Gå til innhold

Kapitalisme eller Sosialisme?

Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Velferdsstat........ har det noen ganger slått deg at grunnen til at Norge går så bra er fordi vi har så vanvittig mye naturressurser, og ikke fordi vi har en så "genial" samfunnsmodell?

Bingo! Hadde det ikke vært for naturressursene våre så hadde vi vært i samme økonomiske hengemyr som resten av Europa. Da hadde nordmenn stått i kø for å valfarte til land der det var mulig å få jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Utenom naturressursene (les:olje) så hadde vi vært i omtrent samme situasjon som Sverige. Dvs. en ganske ok situasjon.

Svenskene valfarter til Norge for å jobbe, så hvor hadde da vi dratt om vi hadde vært i samme situasjon som Sverige? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Velferdsstat........ har det noen ganger slått deg at grunnen til at Norge går så bra er fordi vi har så vanvittig mye naturressurser, og ikke fordi vi har en så "genial" samfunnsmodell?

Bingo! Hadde det ikke vært for naturressursene våre så hadde vi vært i samme økonomiske hengemyr som resten av Europa. Da hadde nordmenn stått i kø for å valfarte til land der det var mulig å få jobb.

Kan ikke en del av forklaringen være at vi har egen valuta, med egen finans og pengepolitikk? Kan du forklare hvorfor land som Finland greier seg veldig bra i EU?

Mye annet kunne tilføyes. Du finner henvisninger i mine andre poster i denne tråden.

Lenke til kommentar

Kan ikke en del av forklaringen være at vi har egen valuta, med egen finans og pengepolitikk? Kan du forklare hvorfor land som Finland greier seg veldig bra i EU?

Utvilsomt. Mesteparten av smerten EU opplever er selvpåført. Felles valuta var nok en dårlig idé, men EU har i kjølvannet av finanskrisen ført en helt hoderystende bakvendt finans- og økonomisk politikk. Akkurat som det står i alle lærebøker at man ikke skal gjøre, har man prøvd å være nøktern og kuttet i budsjettene i nedgangstider. Det forsterker bare de nedadgående trendene, og EU er et deprimerende godt eksempel på at praksis stemmer med teori.

Land i euro-sonen har ikke hatt så mye valg, de har blitt påtvunget denne politikken fra sentralt hold. Andre land med egen valuta har dessverre gjort samme feilen (Storbritannia, Sverige). Over Atlanteren har amerikanerne gjort en slags mellomting: Stimuli og finansielle tiltak, men også innstramming etter påtrykk fra kongressen. Resultatet er også en mellomting: De har kommet seg mye bedre enn EU etter krisen, men kunne gjort det mye bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mye annet kunne tilføyes. Du finner henvisninger i mine andre poster i denne tråden.

Det er selvsagt en fordel å ikke være underlagt det økonomiske fengselet som Euroen har medført, så klart det kan være en medvirkende årsak. Jeg tror imidlertid likevel grunnen til at økonmien i Norge fortsatt klarer seg greit er fordi at vi har petroleumsinntektene å falle tilbake på.

Ellers så kan det vel diskuteres om Finland greier seg bra i EU eller ikke. Jeg var i Finland i helgen, og der snakket med mange som var dypt uenig i at EU var bra for landet. Nå er selvsagt ikke min lille helgetur til Finland noe som kan brukes som argument for å trekke store konklusjoner, men det var ikke vanskelig å havne i prat med noen som mislikte EU.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tar ikke stilling til Finlands EU medlemsskap. Jeg kunne selvsagt presisert mitt spørsmål

Kan du forklare hvorfor land som Finland greier seg veldig bra i EU?

til:

Kan du forklare hvorfor land som Finland greier seg mye bedre i EU enn landene i Sør Europa som for eksempel Hellas?

Du vil finne forklaringer og hint ved å studere det som fremgår av denne tråden:

välfärdsgapet i Europa

Et veldig interessant tema som diskuteres der er også:

Välfärdsgapet, högerpopulismen och den sociala tilliten.

Det er vanlig at populisme i ulike forkledninger florerer og blomstrer i krisetider.

Man formulere en hypotese i form av en påstand som kan testes og sikkert verifiseres empirisk:

H0: Innslaget av politisk og økonomisk populisme i krisetider er proporsjonal med krisens alvorlighet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og etter innføringen av Euroen bevilget vel flere av landene seg lønnsøkninger det ikke var dekning for. Når de samtidig låser seg til en sterk valuta dominert av tysk økonomi kan de ikke bruke egen rente (pengepolitikk) for å bremse den etterfølgende lønns prisspiralen.

