Gå til innhold

Samsung slapp bilde av Galaxy S6 før lanseringen

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenger så relevante hvilken Android versjon man kjører når det kommer til APIer da de fleste nå går gjennom Google Play Services på telefoner helt tilbake til Android 2.3. Jeg sa ikke at det nødvendigvis var så mange konkrete fordeler (og jeg påpekte at jeg kun snakket fra forbruker sitt stå sted og ikke som fra en utviklers), men at det kan ha sine fordeler. Android er i dag f.eks langt mer fleksibelt for nye enheter på grunn av løsningene som har blitt utviklet som følge av fragmenterings problemene som en gang var der. Så en av fordelene med fragmentering er vel kanskje at det da kommer løsninger som gjør at fragmenteringen ikke er et problem, og det må jo være en stor fordel.

En fattig trøst som ikke løser de virkelige problemene. Man trenger fortsatt en versjonsoppdatering for å dra nytte av utbedret kjernefunksjonalitet, bugfixes og tetting av sikkerhetshull. Argumentet om at fragmentering er fordelaktig fordi man har visse bandaid-løsninger som gjør fragmenteringen mindre problematisk faller jo på sin egen urimelighet. Det blir som å si at det er en fordel med beinbrudd fordi det tross alt finnes krykker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom Google hadde gjort som Apple (laget et ribbet OS, stoppet tjenestestøtte til tidligere OS, ikke tillatt avanserte spesialversjoner og sørget for at utdaterte modeller kunne dra OS-et rundt) hadde de selvsagt ikke hatt fragmentering. Da hadde vi heller ikke kommet lenger enn versjon 2.3.4 i dag.

Det at Android også har bedre kompatibilitet på tvers av enheter og versjoner enn ios gjør at man har mulighet til å utvikle nye versjoner og features i bøttevis og gjøre dem tilgjengelige for oss som synes det er gøy, uten at det går på bekostning av dem som egentlig ikke bryr seg.

Personlig synes jeg det er helt greit at utviklingen faktisk går videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En fattig trøst som ikke løser de virkelige problemene.*

Hva er de virkelige problemene ved fragmentering?

Lang ventetid og mangel på utrulling av versjonoppdateringer i fra de ulike produsentene. Versjonoppdateringer har jo som formål å forbedre kjernefunksjonalitet (nye funksjoner, endrede funksjoner, optimaliseringer etc.), rette bugs og tette sikkerhetshull. At man ikke får disse innen edruelig tid er problemene ved fragmentering. En annen konsekvens er jo selvfølgelig bloatware, som man ikke kan fjerne uten root tilgang.

Google burde stille langt strengere krav til produsentene. Forbrukerne har alt å tjene på det, på alle områder. Man skal være en temmelig ihuga fanboy for ikke å innse problemene ved fragmentering.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...