Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe min første bil

Anbefalte innlegg

KooPa79; Passat var vel nærmere A4 rent teknisk, men var en billigere og enklere utgave av samme bil på mange måter.

Hva gjelder dette med forsikring mener jeg at du gjorde et uklokt valg..

Selv forsikret jeg første bil på meg selv som 18-åring, en billigbil med delkasko til en rimelig penge. (Golf 1 C med GTi-motor)

Så har jeg hatt diverse andre biler registrert på meg selv gjennom årene, Audi 100 TQ, Volvo 740 Turbo, Volvo 760 Turbo, Audi 80 GTE Quattro, Golf 1 Cab (med GTi-motor), Golf 1 GTi osv.. (Dette er noen av de gamle bilene jeg har hatt altså, det har vært en del andre også..)

Jeg har aldri betalt svinmye for forsikringen, jeg har faktisk aldri vært over 10k i året uansett bil.

Som 20-åring fikk jeg lurt til meg 70% bonus, et par år senere var jeg oppe på 75%, og i dag har jeg 75% mer enn 3 år (selskapet mitt opererer med 3) på flere biler.

Nå har jeg også hatt lappen i 17 år (og noen timer) da

Hadde jeg ventet 5 år med forsikring på meg selv ville jeg ligget 5 år etter hele veien, og noen av bilene jeg har hatt ville da blitt ekstremt dyre å forsikre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er at selskapene ser et likhetstegn mellom erfaring og bonus.

Så som 22-åring med bare startbonus er det lite å hente..

Men hvis du venter til du er 25+ er det mer igjen, på den annen side vil du da trolig også ha en fetere bil som i utgangspunktet er dyrere å forsikre, så da sparte du ingenting der heller.

Lenke til kommentar

I Gjensidige får du tilbakebetalt ungdomstillegget om du kjører skadefritt frem til du er 23 år.

Ang. bil får du finne utav selv. Jeg startet med en Toyota Carina, 96-mod, som jeg nå har lagt ut for salg. Verken tøff eller sprek, men billig å eie, billig og forsikre (samt. langt under ditt budsjett). Motoren går jo i evigheter... Bor i Stavanger om det er av interesse :ph34r:

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Er nok dessverre interessert i en litt mer spennende og nyere/dyrere bil en en Carina, selvom den siklert er vwødig ideel som førstebil.

Men det du nevneer med Gjensidige virkee interessant..

Si at jeg betaler 12k i året i gjensidige på å forsikre en a3 eller golf, hva mener du da at jeg får igjen hvia jeg kjører skadefritt til jeg er 23??

Lenke til kommentar

Et tips er at det faktisk er lurt å kjøpe en bil med billig forsikring nå som du er ung..

Så forsikrer du den på deg selv med lavest mulig dekning (delkasko) inntil du har oppnådd mer bonus til å ha en dyrere og fullkaskoforsikret bil.

Bonusen må du uansett opptjene på et tidspunkt, det er faktisk ikke dumt å begynne med dette tidlig.

Ja, jeg vett du har ett godt poeng, men vil helst vente med dette til etter jeg har gått ferdig på universitetet og begynt å tjent litt mer til å kunne ha dyrere forsikring.

Det laveste du kan ha er ansvarsforsikring, ikke delkasko. Du kan også bytte forsikringsselskap etter 6mnd for å oppnå mere bonus.

Hva med en Skoda Fabia? Det var min første bil.

Lenke til kommentar

Det laveste du kan ha er ansvarsforsikring, ikke delkasko. Du kan også bytte forsikringsselskap etter 6mnd for å oppnå mere bonus.

Hva med en Skoda Fabia? Det var min første bil.

Kun ansvarsforsikring er ikke noe jeg vil anbefale..

Første frontrutebytte har gjerne spist opp denne forskjellen.

Det medfører også vesentlige utgifter ved tyveri/brann som man kan unngå ved hjelp av delkasko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt på denne, virker veldig spekket med utstyr vertfall og ser også muligheten til en del pruting iogmed at den har ligget ute uendret siden 06.feb uten at de har solgt den?

Det er ikke veldig lenge.

Støtter forslaget til PrettyBoy angående Fabia, enkel og grei bil og relativt rimelig å få tak i nye deler som noe skulle gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...