Emancipate Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Sparerenten har gått mye ned i siste, og når får man maks 2,7% Er disse fondene brukbare? https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond.html 30%-fondet virker "lurt" - men vi ha jo alle hatt "lure" idéer. Jeg vil ikke opplyse her hvor mye penger jeg har. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Ville gått for et globalt indeksfond med lav forvaltningskostnad (får de ned i 0,3%). Øverst på lista i den oversikten du linket til. 2 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Enig. Dnb global indeks er fondet å gå for. Og så setter du resten i banken. Hvis du egentlig ville sette f.eks. 100 000 i dnb aktiv 30, så setter du heller 30 000 i dnb global indeks og 70 000 i banken. Sikre obligasjonsfond vil ikke gi bedre rente enn bank i overskuelig fremtid. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Kva med "usikre" obligasjonsfond, vil dei gje betre avkastning? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 I dag: Renten kan gå mot null eller lavere. Får vel flytte pengene mine til fond jeg og. Har noen fond i Skagen. Skagen Global og Skagen Vekst som jeg fikk anbefalt av Gisle Høyland men det er en del år siden.De gikk ganske bra da.Vet ikke om jeg skal sette noe i de igjen? Eller gå for den de tipser her. Litt begge steder kanskje. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04OTM&tab=13 Se på denne grafen. Sett historikken til maks. Den blå linja er DNBs største aktive fond siden 1987. Den røde linja er hva aksjemarkedet som helhet har gitt i avkastning siden 1987. Mellomrommet er hva DNB har tatt i gebyrer eller somlet bort i spekulasjon på at de tror de vet bedre enn markedet. 10 000 kr i 1987 kunne før kostnader blitt til 67 000. I realiteten sitter fondsinvestoren igjen med 33 000 kroner. Altså 23 000 kroner i avkastning. 23 000 kroner har gått til deg, mens 34 000 kroner har gått til DNB. Ikke kjøp aktive fond. De flår deg. Velg indeksfond. Klp aksjeverden indeks dnb global indeks storebrand alle markeder indeks Velg et av disse fondene. Endret 2. mars 2015 av selters 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Kan du ta skjermskudd? Jeg er usikker på om jeg ser den samme grafen som deg. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Kan du ta skjermskudd? Jeg er usikker på om jeg ser den samme grafen som deg. Velg maks paa antall aar. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Sett historikken til maks, så vil du se grafen jeg viser til. Kan legge ut screenshot i kveld. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Ok, jeg ser det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2015 DNB lurte 126.000 fondskunderPå fem år har DNB tjent 350 millioner kroner på å forvalte Norges største aksjefond. Etter sterk kritikk fra Finanstilsynet tvinges forvalterne til å være aktive. http://www.hegnar.no/bors/artikkel539221.ece Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Så det. Det har forresten vært mye interessant i fond-tråden i det siste. Har fått meg konto hos Nordnet og overførte beløp dit i dag. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) DNB lurte 126.000 fondskunder På fem år har DNB tjent 350 millioner kroner på å forvalte Norges største aksjefond. Etter sterk kritikk fra Finanstilsynet tvinges forvalterne til å være aktive. http://www.hegnar.no/bors/artikkel539221.ece Dersom Finanstilsynet tvingar DnB til å verte meir aktive betyr vel det i praksis at avkastninga kjem til å gå ned samanlikna med indeks. Dermed får kundane større grunn til å føle seg lurt. Endret 5. mars 2015 av torbjornen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Uff, fondet går jo bare nedover. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Uff, fondet går jo bare nedover. Fond er for langsiktig sparing. Helt normalt at de går ned en periode, men de går nok jamt og trutt oppover med tiden, all historikk viser det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg sitter som på nåler. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Som sagt er sparing i fond langsiktig. Jeg har også tapt siste måned, men siste år ligger jeg i 18% pluss. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) Jeg var dum og hev meg på bølgen når det var på topp. Nybegynnerfeil. Jeg får bare vente til det tar seg opp igjen. Er ikke noe vits i å ta ut med tap allerede og la dem smuldre bort i banken. Endret 10. mai 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Kan værer lurt å ha en spareavtale. Eller hvertfall sette inn litt og litt om gangen. Tenke på ta ut nå etter få mndr?? Med langsiktig snakker vi om sparing over flere år, 10 år feks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå