Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bruke startslån til lån?

Grievdus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig her, kreditorene kan strekke seg langt.

De kan begynne med å gi deg avdragsfrihet noen mnd, om de vil kan de også slette deler av lånet.

Du må da vise dem vilje, vise til at du søker jobb og har redusert forbruksutgifter ol.

Nytter ikke å komme kjørende i sin nye audi a6 til det møtet :green:

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke det, startlån er for å hjelpe unge inn på boligmarkedet. Ikke for å betale forbruks gjeld..

Hva med å selge noe slik at du kan betale?

har desverre ikke noe som er i nærheten av og få ned lånet.

ja startslån er for og hjelpe til med bolig, men lånet stopper meg. Hadde jeg vlitt kvitt det så hadde jeg hatt egen bolig om et års tid.

Kan du forklare meg hvorfor banken(e) skal låne deg penger til bolig som du skal bruke på andre ting, spesielt når du ikke har inntekt?

Startslån er lån fra kommunen ikke banken. Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Startlån (det "orginale") er lån fra husbanken til kommunene.

De igjen låner ut penger til personer.

Hvem kan få startlån?

Kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån i ordinære kredittinstitusjoner, eller ikke får tilstrekkelig lån til å finansiere kjøp av bolig.

Startlån tildeles etter behovsprøving. Kommunen behandler søknadene og skal vurdere om søkeren

• forventes å ha langvarige problemer med å finansiere eid bolig.
  • har benyttet muligheten til sparing innenfor de økonomiske mulighetene som aktuelle inntekter og nødvendige utgifter til livsopphold gir.

Kravet om at søkeren har langvarig problemer med å finansiere eid bolig, og kravet til at søker utnytter muligheten for sparing, kan fravikes i noen tilfeller. Dette gjelder i følgende tilfeller:

• Når det er barn i husstanden, eller særlige sosiale eller helsemessige utfordringer tilsier at de må sikres en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid.
  • Når husstander har problemer med å dekke boutgiftene, og refinansiering med startlån vil kunne bidra til at husstanden kan bli boende i boligen sin.
  • Når husstandens boligsituasjon hindrer mulighetene til å opprettholde et arbeidsforhold, eller hindrer utvikling av det lokale næringslivet.
  • Når lånet vil bidra til bedre utnyttelse av kommunalt disponerte boliger.

Den som får startlån må kunne betjene lånet over tid, og fortsatt ha nødvendige midler igjen til livsopphold.

For mer informasjon og spørsmål om startlån må du henvende deg til din kommune. Hver enkelt kommune må foreta prioriteringer innenfor rammen av startlånmidlene.

Kan ikke se at du (basert på informasjonen du har gitt) faller inn under noe av det jeg har uthevet.

Lenke til kommentar

Er ikke alt jeg vil poste på et forum, har avtale med kommunen neste uke så får høre litt nærmere om det der.

Grunnen til at jeg spurte her var at en kompis av meg fikk det innvilget for og komme seg ut av gjelds helvete.

Men ang forbrukslåne, finnes det ingen regler som sier at man kan få satt ned rentene evt fryst dem fram til man har fått seg ny jobb?

Lenke til kommentar

Nei.

Kjipt :/

Men det finnes en låneforsikring de er veldig villige til å tegne mens du har lånet.

Kan jo ringe å be om den nå^^

Har alltid takket nei jeg, men ser jo nå hvordan det lett kan gå.

gjelder dette når du ikke har jobb?

Skal gi det er forsøk hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...