Gå til innhold

Sparing i fond

Emancipate

Anbefalte innlegg

Jeg var dum og hev meg på bølgen når det var på topp. Nybegynnerfeil. Jeg får bare vente til det tar seg opp igjen. Er ikke noe vits i å ta ut med tap allerede og la dem smuldre bort i banken.

Den verste nybegynnerfeilen du gjør er at du sjekker for ofte. Sjekk fondene en gang i året eller noe sånt, opprett en spareavtale slik at du slipper å sjekke. 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har forståelse for trådstarter som ser midlene svinge opp og ned, dette er naturlig og i fondenes natur. Selv har jeg en fast spareavtale med månedlig beløp, som gjør at dette jevnes ut etter fondets naturlige svingninger.

Min utfordring er at jeg etter boligsalg nå ønsker å gå inn med et større beløp i fondet jeg sparer, men frykter å gjøre det på "feil" tidspunkt, altså en periode fondet er på "topp". 

Anbefaler dere å sette beløpet på høyrentekonto, og evt kjøpe meg inn dersom det kommer en konjukturkorreksjon i markedet, eller det skjer endringer med oljeprisen, eller gå inn nå, og håpe veksten fortsetter? Se eksempelvis grafen under dersom jeg hadde gått inn før nyttår i fjor.

Har 5-10 års perspektiv.

(Fondet rebalanseres mellom 60 % aksjeindeks og 40 % rentepaprier fordelt 50/50 på norge og verden)

T3JidGtk.jpeg

Endret av total
Lenke til kommentar

Hei, har forståelse for trådstarter som ser midlene svinge opp og ned, dette er naturlig og i fondenes natur. Selv har jeg en fast spareavtale med månedlig beløp, som gjør at dette jevnes ut etter fondets naturlige svingninger.

Min utfordring er at jeg etter boligsalg nå ønsker å gå inn med et større beløp i fondet jeg sparer, men frykter å gjøre det på "feil" tidspunkt, altså en periode fondet er på "topp". 

Anbefaler dere å sette beløpet på høyrentekonto, og evt kjøpe meg inn dersom det kommer en konjukturkorreksjon i markedet, eller det skjer endringer med oljeprisen, eller gå inn nå, og håpe veksten fortsetter? Se eksempelvis grafen under dersom jeg hadde gått inn før nyttår i fjor.

Har 5-10 års perspektiv.

(Fondet rebalanseres mellom 60 % aksjeindeks og 40 % rentepaprier fordelt 50/50 på norge og verden)

T3JidGtk.jpeg

Bildet ditt fungerer ikke. Det er meget tvilsomt at du i det hele tatt greier å treffe topper og bunner i markedet. Vi er i et bull market fortsatt, så å vente med å investere nå er ikke smart. Synes fondet du har investert har en veldig stor andel i Norge, 30% av hele porteføljen er norske aksjer, det er for mye. Ville maks hatt 10% i Norge. 

Ville heller satt sammen min egen portefølje istedenfor å gå for et kombinasjonfond og da gått for et globalt fond, et norsk fond og et obligasjonsfond. Da kan du ha 40% av porteføljen din i obligasjoner og heller flyttet pengene over fra obligasjonsfondet til aksjefondet ved neste finanskrise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke benekte at det finnes momentum i aksjemarkeder. Når markedet stiger, så vil det fortsette å stige helt til det ikke stiger mer. Skal en opptrend brytes, så må et eller annet få investorene rundt omkring i verden til å skifte mening.

Men så spørs det hvordan man skal definere dette, da. Skal man bruke moving average? I så fall, hvor mange dagers? Trendkanaler? Antatte tekniske støttenivåer? Prosenter fra toppen? Det må man bestemme seg for på forhånd, for man har ikke noen informasjon når man er midt oppe i et krakk som tilsier om det ene eller det andre er best.

Når fall kommer, så kommer de ofte fort. Hvis det tar 3-5 dager å selge fond, og man vil basere seg på å følge trender, så kan man risikere å få 10% lavere kurs enn det kursen var da man la inn salgsordren (eller man kan få en høyere kurs). Hvis man skal basere seg på å selge seg ut basert på markedsbevegelser, anbefaler jeg ETF-er, og da likvide ETFer.

Jeg gjentar det jeg har sagt om obligasjonsfond. De vil ikke gi like høy avkastning som bank fremover. Yield to maturity i alle sikre obligasjonsfond er 1-2%. De beste bankkontoene gir fortsatt 2,7%. Selskapsobligasjonsfond har en stor korrelasjon med aksjemarkedet, og det er jo gjerne de selskapene som har usikker økonomi som må låne i high yield-markedet. Man vet aldri hvordan det går med selskapsobligasjonsfond ved store aksjekorreksjoner (for de kan komme av hvilken som helst grunn).

Jeg anbefaler: Sett pengene i bank, og fas dem inn over ti (10) år! Det er Warren Buffett sitt råd også. Faser man pengene inn over 10 år, så kontrollerer man følelsene sine og ikke får panikk hvis markedet krasjer. Hvis det kommer større tilbakeganger i markedet, så kan du sette inn mer.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler: Sett pengene i bank, og fas dem inn over ti (10) år! Det er Warren Buffett sitt råd også. Faser man pengene inn over 10 år, så kontrollerer man følelsene sine og ikke får panikk hvis markedet krasjer. Hvis det kommer større tilbakeganger i markedet, så kan du sette inn mer.

Har du kilde på denne påstanden?

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fondene mine har gått ned en hel del de også, lurer på om ikke jeg kanskje burde kjøpe mer...

Hva tror dere? Analytikere mener man bør kjøpe.

Det er typisk at bankene råder til kjøp like før og under et krakk. Dette for at de skal selge ut sine posisjoner med minst mulig tap. Selv sitter jeg short og vil gjøre det til nedgangen ser ut til å være over. Det er ikke uvanlig at børsen korrigeres med 40-50% nedgang med ca 8-9 års mellomrom.

Lenke til kommentar

Fondene mine har gått ned en hel del de også, lurer på om ikke jeg kanskje burde kjøpe mer...

Hva tror dere? Analytikere mener man bør kjøpe.

Det at de anbefaler det betyr ikke at de mener det. ;) Rett før et mindre krakk for noen år siden var det også et panisk salg av aksjefond.

Personlig så selger jeg meg ut nå, før pengene forsvinner. Jeg har kun tapt renteinntektene. Jeg får finne et annet sted å investere dem.

Lenke til kommentar

Tenker dette går 2 veier, jeg kan selge meg ut nå, uansett hatt en god fortjeneste, og heller kjøpe igjen senere, eller vente og dra ut en enda bedre fortjeneste, mot en risiko for at jeg starter å tape.

Ikke lett dette, skal ha ut pengene ila neste år, så har ikke tid til å vente i årevis på at det skal stabilisere seg...

Lenke til kommentar

Tenker dette går 2 veier, jeg kan selge meg ut nå, uansett hatt en god fortjeneste, og heller kjøpe igjen senere, eller vente og dra ut en enda bedre fortjeneste, mot en risiko for at jeg starter å tape.

Ikke lett dette, skal ha ut pengene ila neste år, så har ikke tid til å vente i årevis på at det skal stabilisere seg...

Høsten har aldri vert noe god oppgangstid på børsen og September er historisk sett den verste børsmåneden. Så det er mer sannsynlig at nedgangen fortsetter enn at det snur oppover igjen..

Lenke til kommentar

Skal du ha ut pengene neste år så skulle de aldri vært I aksjemarkedet fra starten av.

Mtp. at sparekonto knapt har renter om man trekker fra inflasjon, så så jeg ingen andre muligheter...

Har tjent ~10k i forhold til sparekonto, så er ikke så ille :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt mer å kjøpe for, ville jeg gjort det nå. Men nå får det bare stå alt til det kommer opp igjen. Ser grusomt ut, men har vært

med på sånne nedturer før og det kommer alltid opp igjen. Får håpe det gjør det nå også. :shrug:

Det som vel er bekymringsfullt nå, er at det er dårlige utsikter for olje framover. Spørs om det kommer tilbake som det var noengang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...