Gå til innhold

Terrorparagrafen - straffelovens paragraf 147 d testes i rettssak tirsdag.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Terrorparagrafen straffelovens paragraf 147 d står for retten.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som danner, deltar i, rekrutterer medlemmer eller yter økonomisk eller annen materiell støtte til en terrororganisasjon, når organisasjonen har tatt skritt for å realisere formålet med ulovlige midler.

Tirsdag skal det norske rettsvesenet for første gang behandle en sak der norske statsborgere er tiltalt for å ha deltatt i kamphandlinger for Den islamske staten (IS) i Syria. Politiet varsler ekstra sikkerhetstiltak i Oslo tingrett.

Les mer om saken her

samt her:

http://www.nrk.no/norge/_-kan-fa-ringvirkninger-i-jihadistmiljoet-1.12225091

Omtalt i dagens dagsnytt 18 og i dagsrevyen 19;

http://tv.nrk.no/guide/23-02-2015

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Så dette er ikke noe debattema?

1. Skal man kunne dømmes etter kriminelle forberedelser?
  2. Skal man kunne dømmes etter kriminelle intensjoner?
  3. Nærmer man seg ikke et samfunn der man dømmes etter tanker var et av spørsmålene i dagens nyheter?
Lenke til kommentar

En av de tiltalte har ikke deltatt direkte eller engang vært i Syria, så "spent på" hva slags straff som utmåles for å bidratt med perifert utstyr. Det nevnes "våpenutstyr" men er i realiteten slik man får kjøpt åpent over disk på Jula og diverse butikker.

For å sette på spissen, ei bestemor som strikker noen varme raggsokker & vanter, og legger ved ei plate melkesjokolade i esken, kan dømmes etter samme paragraf.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En av de tiltalte har ikke deltatt direkte eller engang vært i Syria, så "spent på" hva slags straff som utmåles for å bidratt med perifert utstyr. Det nevnes "våpenutstyr" men er i realiteten slik man får kjøpt åpent over disk på Jula og diverse butikker.

For å sette på spissen, ei bestemor som strikker noen varme raggsokker & vanter, og legger ved ei plate melkesjokolade i esken, kan dømmes etter samme paragraf.

Da jeg jobbet i Norges Bank var det noen som begynte å grave en grøft til velvet. De ble aldri dømt.

Hadde de kommet seg inn ville de blitt overrasket. De og pengesedlene ville blitt sprayet over det hele med selvlysende fosformaling. For en sentralbank er verdien av noen paller pengesedler kun timelønn. papir, materiale og trykkeutgifter. Dessuten er det svært problematisk å stjele penger som ligger i (tilnærmet) nummerrekkefølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det ikke glimrende at jeg starter en tråd der noen av dere skorer billige ryktepoeng?

Nå venter jeg på at de som stemmer Venstre blander seg i diskusjonen? Kan dette bli et bra tema for Venstre i valgkampen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det et nytt vaskemiddel eller et nytt ord i det norske språket?

Vi litt til venstre på den politiske skala merker med interesse hva som er interessant på dette forumet og hvilke tråder som lever.

Lenke til kommentar

Det er en sammensetting av ord i det norske språk, markert med anførselstegn for å vise at det sannsynligvis ikke finnes i ordboka, men det brukes for å få frem et budskap. Kom budskapet frem? Men nå merker jeg at jeg går off topic her, så det beklager jeg. Min originale innblandelse var bare en konstruktiv kritikk av trådens presentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke en svakhet ved tiltalen at den aktuelle lovparagrafen som benyttes, ble innført etter at de siktede reiste til Syria? :hmm:

Iallefall gjelder det ene som innrømmer å vært IS-medlem, -han dro avgårde våren 2013, mens paragrafen ble først ble vedtatt senere på året.

Strengt tatt bør vel loven kun gjelde slike som evt. forlot Norge etter den tid?

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo da om disse fortsatt er å regne som medlemmer av gruppen, og i så fall omfanget av deres involvering. F.eks. om de støtter IS økonomisk eller på en annen måte så er vel dette straffbart i følge lovparagrafen. Så ja, det at de dro ned og vervet seg før loven tredde i kraft er en ting. Om de har vært aktive etter dette er en annen ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En av de tre som står for retten skulle visst hjelpe det syriske folket i følge NrK nyhetene 12.00. En av de tiltalte har visst innrømmet medlemskap i IS.

Det er vel mye som taler for at denne saken ender i Høyesterett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...