toth Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 +1: Hvis du har en mill høyere verdi på boligen enn lån pr idag, og du uansett skal låne penger til bil er vel svaret ganske greit? - Lån opp til bilkjøp på huset, og få 2,9% rente på billånet. Betal evt inn sparepengene på lånet i samme slengen. Jeg har alltid bakt biler inn i huslånet når det har vært rom for det, og ikke angret til nå.. Dette er det klart smarteste dersom en har mulighet. Ja, betale ned på en bil i 30 år er veldig lurt.Nå vet jeg ikke hva du legger i "lurt" - jeg skal ha boliglån i 25 år uansett - det som er "lurt" for meg er å ha den boligen og bilen jeg vil ha, på en komfortabel måte. Så, om jeg kan betale 100kr ekstra i mnd de 25 årene, samtidig som boligens verdi øker langt mer enn bilprisen - yes please. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvordan vet du at boligen vil øke i verdi? Kjøpte mitt kryp inn i 92 til 350K, nå selger naboene for ca 2,5-3.0 mil. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Helt nye / x år ja. Bilen min koster 7siffret, pleier å tenke lit lenger frem i tid på nedbetalingsdatoen Får vel ikke bra deal på bruktbil heller, da må man stå med hatten i hånda og takke for 4,7 % eller noe mener jeg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Hvordan vet du at boligen vil øke i verdi? Tja - 100% sikker kan man aldri være, men tallenes tale er ganske betryggende. Jeg hadde min første leilighet i 6 år, bakte inn 2 biler i den og satt likevel igjen med 500k overskudd etter salg, så jeg er ikke veldig nervøs. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Nåja, grafen har et svært beleilig starttidspunkt. Begynn i 1892 og bildet er et helt annet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Nåja, grafen har et svært beleilig starttidspunkt. Begynn i 1892 og bildet er et helt annet. Det var enkelt og greit den grafen som dukket først opp på SSB. Mener du faktisk 1892? Jeg har ingen planer om å ha lån over så langt spenn. Uansett, en marginal risiko for krakk er det alltid, er man redd for slikt får man heller la være å ta lån - jeg er ikke så redd. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Nei, men du sier at tallenes tale er klare. Det er de ikke. Jeg snakker ikke om et krakk, men om ingen reell prisstigning i mesteparten av de siste 125 årene. Dette er et veldig moderne fenomen, og det er ingen garanti for at det skal fortsette. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Jo du må ha det i bakhodet, renten var høy på de 400K jeg lånte i 92. Tror det var 12%++ Jeg husker at jeg betalte 7K per md. Men nei tror heller ikke på at det blir så høyt, men men aldri si aldri Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2015 Jeg lånte alt, ser at meningene er mange og folk like og gjøre det på sin måte. Etter mitt skjønn er det til syvende og sist en vurderingsak opp til den enkelte.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå