men det vil bli to separate disker. For å kombinere dem trenger du RAID Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 What? Seriekoble? Er ikke batterier du kobler sammen!Det du er ute etter heter raid 1, også kalt speiling. Dette konfigureres i BIOS hvis hovedkortet ditt støtter det. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Det du tenker på er Raid. Kobler du begge diskene inviduelt til maskinen så aktiverer du raid i bios. Under startup må du taste en kombinasjon, normaltvis CTRL+I. Der kan du opprette et software raid. Du vil sikkert nok benytte plassen på begge diskene så her blir valget Raid 0 Når du booter maskinen vil begge diskene vises som en disk. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Har du ikke RAID muligheter i BIOS kan du bruke denne guiden http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software-raid-array-in-windows-7/ Lenke til kommentar
Golinn Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Burde jeg prøve Raid 0? Det er det jeg leter etter, men jeg tenker hvis en av harddiskene blir ødelagt, mister jeg vel alt? Eller burde jeg heller prøve det Omnithunder foreslo http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software-raid-array-in-windows-7/ Takk for alle svar! Ps, jeg er ikke noe ekstremt god med PC og BIOS and stuffz Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Mister du en disk i raid 0 mister du all data ja Mister du en disk i raid 1 har du fortsatt dataene dine da dette er speiling, og kun lagringsplassen til 1 disk blir brukt. Men raid er IKKE backup. Lenke til kommentar
Golinn Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Okey jeg har funnet ut at operasjonen failet. Jeg kan ikke gjore det siden en av harddiskene jeg skal bruke er C Drive, Alts[ Local Disk... Takk for hjelp anyways! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Seriekobling av hardisker går ikke. Det var vanlig på PATA-disker men nå har verden gått videre til SATA hvor harddisker kobles opp enkeltvis til hovedkortet. Det du tenker på er RAID, som tidligere nevnt i tråden. Hvordan du "kobler sammen" diskene ved hjelp av RAID kan være litt forskjellig ut ifra hvilke behov du har. Siden du bare har to harddisker er RAID 0 og RAID 1 de mest opplagte valgene. Du kan lese her om de tekniske spesifikasjonene. Du bør bruke like store harddisker når du setter opp RAID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå