kristoffer3110 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Hei, jeg skal kjøpe min første bil snart, og jeg har så og si landet på at jeg vil ha en golf 4 eller 5 eller en audi a3. Jeg trenger ikke tenke på forsikringsprisen siden den skal stå på faren min så det bil billigt uansett.Men ja, prisklassen jeg har tenkt å kjøpe bil innenfor er ca. 40-80 000kr, jeg vil også at bilen skal være kjørt helst en del under 150 000 km og fra 2000 og oppover. I tilleg bør den ha motor med over 100hk. Og manuell girkasse.Jeg lurer da altså på om golf 4 eller 5 er best? (liker forsåvidt golf 4 best utseendemessig)Og evt. er audi a3 fra 2000-2006 mod bedre enn golf4/5?Så lurer jeg også på om jeg bør skaffe meg en diesel eller bensin motor, jeg kommer ikke til å kjøre noe allverdens, ca. 8000km i året og mest småkjøring til og fra skole/trening. Tusen takk for gode svar til hjelp!! Endret 23. februar 2015 av kristoffer3110 Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Til småkjøring er det best med bensin. Angående bilvalg har jeg lite peil på disse, men ville prøvd å funnet meg en japse.. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Diesel eller bensin kommer jo også an på hvor du bor. Bor du i større by kan det kommer avgifter som gjør det dyrt å kjøre diesel 1 Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg bor i Randaberg kommune, ca. 15-20min fra stavanger sentrum, men tror jeg har bestemt meg for å kjøpe bensin motor, ettersom det bråker mindre også. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Et tips er at det faktisk er lurt å kjøpe en bil med billig forsikring nå som du er ung.. Så forsikrer du den på deg selv med lavest mulig dekning (delkasko) inntil du har oppnådd mer bonus til å ha en dyrere og fullkaskoforsikret bil. Bonusen må du uansett opptjene på et tidspunkt, det er faktisk ikke dumt å begynne med dette tidlig. 1 Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Et tips er at det faktisk er lurt å kjøpe en bil med billig forsikring nå som du er ung.. Så forsikrer du den på deg selv med lavest mulig dekning (delkasko) inntil du har oppnådd mer bonus til å ha en dyrere og fullkaskoforsikret bil. Bonusen må du uansett opptjene på et tidspunkt, det er faktisk ikke dumt å begynne med dette tidlig. Ja, jeg vett du har ett godt poeng, men vil helst vente med dette til etter jeg har gått ferdig på universitetet og begynt å tjent litt mer til å kunne ha dyrere forsikring. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Men når du er ferdig på universitetet så har du muligens andre ting som vil koste penger også, kjøp av bolig, betaling av studielån, evt. en dyrere bil og da en høy forsikringspremie i tillegg? Støtter forslaget om en billigere japse som første bil, og registrer og forsikre den på deg med en gang, slik at du kan begynne å opparbeide deg en bonus med en gang. Jeg ville også ha valgt bil med bensin motor om du har mye småkjøring. 2 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Sikkert ikke noe førstevalg, men en liten Yaris vil nok oppfylle de fleste kravene dine, og er rimelig å forsikre også. 2 Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Er desverre ikke veeldig keen på japse bil, eneste japsene jeg har sett litt på som ser litt greie ut er, Mazda 3 og Honda accord, men er så lite bruktmarket for disse sammenliknet med VAG-bilene så er litt vanskelig å finne den rette, derfor jeg heller vil ha vw eller audi ettersom det kommer nye på finn hverdag og de blir lettere å selge igjen vil jeg nå da tro. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Det er greit på påpeke at jeg selv om det kan virke slik ikke har foreslått noen japse. Jeg unner ikke min verste fiende en så trist skjebne som å måtte kjøre rundt i japanskrot. Det er mye annet greit å velge i også, Saab 9-3 kan være et godt valg, Volvo har også gode alternativer i likhet med Skoda som jo er VAG som du gjerne vil ha.. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Sikkert ikke noe førstevalg, men en liten Yaris vil nok oppfylle de fleste kravene dine, og er rimelig å forsikre også. Yaris, bare navnet får meg til å grøsse. En mer GRELL bil tror jeg ikke det er mulig å kjøre rundt i. Ruster som faen gjør de også. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Ikke ta dette feil vei, men har du vurdert BMW? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55061256&searchclickthrough=true Fin alternativ som førstebil. Da får du gjort deg kjent med gode kjøreegenskaper, samtidig som det er en fornuftig bil. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Sikkert ikke noe førstevalg, men en liten Yaris vil nok oppfylle de fleste kravene dine, og er rimelig å forsikre også. Yaris, bare navnet får meg til å grøsse. En mer GRELL bil tror jeg ikke det er mulig å kjøre rundt i. Ruster som faen gjør de også. Har ikke hørt at de har noe spessielt forhold til rust på Yaris, vil tro dette har med eier å gjøre. Andre alternativ kan da være en corolla, Mazda 3, Fabia etc er jo alle småbiler som vil være fornuftige å kjøpe. Spessielt siden vi alle råder TS til å forsikre bilen på seg selv for å kunne spare bonus. Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Men på en Mazda 3 er det lett for å f.eks instaøere aux eller noe slik jeg kan spille musikk fra mobil? Og er det lett å style litt på disse? Å hvilken motor burde jeg sett på? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Aux er en lett jobb å fikse om du har litt tålmodighet Styling blir fort stygt og kan bli meget kostbart om du skal ha noe skikkelig, så den eneste stylingen jeg ville anbefale da blir nye felger Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Liker ikke veldig godt standatd baklyktene på mazda 3,gar sett på disse http://www.scstyling.com/m/bilmodeller/mazda/3/baklampor/mazda-3-led-baklampor Ville de vært enkle å skifte til? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Det kommer an på kvaliteten på lyktene, dvs om de lett sprekker og begynne å ta inn vann for eks. Nå vet jeg ingenting om denne siden, men er et ikke noe vanskelig å bytte i utgangspunktet nei. Endret 24. februar 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Ang forsikring, hadde jeg selv forsikringen på faren min de første 5 årene. Angrer ikke på det. Hadde ikke råd til å forsikre den i mitt navn, da det var enorme summer. Så Etter et par bilbytter og ca 5 år, begynte jeg å forsikre bilene på meg selv. Da hadde jeg litt mer penger, blitt litt eldre og hadde en bil som ikke er "ungdomsbil". Jeg har derfor spart penger på dette. I tillegg kan du helt lovlig skifte forsikringsselskap hvert halvår og gå opp et hakk på bonusstigen, for å raskere komme opp i topp-bonus. Men husk å ha riktig forsikring, hvis du er under 23, som du sikkert er, er det viktig å ha med dette i forsikringen. Dette koster ca en tusenlapp ekstra i året, men så slipper du økt egenandel ved en eventuell skade. Jeg har hatt en del VAG-biler og er stort sett fornøyd. Vet mange er mot VAG bare for å være det. Det at det er stadig nye biler som kommer på finn hver dag, sier at det er kjøpers marked. Du vil derfor kunne prute hvis du velger en bil som det finnes mange av, men dette slår også negativt ut når du en dag skal selge den. Finn deg 3 biltyper du tror du vil ha, og prøvekjør gjerne 2 av hver type (2x Golf 4, 2x Golf 5, 2x A3). Det er forskjeller på en A3 og Golf 4/5. Jeg hører stadig at Passat er samme som Audi A6, bare billigere. Det stemmer ikke. A6 i samme tidsperiode er vesentlig bedre å kjøre enn Passat etter min mening. Deleprisene er ganske like, da mye motor- og understellsdeler er like. Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Ja, hørres ut som du har vært i litt den samme situasjonen som jeg er i, og jeg føler meg enig i mye av det du sier. Og siden jeg har mulighet til å kjøpe en litt mer typisk ungdomsbil uten at det endrer så mye på forsikringsprisen er det sefølgelig fristende, istedenfor å kjøre rundt i en kjedelig japse foran alle kompisene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå