AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hei Driver med noe småfiks av bil og har ganske mye pågang, og det hender da av og til at noen kommer senere enn avtalt uten å la oss vite om det på forhånd. Det er da snakk om at ting er gjort klart for personen, og vi står og venter i 1-2 timer uten at noen dukker opp. Har også tenkt på hva vi gjør når noen ikke dukker opp, og med tanke på at dette er noe vi gjør på fritiden vår og da setter av vår egen tid til dette, og da er det kjipt når ingen dukker opp eller andre timer blir forskyvet på grunn av dette. Er det da teknisk sett lovlig å ta seg ekstra betalt, f.eks. ordinær timepris vi har når kunden kommer 1 time for sent uten å si ifra på forhånd at de kommer senere? (Moralt sett så ja er dette kjipt, men hvis noen ikke sier ifra en gang og kommer for sent og forventer å få hjelp har jeg null forståelse for de), og hvis noen for eksempel ikke møter opp i det hele tatt, og vi har stått klare eller hatt "ledig tid" til en annen kunde i dette tidskjemaet, kan vi da sende kunden en faktura med timespris på det vi selv har gått glipp av?For eksempel, har vi gjerne 3 biler når vi sier "idag skal vi jobbe" da dette er litt av og på, til kr2500 per bil som tar rundt 2-3 timer per bil. Hvis da en bil som skulle komme midt på dagen ikke dukker opp uten forvarsel, kan vi da sende faktura til denne kunden på enten en timespris x 2 timer, eller full pris kr2500 for at vi har tapt disse inntektene, med tanke på at vi kunne hatt en annen kunde i dette tidsrommet? Vi er registrert firma. Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Det kunden eigentleg betalar for er jo at dere skal bruke deres tid (og ekspertise) for å hjelpe kunden. Då er det heilt innanfor å ta betalt for den avsatte tida utavhengig av om kunden dukker opp eller ikkje. Men det vil være litt forskjell basert på kva som er avtalt. Om kunden booker time fra kl 09:00 til kl 11:00 så er det i alle fall ikkje noke problem å ta betalt for denne tida, men det kan være litt meir vanskelig med tanke på kva som eigentleg er avtalt dersom kunden kun har eit møtetidspunkt og ikkje eit tidspunkt for når dere skal være ferdig. Men sjølv om dere heilt fint kan ta betalt for den tida som dere bruker (uavhengig av om dere jobber eller ikkje) så vil det beste være å klare å organsiere seg slik at dere har andre småprosjekt som dere kan jobbe med innimellom når dere får ledig tid. Då kan dere holde produksjonen opp gjennom heile dagen, og dere vil opptre som meir kundevennlige og fleksible. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Takk for utfyllende svar. Hvordan vil jeg eventuelt gå videre hvis kunden ikke møter opp i det hele tatt? Er det da bare å sende en faktura med vår faste timespris, eller faktura på det tjenesten egentlig kostet? Vi installerer noe på biler, kostnaden på selve varen er rundt 10% av det vi tar betalt totalt, så det er jo på en måte litt varesalg inkludert også. Småprosjekter blir vanskelig da timen må bestilles på forhånd og det er mange som står i kø, og vi kun jobber innimellom. Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Jeg antar at dere selger tjenester i næring, gitt det omfanget dere tydeligvis har. Da reguleres spørsmålet av håndverkertjenesteloven kapittel VIII. De relevante reglene er tatt inn i hvtjl §§ 43 og 44: § 43.Heving.(1) Ved forsinket betaling eller medvirkning fra forbrukeren kan tjenesteyteren heve avtalen for den del av tjenesten som står igjen, dersom (a) forsinkelsen er av vesentlig betydning, (b) forbrukeren ikke betaler eller medvirker innen en rimelig tilleggsfrist som tjenesteyteren har fastsatt for oppfyllelse, eller © det allerede på forhånd er klart at forsinkelsen vil bli av vesentlig betydning eller vare ut over tilleggsfristen. (2) Når tjenesten er betalt, kan tjenesteyteren ikke heve avtalen med mindre det blir meldt3 fra til forbrukeren om det før eller straks tjenesteyteren fikk vite om betalingen eller medvirkningen. § 44.Oppgjøret ved heving. (1) Hever tjenesteyteren avtalen etter § 43, skal forbrukeren betale som ved avbestilling av tjenesten den dagen hevingen fant sted (§ 40). (2) § 16 (3) om betaling av renter gjelder tilsvarende ved tilbakebetaling av vederlag som er mottatt. Tapt fortjeneste som følge av manglende oppmøte reguleres av § 40 annet og tredje ledd: (2) Tjenesteyteren kan videre kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Dette gjelder også tapt fortjeneste så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre. Ved utmålingen av erstatningen gjelder ellers reglene i § 30 (1) til (3) tilsvarende. Erstatning etter leddet her kan likevel ikke kreves dersom det godtgjøres at (a) forbrukeren ikke har bruk for tjenesten fordi den ting eller eiendom tjenesten gjelder går tapt eller skades