Gå til innhold

Seriekoble 2 harddisker

Golinn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål om harddisker. Jeg lurer på hvordan jeg kan seriekoble 2 harddisker i en stasjonær PC. Det er ikke eksterne harddisker, men 2 harddisker som jeg har tatt fra noen bærbare PCer. Jeg vet ikke om det har noe å si, men det er to like harddisker hente fra lik type PC.

Grunnen for at jeg vil seriekoble, er at jeg vil ha de to harddiskene som bare 1 harddisk. Stemmer det at å seriekoble, så fikses dette?

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du tenker på er Raid.

Kobler du begge diskene inviduelt til maskinen så aktiverer du raid i bios.

Under startup må du taste en kombinasjon, normaltvis CTRL+I. Der kan du opprette et software raid.

Du vil sikkert nok benytte plassen på begge diskene så her blir valget Raid 0

Når du booter maskinen vil begge diskene vises som en disk.

Lenke til kommentar

Seriekobling av hardisker går ikke. Det var vanlig på PATA-disker men nå har verden gått videre til SATA hvor harddisker kobles opp enkeltvis til hovedkortet.

Det du tenker på er RAID, som tidligere nevnt i tråden. Hvordan du "kobler sammen" diskene ved hjelp av RAID kan være litt forskjellig ut ifra hvilke behov du har. Siden du bare har to harddisker er RAID 0 og RAID 1 de mest opplagte valgene. Du kan lese her om de tekniske spesifikasjonene. Du bør bruke like store harddisker når du setter opp RAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...