Gå til innhold

Praksisperiode//Utskrevet befalskurs

yrn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UB-korper får ikke lønn på lik linje med grenaderer og sersjanter, noe som gjør det billigere for avdeling å sende en korp på kurs enn en sjant, dersom kurset krever øv/ot. Når jeg tok san nivå 3 var det to UB-korper som fikk samme kurset, ganske enkelt på grunn av at det var ledige plasser og det ikke kostet avdelingen noe å sende disse på kurs. Skarpskytterkurs er nok ikke det første du får, så ikke få noen forhåpninger her. Angående avdeling er hæren et selvfølge, og 2.bn, PBN, og kanskje KESK er vel naturlige valg.

Lenke til kommentar

UB-korper får ikke lønn på lik linje med grenaderer og sersjanter, noe som gjør det billigere for avdeling å sende en korp på kurs enn en sjant, dersom kurset krever øv/ot. Når jeg tok san nivå 3 var det to UB-korper som fikk samme kurset, ganske enkelt på grunn av at det var ledige plasser og det ikke kostet avdelingen noe å sende disse på kurs. Skarpskytterkurs er nok ikke det første du får, så ikke få noen forhåpninger her. Angående avdeling er hæren et selvfølge, og 2.bn, PBN, og kanskje KESK er vel naturlige valg.

Hva er det hurtigste som kan gi skarpskytterutdannelse i forsvaret?

Lenke til kommentar

Hva er det hurtigste som kan gi skarpskytterutdannelse i forsvaret?

Vil tro det er verneplikt i nevnte avdelinger, med masse flaks og evner, deretter grenaderopptak og videre tjeneste i samme eller tilsvarende avdeling. Husk at det er snakk om svært få skarpskytterstillinger, og halvparten av alle som skal avtjene verneplikten vil bli skarpskytter, så her er det et meget lite nåløye.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det en seks-måneders skarpskytterutdannelse på HVUV. Er det mulig å ta denne utdannelsen i de siste 6 månedene av UB-jeger?

Som ub-jeger vil du stort sett fungere som LF/NLF/PF/NKP i praksisperioden, du kan nok ikke regne med å bruke hele denne perioden på kurs. UB skal utdanne deg til å kunne lede et lag eller en patrulje, og praksisperioden er til for å få erfaring med nettopp dette. Om du absolutt vil bli skarpskytter, vil du neppe gjøre det som UB eller pliktsjant. Anbefaler å ringe VPV, de kan kanskje gi info på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det en seks-måneders skarpskytterutdannelse på HVUV. Er det mulig å ta denne utdannelsen i de siste 6 månedene av UB-jeger?

Som ub-jeger vil du stort sett fungere som LF/NLF/PF/NKP i praksisperioden, du kan nok ikke regne med å bruke hele denne perioden på kurs. UB skal utdanne deg til å kunne lede et lag eller en patrulje, og praksisperioden er til for å få erfaring med nettopp dette. Om du absolutt vil bli skarpskytter, vil du neppe gjøre det som UB eller pliktsjant. Anbefaler å ringe VPV, de kan kanskje gi info på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Heimevernets Utdanningssenter Værnes ble lagt ned i 2007. Det er ingen muligheter for deg å bli skarpskytter i praksishalvåret. KANSKJE om du allerede har fullført førstegangstjeneste som nettopp skarpskytter, deretter søker deg til HVBS, og til slutt får praksisplass i en avdeling med skarpskyttere. Men neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...