Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vet jeg hvilken gir som passer til hvilken fart?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Hvordan vet jeg hvilken gir som passer til hvilken fart?

 

Her om dagen kjørte jeg med noen venner, jeg har alltid vært vandt til å kjøre på 2.giret opp til 40km/h, også gire opp til 3. giret, på 3.giret holder jeg meg på rundt 50km/h, 4 giret kjører jeg fra 60-70 km/h og 5.giret resten.

 

Men da ble jeg sagt ifra at jeg girer feil, siden omdreininger var veldig høyt. Og at jeg bruker masse unødvendig drivstoff.

 

Da ble det sagt at jeg skulle holde bilen under 2000 omdreninger.

 

Da ble det slikt at jeg giret til 3. gir når jeg kjørte i 30 - 40, og 4.gir når jeg kjører 40km/h - 50km/h, og 5 gir fra 60km/h og oppover. da holdt jeg meg under 2000 omdreininger eller akkurat 2000.

 

Er dette riktig? Er det smart å gjøre dette eller vil dette føre skade på bilen?

 

Det er bensin bil, audi A4 , 2005 mod , 1,6 :)

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.

ved jevn fart kan det lønne seg og holde lavt turtall, men ville ikke brydd meg nevneverdig når det er mye svinging og bremsing, akselerering.

Det er også veldig vesentlig om du har bensin eller disel eller elbil da disel skal ha lav rpm, mens bensin litt høyere, elbil har vel gjerne ikke gir.

 

min bil har markert hvor på speedometeret jeg skal gire opp for normalt optimal akselerasjon.

 

Andre faktorer er jo vekt, har du flere personer i bilen, eller bagasje må du ha høyere gir, samme med oppoverbakker, motsatt med nedoverbakker.

Lenke til kommentar

Under cruising på flat vei er gjerne et turtall under 2000rpm helt ålreit, mens den aktuelle motoren trolig kan bli for svak i motbakker ved såpass lavt turtall.

 

Generelt er det bra å holde så lavt turtall du kan mens motoren fortsatt jobber uanstrengt.

 

Man merker gjerne når turtallet blir for lavt og motstanden for motoren for høy.

Lenke til kommentar

vel.

ved jevn fart kan det lønne seg og holde lavt turtall, men ville ikke brydd meg nevneverdig når det er mye svinging og bremsing, akselerering.

Det er også veldig vesentlig om du har bensin eller disel eller elbil da disel skal ha lav rpm, mens bensin litt høyere, elbil har vel gjerne ikke gir.

 

min bil har markert hvor på speedometeret jeg skal gire opp for normalt optimal akselerasjon.

 

Andre faktorer er jo vekt, har du flere personer i bilen, eller bagasje må du ha høyere gir, samme med oppoverbakker, motsatt med nedoverbakker.

 

Ved jevn fart da? Rett strekning og aknskje svinger det ikke er nødvendig å bremse ned? Hva tenker du om den siste metoden jeg nevner?

 

hva vil du si er god rpm på bensin bil?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Under cruising på flat vei er gjerne et turtall under 2000rpm helt ålreit, mens den aktuelle motoren trolig kan bli for svak i motbakker ved såpass lavt turtall.

 

Generelt er det bra å holde så lavt turtall du kan mens motoren fortsatt jobber uanstrengt.

 

Man merker gjerne når turtallet blir for lavt og motstanden for motoren for høy.

 

Jeg antar at det er greit, så lenge det er flat strekning, mens bakker osv, så krever motoren litt krefter, som blir dårlig av?

 

jeg hører ikke noe særlig forskjell på motoren når jeg kjører på den måten, var bare usikker om det skader bilen.

Lenke til kommentar

Det skader ikke bilen å ha et turtall som det du her beskriver.

Du kjører vel ikke på 5000rpm heller.

 

For lavt turtall vil du merke på bilen, den vil ved alt for lavt turtall begynne å rykke og føles svært ubehagelig. Det vil heller ikke hjelpe noe som helst å trykke litt ekstra på gassen.

 

Jeg antar at du er en relativt fersk sjåfør, i tilfelle vil det nok komme av seg selv med litt trening.

Lenke til kommentar

Det skader ikke bilen å ha et turtall som det du her beskriver.

Du kjører vel ikke på 5000rpm heller.

 

For lavt turtall vil du merke på bilen, den vil ved alt for lavt turtall begynne å rykke og føles svært ubehagelig. Det vil heller ikke hjelpe noe som helst å trykke litt ekstra på gassen.

 

Jeg antar at du er en relativt fersk sjåfør, i tilfelle vil det nok komme av seg selv med litt trening.

 

men hva er så bra med å kjøre på lav turtall?

 

er ganske fersk :) fikk lappen i sommer.

Lenke til kommentar

Kjører du på lavt turtall, og motoren jobber relativt lite vil du bruke mindre drivstoff :)

Kjører du med vesentlig høyere turtall vil du bruke mer drivstoff.

 

Du har vel et display mellom turtall og speedometeret ditt? Denne skal ha flere moduser.

Blandt annet å vise forbruk. Sjekk ut dette og så finner du raskt ut av det.

Lenke til kommentar

Generelt sett så er det mest økonomisk å cruise ved lavere turtall. Det er allikevel greit å dra bilen opp på turtallet ved driftsvarm motor i ny og ne. Det er selvfølgelig forskjell på om man cruiser ved en hastighet eller aksellererer.

 

Det finnes folk som bare MÅ gire ved 2000 RPM og gud forby om de skulle nærme seg 3-4000. Gjerne de samme folka som får fastrusta bremseskiver bak fordi de aldri bremser.

Lenke til kommentar

Ikke bli for vant til å bare kjøre på lavt turtall hele tiden, når du en gang får deg dieselbil vil du måtte kjøre på høyt turtall en lang tur i ny og ne for å unngå at motoren og partikkelfilteret tetter seg.

 

Er vel ikke noe særlig faste gir til fart... Selv kjører jeg i 4. gir i rundt 80, da ligger jeg rett i overkant at 2100rpm som er mest behagelig på bilen jeg kjører selv om det er dieselbil. Hvis jeg ser det er lang strekning og jeg ikke kommer til å akselerere eller bremse, så girer jeg til til høyeste gir og hender det jeg ligger helt nede i 1300rpm med cruise control på.

Lenke til kommentar

Motoren har ikke vondt av å ha litt høye omdreininger av og til. Jeg girer selv basert på turtall, ikke fart, med andregiret hver gang jeg kjører til kryss, rundkjøring osv.

 

Jeg ville anbefalt å lest litt data på motoren din og lære hvor den finner dreiemomentet. Sett bort fra det så er greit å cruise mellom 1000-2500 RPM, og gjerne opp til 3000 under akselerasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du er fersk vil du fort merke hva som kjennes "naturlig". Liker selv å holde meg på rundt 2.000 til 2.500 rpm ved langkjøring/cruising/80-sone.

 

Det kan nevnes at jeg kjører en Ford Probe, som er ganske lavt giret. Ulempen der er at hvis man kjører i 100-sone kan turtallet ligge godt over 3.000. Fordelen da igjen er at jeg kan kjøre i femtegiret i så lav hastighet som 40 uten problemer.

 

Jeg synes girvalgene dine virker fornuftige, og jeg kjørte akkurat likens med min gamle Mk2 Mondeo, da lå jeg rundt 2.000 rpm (noe som var nødvendig for at motoren skulle akselerere greit) og oppover. Men som de andre her sier, høyere turtall er ikke farlig om man ser bort fra noe høyere motorslitasje (motorslitasje øker vel lineært med turtall, vil jeg tro?) og drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

Motorslitasje er ikke relevant så lenge du ikke kjører den opp til turtallssperra på kald motor hver eneste dag. Å dra den litt opp i omdreininger en gang i blant kan faktisk være bra for motoren. Men siden man ikke driver med motorsport så er det greiest å prøve å treffe der man finner dreiemomentet som er typisk 3000-4000 omdreininger avhengig av motoren. Når jeg har kommet opp til farten jeg skal ha så girer jeg den til nærmest mulig 1000.

 

Konklusjonen min er ikke at du skal kjøre som en dust, men at du ikke trenger å være så livredd for å faktisk bruke de få hestekreftene du har, å gire på 3000-4000 er nokså drøyt i en vanlig sammenheng, men det kan fint gjøres i moderate mengder.

 

Motoren faller ikke ut når du kommer over 2000 omdreininger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kjører man mange småturer og alltid girer ved ~2000 rpm så er det en god oppskrift på å få tettet eller nedsotet alt som er. Har man kjørt i 15 min og fått motoren varm så er det helt greit å dra den opp til 4-5000 rpm under aksellerasjon (antatt turtallsperre på 6000). Så får man blåst vekk litt sot her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører man mange småturer og alltid girer ved ~2000 rpm så er det en god oppskrift på å få tettet eller nedsotet alt som er. Har man kjørt i 15 min og fått motoren varm så er det helt greit å dra den opp til 4-5000 rpm under aksellerasjon (antatt turtallsperre på 6000). Så får man blåst vekk litt sot her og der.

Det er ikke bare greit , det er noe man bør gjøre!

 

Jeg tror heller ikke en svak bensinmotor går ideelt sånn forbruksmessig på så lavt turtall som TS beskriver her , da motor antagelig vil gå tungt.

Endret av Kai_g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...