Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

For å endre eksisterende partisjon må du ha en godt partisjonerings program. F.x Partition Magic.

Det er uansett dumt å slå sammen disse partisjonene slik at boot partisjonen din blir større enn 128gb. Om systemet skal reinstaleres med XP vil du da mista alle data! (Nyinstalert windows vil tro disken er 128gb. Dermed vil ikke formateringen på en større disk stemme, og win vil tolke den som uformatert og formatere på nytt.)

 

En gylden regel: Aldri ha windows og programmer på samme partisjon som lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hvis man gjør dette som står i første posten og det fungerer, hvis man formaterer og legger inn xp/2000 på nytt, vilman da måtte gjøre alt på nytt? og hvis man må det vilman vel miste all data på den disken man skal ha xp på?

Det er derfor du bør partisjonere slik at du kan skjule partisjonene som overstiger 128GB grensen ved reinstall.

 

En smart ting er selvsagt å bruke en disk mindre enn 128GB som systemdisk. Da kan du koble fra den store disken mens du reinstalerer.

 

Pass for all del på at systempartisjonen din ikke er over 128GB. Da er du garantert problemer.

 

Du har selvsagt muligheten til å skaffe en windows cd som allerede har xp sp1 eller w2k sp4 ferdig, men jeg ville ikke stolt på dette. (Er jo Microsoft man snakker om).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er ikke helt det samme problemet som resten av dere har, men jeg synes det passer en her forde

 

Problemet er at Windows XP "spiser opp" lagringsplassen min.

Når jeg sletter store filer som ikke får plass i papirkurven min, får jeg bare tilbake 70% av plassen.

Det vil si at hvis jeg sletter en fil på 4,1Gb(fil som jeg får hver gang jeg konverterer divx til DVD) får jeg bare 3Gb ledig plass.

Hvis jeg sjekker diskforbruket står det at jeg har brukt cd 45Gb, Men hvis jeg skjekker hvor mye plass alle filene på disken tar kommer jeg opp i cd 32Gb (Inkludert skjulte filer)

Jeg vet at jeg får tilbake all lagringsplass hvis jeg sletter HD, men da mister jeg jo alt som jeg vil ta vare på som ligger der så jeg håper det går an å fikse problemet på en annen måte.

 

Håper noen har noen gode tips å komme med

Lenke til kommentar

Fordi Windows og BIOS ikke klarer å bestemme seg for om 1GB er 1000KB eller 1024KB vil alltid dette "problemet" oppstå. Men du mister egentlig ikke noe disk plass. For å finne ut hvor mange "Windows GigaByte" harddisken din har, kan du benytte følgende formel:

 

Antall GB * 1000^3 / 1024^3

 

For eksempel:

 

160 GB * 1000^3 / 1024^3 = 149,011xxxx GB

Endret av azone
Lenke til kommentar
Dette er ikke helt det samme problemet som resten av dere har, men jeg synes det passer en her forde

 

Problemet er at Windows XP "spiser opp" lagringsplassen min.

Når jeg sletter store filer som ikke får plass i papirkurven min, får jeg bare tilbake 70% av plassen.

Det vil si at hvis jeg sletter en fil på 4,1Gb(fil som jeg får hver gang jeg konverterer divx til DVD) får jeg bare 3Gb ledig plass.

Hvis jeg sjekker diskforbruket står det at jeg har brukt cd 45Gb, Men hvis jeg skjekker hvor mye plass alle filene på disken tar kommer jeg opp i cd 32Gb (Inkludert skjulte filer)

Jeg vet at jeg får tilbake all lagringsplass hvis jeg sletter HD, men da mister jeg jo alt som jeg vil ta vare på som ligger der så jeg håper det går an å fikse problemet på en annen måte.

 

Håper noen har noen gode tips å komme med

Hvis du holder SHIFT nede når du trykker DELETE, sletter du filene for godt, uten at de går innom papirkurven.

 

(Når det å holde shift nede blir en vane, må du regne med å slette ting du ikke skulle ha slettet)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en 250 GB wd disk, og prøvde og sette den i min pc, den er vel noen år men jeg føler den henger bra med enda, men jeg får bare opp 511 mb???

Dette er en 486 SX 20 MHz...

 

Hva kan jeg gjøre???

 

Og kan jeg sette inn en AMD 64 i den ?

 

Vis den blir for varm kan jeg sette inn en stor vifte i strømforsyninga!

 

Har dessuten kobla på 24 volt på cd-rommen fordi det er dobbelt så masse blir den dobbelt så rask:) 4x, bare dumt den ikke tar brenne-cd'er :(

 

Takker for all hjelp...

Lenke til kommentar

Det som gjør det hele morsomere/latterligere er at diskprodusentene oppgir størrelsen på diskene til forbukermarkedet i GB, mens SCSI-disker og disker som er myntet på bedriftsmarkedet er oppgitt i GiB. Dette er nok fordi bedriftsmarkedet krever mer av produsentene enn vanlige forbrukere. De vil vite nøyaktig hva de får.

 

Når harddiskprodusentene og MS opererer på denne måten, så syntes jeg det er direkte idiotisk og ikke minst villedende.

 

Noen som kan forklare hvorfor ikke diskprodusentene og MS blir enige om hvilken betegnelse som skal brukes, og hvorfor det gjøres forskjell på bedriftsmarkedet og privatmarkedet?

 

Vil påstå at dette er noe som er så utrolig inn i hampeskaugen typisk for IT-industrien.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til PM7. PM8 takler stor disk uten problemer.

Hva mener du med "partisjonere på nytt"? Du trenger ikke gjøre annet enn å opprette en partisjon til i det ubrukte området. Det kan et hvilken som helst program gjøre uten å slette data. F.x. windows diskmanger.

Eneste gangene det er fare for å miste data er når du endrer på partisjoner som allerede har data på seg. Man skal alltid ta backup før man gjør slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...