vesentlig på grunn av uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll, (b) lov, inngrep av offentlig myndighet eller andre tilsvarende uforutsette forhold utenfor forbrukerens kontroll er til hinder for at forbrukeren nyttiggjør seg tjenesten, eller © forbrukeren ikke kan betale eller yte nødvendig medvirkning på grunn av uforutsett hindring utenfor forbrukerens kontroll. (3) Avtalen kan isteden fastsette en normalerstatning (avbestillingsgebyr) som skal betales dersom forbrukeren tilbakekaller oppdraget eller krever arbeidet innstilt, såframt erstatningen på bakgrunn av reglene i (1) og (2) er rimelig. Unntakene fra erstatningsplikten i (2) fjerde punktum for arbeid som ikke utføres, gjelder tilsvarende. Du kan altså kreve erstatning for økonomisk tap og tapt fortjeneste, men forbrukeren er ikke alltid pliktig til å betale. Du kan ikke kreve erstatning for varekostnader du ikke har hatt. 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Praksis i ein helt annan bransje, som har timebestilling med lengder frå 1/4 til 2-3 timar, oftast 1/2 eller 3/4 t, er at ein kan ta betaling for uteblitt time, men ein skal ta omsyn til grunnen, og skal prøve å finne anna arbeid å gjere (i så fall ingenting å betale). Taksten er 75% av timeprisen for den tapte tida, men ikkje meir enn 1 time. Altså eit slags kompromss. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2015 Ble ikke så veldig mye klokere her. Hvis jeg har skriftlig avtale med kunde som skal vaske bilen sin hos meg, og skal betale kr2000 for dette etter avtale, men ikke dukker opp, kan jeg fa fortsatt fakturere han? Skal jeg da fakturere timestakst på 2x700kr, 1400kr, som jeg har kastet bort, eller totalprisen som avtalt kr2000? Hvis vedkommende ikke betaler, er det bare å sende purring og senere gå til inkasso? Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Hva består differansen mellom timepris 1400 og totalpris 2000 i? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Veiledende timesprisen vår for alt annet arbeid er kr700. Totalprisen kr2000 er pakkepris for si bilvask inkludert arbeid og materialer, og tar cirka 2-3 timer, men og prisen er avtalt på forhånd uansett tidsbruk. Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Ja, men du kan ikke kreve erstatning for materialkostnader (fordi de har du ikke når kunden ikke møter). Jeg ville krevd erstattet et sted mellom 1400 og 2000 kr, alt ettersom hvor mye av differansen på 600 som er fortjeneste og hvor mye som er materialkostnader. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Okei, takk for svar. Så teknisk sett er det bare å sende faktura for disse 2.5 timene, og hvis kunden ikke betaler så kan vi sende purring og så gå til inkasso..?Har ingen skrift eller avtale om gebyrer med avbestilling osv., men det sier seg selv jo at det ikke er å bare la være å møte opp. Har flere eposter at kunden visste pris, hvor lang tid det skulle ta, og at vi har mye å gjøre og når han skulle presist møte opp. Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Etter slik jeg forstår forrbukerkjøpsloven, er ikke kunde pliktig til å betale noe så sant dette ikke er informert på forhånd. Men kan være åpen for visse tolkniger, da om du lider økonomisk kan kunden være være nødt til å betale en kompensasjon, men ikke høyere en avtalt pris i forkant. Ellers synes jeg det vil virke noe stivt og ta en pris på over 1000,- for såkalt "no show". Selv om det kan faktisk være høyere beløp dere mister i inntekt, men som tidligere nevnt her at det er fordel å ha andre sideprosjekter man kan jobbe med om kunde ikke dukker opp. Du jo ta betalt for det meste så lenge du informerer i forhånd at du vil ta ett gebyr for kunder som ikke oppmøter.. Da blir jo timebestillingen av kunde en slags bindende kontrakt, hvor kunde har en viss lengde oppsigelsestid på avtalen.. Endret 1. mars 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2015 Tja, kundene mine kommer ofte 1-2 timer unna, og det vi driver med er det eneste vi gjør, så det er ikke akkurat å ringe til noen for oss og spørre "Vi har hatt en no-show, kan du komme ikveld likevel..?" når vi har veldig mange som venter på time hos oss, så dette er jo helt klart tapte inntekter for vår del.. Anonymous poster hash: 5f4db...8ae Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Jeg vil tro du kan fakturere kunde i utgangspunktet for manglende oppmøte, men da bare hva du taper, du kan ikke legge til selve inntjeningen du ville ha om kunde møtte.. Om du har bestilt deler og så kan du også belaste kunder for dette, om dette ikke kan selges til andre i senere tid.. Men alt avhenger i hvordan timebestillingen foregikk, om den ble bekrefet, bokført og notert etc.. Og dere kan bevise at dere har andre kunder som venter.. mmm Saker som dette havner fort