I tillegg bevilget vel noen av landene seg pensjoner det ikke var dekning for i statsfinansene.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du og alle andre vet at vi er i den økonomiske situasjonen vi er i på grunn av oljen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du og alle andre vet at vi er i den økonomiske situasjonen vi er i på grunn av oljen.

Og du gir lettvinte populistiske forklaringer.

Lenke til kommentar

Lite som tyder på at vi hadde ligget så langt bak land som Sverige, Danmark, Finland uten olje.

Ganske enkelt og peke på en naturressurs et land har, og bare ta den bort. "Haha, hvor hadde du vært uten den?". Da ville man selvfølgelig satset på noe annet. Mange av Norges dyktigste folk jobber innenfor oljeindustrien. Uten olje, måtte fokuset vært på noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Før oljen hadde vi verdens største handelsflåte. Halvparten av slekta mi jobbet i handelsmarinen. Vi hadde en ganske stor industri sett i forhold til folketallet også. Den sinnsyke prisveksten som vi i stor grad kan takke oljerikdommen for sørget for at alt dette nå er saga blott. Hadde vi ikke hatt oljen ville vi fortsatt hatt mange andre ben å stå på.

Norge har alltid vært et land Svensker har sett mot for jobbutsikter, helt tilbake til tidlig 1800 tallet. Det er ikke et nytt fenomen at vi har arbeidsinnvandring fra Sverige

Å tegne opp et bilde av at Norge hadde vært et rykende krater, et fattig uland uten fremtidsutsikter hadde det ikke vært for oljen, er mildt sagt temmelig historieløst

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Før oljen hadde vi verdens største handelsflåte. Halvparten av slekta mi jobbet i handelsmarinen. Vi hadde en ganske stor industri sett i forhold til folketallet også. Den sinnsyke prisveksten som vi i stor grad kan takke oljerikdommen for sørget for at alt dette nå er saga blott. Hadde vi ikke hatt oljen ville vi fortsatt hatt mange andre ben å stå på.

Deilig å kunne lese sånt til en forandring

6603dc5a9292104b44c349b85b5aaf7a-5-crazy

Det vi hadde da var en ekstremt fri og utadvendt økonomi, dette gjorde oss på den tiden også blandt de rikeste landene i verden. Så vi har gjort ting riktig i svært lang periode. Men man må alltid kjempe for friheten. Friheten må kjempes for igjen og igjen. Det er alltids noe som truer friheten.

Norge har alltid vært et land Svensker har sett mot for jobbutsikter, helt tilbake til tidlig 1800 tallet. Det er ikke et nytt fenomen at vi har arbeidsinnvandring fra Sverige

Å tegne opp et bilde av at Norge hadde vært et rykende krater, et fattig uland uten fremtidsutsikter hadde det ikke vært for oljen, er mildt sagt temmelig historieløst

Helt korrekt! :)

Men btw: Sverige har også hatt en svært fri økonomi. De har hatt jernmalm, ja, men samme argumentasjon som du har her kan man bruke om Sverige også. :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det vi hadde da var en ekstremt fri og utadvendt økonomi,

Tja, grunnen til at vi hadde en såpass utadvendt økonomi var vel også veldig mye pga vår sterke konkurranseevne, godt hjulpet av en veldig svekket krone som følge av devalueringen da vi gikk bort fra gullstandarden. (jeg snakker her om mellomkrigstiden).

Under depresjonen var det også en knereaksjon at mange land innførte proteksjonisme (ikke så veldig fritt og utadvendt). Norge var her ikke noe unntak.

Men du snakker kanskje om en annen epoke?

Lenke til kommentar

Vi var ikke et av de rikeste landene i verden, men vi hadde jo skjerpet oss kraftig siden utvandringstiden. Handelsflåten, treeksport og fiske var de tre beina. Treeksporten forsvant forholdsvis tidlig, men de to andre var på plass, og vi hadde begynt å få en gryende mineral/gruvedriftskompetanse som var på vei til å bli et nytt bein å stå på.

Vi hadde også fått en ganske venstrevridd politisk utvikling, både på grunn av arbeiderpartiet og på grunn av Venstre, som tidlig så mot sosialdemokratiske tiltak for å bedre samfunnet. Gunnar Knudsen er kanskje den beste statsministeren Norge har hatt.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...