Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis du har windows 2000/XP, kan du høyreklikke på Min Datamaskin, og velge behandle. Der er det mulig å partisjonere disken. Når den så er partisjonert kommer den opp i Min Datamaskin, og der kan du høyreklikke og velge Formater.

 

Hvis du har windows 95/98/ME kan du bruke dos-programmet fdisk, som kommer med windows. Dette er dog ganske tungvindt og lite brukervennlig. Det finnes sikkert masse gratisprogrammer du kan bruke som er bedre, prøv feks www.download.com.

 

Om du er villig til å betale litt, er Partiton Magic et godt valg. Dette regnes vel som det beste disk-behandle-programmet på markedet.

 

Noen av harddisk produsentene lager også sine egne programmer, feks Seagates Disk Wizard.

Lenke til kommentar

Okay, jeg har nå lagt til den reg-fila, og i BIOS-en min så står det at den er 160GB.

MEN.. Tok 5 screenshots av forskjellige steder rundt omkring i diskbehandling, egenskaper og Partition Magic 8.. Håper at dere da kan se litt hva problemet mitt kanskje kan være?

Note: Jeg hadde EGENTLIG 127 GB på diskbehandling også, men etter at jeg regga den fixen, så ble den til 149... :wow:

Lurer på om jeg skal prøve å formatere da? Eller?

 

Anyway:

 

Screenshot 1

 

Screenshot 2

 

Screenshot 3

 

Screenshot 4

 

Screenshot 5

 

 

På forhånd tusen takk! :D

Lenke til kommentar

Hoila

 

Har kjøpt meg en hitachi 80GB. Satt den som pri slave og fyrt opp. Biosen gjenkjenner den som ca 80gb, altså ikkeno problem. Så starter win 98me opp og da starter moroa!!!. :devil::devil:

 

Den finner da ut i all sin klokskap at den nye disken kun er på 12gb :thumbs: . Siden bios sier 80gb i oppstarten regner jeg med at den er grei, og at jeg ikke trenger oppgradering av den. Da gjenstår da win 98me. Er det noen som har begrep om hva jeg kan gjøre for å få den til å takle hele disken. Har lest lenger opp om registry redigering osv, men det har kun stått beskrevet til xp.

 

alle glupe svar mottas med takk :green:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan belyse et problem jeg hadde når jeg kjøpte ny 160GB Samsung-harddisk.

Denne problemstillinga er ikke nevnt over, tror ikke den er veldig normal.

 

HD'n vises som 32/34GB i BIOS og i Windows XP.

Tips som å legge til registeret, oppdatere BIOS osv hjalp ingenting.

 

Det viste seg at noen harddisker har 2 forskjellige jumper settings som master/slave. Den ene er vanlig Master/Slave (General Pin Setting). Den andre er "Pin Setting (32GB Clip Pin Setting). De har rett og slett begge settene med jumper settings på samme pinnerekka. 32GB Clip pin setting begrenser rett og slett hele harddisken til 32GB. Hva det skal være godt for må du spørre noen andre om.

 

Av en eller annen obskur grunn, var at den var satt til Slave på 32GB Clip pin settinga fra fabrikken, ikke General Pin setting. Det var bare å flytte jumperen til 2 andre pinner (Slave General Pin Setting) så løste problemet seg.

 

Kort fortalt, hvis disken din vises som 32/34GB i BIOS, sjekk den lille folderen/arket du fikk med HD'n. Det er nesten garantert 2 forskjellige sett jumper settings, bare med forskjellige plasseringer på pinnene!

Eks. Slave på "32GB clip pin setting" er å sette jumper mellom de første 2 pinnene.

Slave på "General pin setting" er å ta vekk jumperen helt.

For å kunne bruke disken på gamle pc'r. Den jumperen finnes også på mindre disker og også fra andre fabrikanter. Det er en del eldre maskiner som ikke har støtte for mer enn 32GiB i BIOS og om disken er større så finner ikke pc'n disken, så om den gamle disken ryker har man muligheter for å kunne sette inn en ny.

Lenke til kommentar

[Delvis offtopic]

Hvis man ikke har kontroller/bios støtte for disker over 128gb, finnes det noen software løsning som kan utnytte større disker? Interesert i løsninger for både linux og win 2k/xp pro.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et par gammle pcer som filservere. Det er sånn sett minimale krav til ytelse, kun til lagringsplass.

Jeg har heller ikke kjøpt noen disker større enn 120gb da jeg vil at alle diskene mine skal kunne puttes i serverene, så jeg får ikke testet dette selv.

 

-pg

Lenke til kommentar
da er maxtor sine 120gb disker mer korrekte da eller. siden de etter formatering er 114,7gb eller noe. de er oppgitt til 120gb men de vises som 123 eller noe tar jeg ikke helt feil.

Dette må du gjerne utdype. Min Maxtor 200GB dukker iallefall opp med en kapasitet på ~ 186GiB i Windows.

 

Hvis man ikke har kontroller/bios støtte for disker over 128gb, finnes det noen software løsning som kan utnytte større disker? Interesert i løsninger for både linux og win 2k/xp pro.

 

Lunix har jeg liten/ingen peiling på, men jeg tror muligens at det finnes noe sånt. Man må vel inn med noe oppstartsrutineting elns. Se gjerne:

http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/Large-Disk-4.html

http://www.storagereview.com/guide2000/ref...os/overDDO.html

 

jeg har bestandig trodd det var støtte for disker over 137gb....hva er korrekt. virker som alle sier forskjellig..

 

Hva mener du? Det er hardwarestøtte for dem, men det har det ikke alltid vært. Det er OS-støtte for dem, men det har det heller ikke alltid vært. Du må nesten være litt mer spesifikk.

Lenke til kommentar

Ok, du tenker på dette:

The 137 GB limit (Sept 2001)
As mentioned above, the old ATA protocol uses 16+4+8 = 28 bits to specify the sector number, and hence cannot address more than 2^28 sectors. ATA-6 describes an extension that allows the addressing of 2^48 sectors, a million times as much. There is support in very recent kernels. 

 

Det er først og fremst kontrolleren som må ha støtte for det, svjv.

OS-støtten i XP/2k er triviell, men må skrives inn, ja. Den er ikke der fra scratch.

(som nevnt skal liksom SP-oppdateringene fikse problemet, men den gang ei)

Lenke til kommentar

Har samme problem som TheVidarMan hadde. Har en Seagate ST3160021A. Denne vises kun som 128GB både i windows og partition magic 8.0

 

Har Windows 2000 med SP3, og har lagt til :

Value name: EnableBigLba

Data type: REG_DWORD

Value data: 0x1

Under:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

 

Slik som Microsoft foreslår....

 

Dette har desverre ikke hjulpet. BIOSen min sier at disken er 160GB, er det noe mer som kan være problem med selve systemet mitt da??

 

Disken var formatert før jeg endret støtten, men da med en partisjon som var mye mindre enn 128GB. Ledig plass etter denne partisjonen burde ha økt. Men Partition Magic sier fortsatt at total størrelse på hele disken er 128GB....

 

Litt frustrert her...:)

 

PS: Grunnen til at mange disker viser mindre plass en disken "er", er fordi diskstørrelsen oppgis i forskjellige måter:

En disk som oppgis til å være 200GB er egentlig 200.000.000.000 Byte =

186,264514923095703125 GB...

 

Hilsen

KalleKanin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...