i forliksrådet.. om du og kunde ikke blir enig, og da må man ha sitt på det rene.. Endret 1. mars 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Jeg har jo hatt 2.5 timer uten noe å gjøre, og timesprisen min er kr700 så det vil si jeg har tapt kr1750 på grunn av manglende oppmøte. Hadde kunden møtt opp hadde jeg brukt cirka kr200-300 på materialer og hatt kr1700-1800 i fortjeneste. Jeg har jo selv om det er et enkeltmannsforetak satt min egen lønn og kameraten min sin lønn til cirka kr300 i timen, så hvis jeg skal betale han og meg for å ha ventet blir det jo uansett kr1500 som er tapte da jeg jo "må" betale meg selv og han lønn da man jo ikke kan si "det er ingenting å gjøre på jobben så da får du heller ikke betalt" Der forsvant anonym og ja, men ingen big deal uansett. Endret 1. mars 2015 av Poopadoop Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Etter slik jeg forstår forrbukerkjøpsloven, er ikke kunde pliktig til å betale noe så sant dette ikke er informert på forhånd. Men kan være åpen for visse tolkniger, da om du lider økonomisk kan kunden være være nødt til å betale en kompensasjon, men ikke høyere en avtalt pris i forkant. Ellers synes jeg det vil virke noe stivt og ta en pris på over 1000,- for såkalt "no show". Selv om det kan faktisk være høyere beløp dere mister i inntekt, men som tidligere nevnt her at det er fordel å ha andre sideprosjekter man kan jobbe med om kunde ikke dukker opp. Du jo ta betalt for det meste så lenge du informerer i forhånd at du vil ta ett gebyr for kunder som ikke oppmøter.. Da blir jo timebestillingen av kunde en slags bindende kontrakt, hvor kunde har en viss lengde oppsigelsestid på avtalen.. For det første: Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke servicekontrakter. Det gjør derimot håndtverkertjenesteloven. For det andre: Forbrukerkjøpsloven gir selger rett til erstatning for alle kostnader "herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste" som følge av kjøpers avbestilling. Se §§ 41 og 52. Håndtverkretjenesteloven gir selger tilsvarende rettigheter, se §§ 40 og 30. Med andre ord: Forbrukerlovene gir i liten grad beskyttelse ut over bakgrunnsretten her. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 (endret) Etter slik jeg forstår forrbukerkjøpsloven, er ikke kunde pliktig til å betale noe så sant dette ikke er informert på forhånd. Men kan være åpen for visse tolkniger, da om du lider økonomisk kan kunden være være nødt til å betale en kompensasjon, men ikke høyere en avtalt pris i forkant. Ellers synes jeg det vil virke noe stivt og ta en pris på over 1000,- for såkalt "no show". Selv om det kan faktisk være høyere beløp dere mister i inntekt, men som tidligere nevnt her at det er fordel å ha andre sideprosjekter man kan jobbe med om kunde ikke dukker opp. Du jo ta betalt for det meste så lenge du informerer i forhånd at du vil ta ett gebyr for kunder som ikke oppmøter.. Da blir jo timebestillingen av kunde en slags bindende kontrakt, hvor kunde har en viss lengde oppsigelsestid på avtalen.. For det første: Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke servicekontrakter. Det gjør derimot håndtverkertjenesteloven.For det andre: Forbrukerkjøpsloven gir selger rett til erstatning for alle kostnader "herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste" som følge av kjøpers avbestilling. Se §§ 41 og 52. Håndtverkretjenesteloven gir selger tilsvarende rettigheter, se §§ 40 og 30. Med andre ord: Forbrukerlovene gir i liten grad beskyttelse ut over bakgrunnsretten her. Ja, for all del, tatt den til betraktning mener jeg? Endret 1. mars 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Ehm, hæ? For det det første har det ikke foregått noen salg eller service... Så håndtverkstjenesteloven du drar inn er helt irrelevant.. Så forbrukerkjøpsloven gjelder her mener jeg, hvor kunde ikke har møtt (avbestiller) produktet. Men venneligst opplys hvordan Håndtverksloven håndtererer "no shows" om du ønsker det... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Så for å konkludere har jeg en god sak selv om vi ikke har blitt enige om noe "avbestillingsgebyr"? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 TS: Ja, du har en god sak, selv om dere ikke har avtalt avbestillingsgebyr. Krozmar: Hva er det du mener? Fordi kunden trekker seg, så gjelder ikke håndtverkertjenesteloven? Hva slags resonnement er det? Det er inngått en bindende avtale, og hvilken bakgrunnsrett som gjelder avgjøres av hva avtalen går ut på, ikke hvorvidt den rent faktisk blir gjennomført. Jeg har gitt deg henvisning allerede, dette reguleres av hvtjl. § 39 (adgangen til å trekke seg), § 40 (ansvarsgrunnlag for erstatning) og § 30 (utmåling av erstatning). Se spesielt § 40 annet ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå