Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lei av at livet stort sett er jobb og familie

Anbefalte innlegg

Jeg er en aktiv person på 20 år. Savner årene mine på ungdomskolen da jeg sprang rundt i friminuttene og snakket med alle. De nærmeste og beste kameratene mine vokste opp med ganske like utfordringer som meg, for eksempel vokste jeg opp med kjefting og de andre vokste opp med krangling. Livet var som en murvegg store deler av fritiden når vi ikke hadde kontakt med venner. Ferietidene ble ofte vanskelige og lange. Likevel hadde jeg og kameratene mine ungdomskolen som de 3 beste årene i våre liv. Vi opplevde mye som aldri kommer til å oppleves senere i livet, også på fritiden og i ferier.

Nå prøver jeg fortsatt å være aktiv med venner, men det er vanskelig. De aller fleste har flytta vekk på studier og er veldig travle. Ferietidene er ikke bare lange, men ganske ensidige. Har ikke lenger de utfordringene som jeg vokste opp med, men likevel tar jeg det tungt. Midt på sommeren er livet nærmest bare jobb og familie. Har jeg ferie så er livet kjedsomhet og familie. Det mest provoserende er at mange i familien min har like interesser som generelt er forskjellig fra mine interesser.

Dette er vanlig, men for meg slitsomt. Er meget deprimert på grunn av oppveksten sine vilkår, selv om jeg gjorde mye som var helt fantastisk og de færreste klarte å tro på. Har flere kvelder i uka med faste fritidsaktiviteter som presses inn i kalenderen og gjør andre viktige ting travle, men relasjonene betyr alt for meg. Enten så er livet travelt eller kjedelig. Sånn går det jo når mesteparten av døgnet går til å sove og å jobbe. På fritidsaktivitetene velger jeg venner og alle vil være der. På jobb kommer folk som har fått jobben... Blir ikke det samme moro av det... I tillegg er jeg singel og det vekker tanker om at livet mitt blir satt på vent, selv om jeg nyter mine unge år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke motivert til å utdanne meg. Koster penger og så vil jeg bruke mest mulig tid til venner. Arbeidstiden er den samme hver dag og da er det ikke så vanskelig. Ellers kreves så utrolig mye i arbeidslivet og man må konkurrere mot eldre som har lang erfaring for å få jobb. Risikoen vil bli at jeg må flytte til en annen by for å få jobb innen det jeg har utdanna meg til.

Jeg bor i Haugesund og denne byen har alt jeg trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Har du vurdert folkehøgskole? Det er ikke nødvendigvis så faglig tungt, virker som mange bruker det som et slags "mellomår" hvor de er usikre på hva de skal.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Henrik her. Det å være student er en helt ny verden, selv om du skulle velge å bli i Haugesund, det er jeg nesten sikker på. Men jeg vil absolutt anbefale å flytte til f.eks. Trondheim eller Bergen ^^ Her i Bergen har vi mange fra Haugesund og dere er hjertelig velkommen. Det er mange som ikke helt vet hva de skal studere eller bli, men de bare kaster seg på et studie. Det kan du også gjøre. Det høres kanskje dumt ut, men det er mye man finner ut som student, selv om man studerer "feil". Det å være student er en aktivitet i seg selv. Et av mine beste halvår i livet er mitt første halvår som student.

Om du likevel nekter å bli student vil jeg anbefale deg å pakke en ryggsekk og komme deg til utlandet. Reis litt. Krever litt penger da, vet ikke hvor stor lommeboken din er. Det er enormt mange der ute som reiser, også alene. Om du tør vil jeg anbefale å reise alene. Man lærer mye om seg selv, verden og mennesker.

Lenke til kommentar

Få deg en jobb du trives i. Eller spar alt du kan et år og reis til penga tar slutt.

Det er mange jobber der ute, gjelder bare å stå på. Kle deg pent, få på deg en skjorte. Ta med deg en haug med CVer og åpnesøknader, reis rundt I nærområdet og besøk bedrifter som ser interessante ut. Google de før du går inn. Be om å få prate med daglig leder. Fortell at du var I området og så har lest om de på nettet for ikke så lenge siden. Si at du kunne gjerne tenkt å jobbe I en sånn bedrift og gi han en CV og en søknad. Vær kreativ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...