Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke møtt/for sen gebyr

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For det det første har det ikke foregått noen salg eller service... Så håndtverkstjenesteloven du drar inn er helt irrelevant.. Så forbrukerkjøpsloven gjelder her mener jeg, hvor kunde ikke har møtt (avbestiller) produktet. Men venneligst opplys hvordan Håndtverksloven håndtererer "no shows" om du ønsker det...

Forbrukerkjøpsloven gjelder "salg av ting til en forbruker, når selgeren [...] opptrer i næringsvirksomhet" (min utheving). Det er ingenting ved denne saken som gjelder salg av ting. Selv om kunden hadde dukket opp hadde forbrukerkjøpsloven ikke vært brukbar.

Håndverkertjenesteloven, derimot, gjelder "avtaler eller oppdrag om [arbeid på ting] (reparasjoner, vedlikehold, ombygging, m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere". Det er altså ikke avgjørende om det "har foregått noe salg". Det avgjørende er om det er inngått en avtale, eller gitt et oppdrag.

(For øvrig gjelder forbrukerkjøpsloven også ved avbestillinger, fordi et salg er skjedd når avtalen er inngått, ikke når tingen er overtatt.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, da vet jeg det. Hva er en grei måte å gå fram på? Bare sende faktura i posten uten forsvarsel akkurat som kunden ikke dukket opp uten forvarsel? Dette var allerede en småfrekk kunde så det moralsk sett er det ikke noe problem..

Lenke til kommentar

Faktura i posten med passe lang betalingsfrist. Sleng på en henvisning til de riktige bestemmelsene i håndverkertjenesteloven og få med at du krever erstatning etter dem.

(Dersom du er avgiftspliktig skal det beregnes merverdiavgift av erstatningsbeløpet.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS: Ja, du har en god sak, selv om dere ikke har avtalt avbestillingsgebyr.

Krozmar: Hva er det du mener? Fordi kunden trekker seg, så gjelder ikke håndtverkertjenesteloven? Hva slags resonnement er det? Det er inngått en bindende avtale, og hvilken bakgrunnsrett som gjelder avgjøres av hva avtalen går ut på, ikke hvorvidt den rent faktisk blir gjennomført.

Jeg har gitt deg henvisning allerede, dette reguleres av hvtjl. § 39 (adgangen til å trekke seg), § 40 (ansvarsgrunnlag for erstatning) og § 30 (utmåling av erstatning). Se spesielt § 40 annet ledd.

Det er jo nettop dette som er spørsmålet om du ikke har forstått det, om det er er inngått en bindende avtalte.. Les gjennom det jeg har skrevet før jeg trekker inn Forbrukerkjøpsloven... Om bedriften har en bindende avtalte eller ikke ved timebestilling.. Og hvordan dette logges som jeg også skrev.. Så jeg forstår ikke hvorfor du tar det tid til å kritsere dette, da reglene er de samme.. uansett virken lov du drar inn..

Lenke til kommentar

De riktige henvisningene vil være de du skrev i ditt første innlegg?

Bindende avtale @Krozmar? Jeg vil påstå at "Møt opp på XX klokken XX på XX.XX.XX, hvis det oppstør problemer ring XXXXXXXX" - "OK, vi sees klokken XX" er ganske bindende..? Dette på epost/meldniger.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...