Svolp Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Trenger litt meninger fra andre med økonomisk teft. Vi skal kjøpe bil til ca 300.000 straks og har halvparten i egenkapital. Vi skal også ila 2-3 år kjøpe enebolig og selge nåværende leilighet. Ved salg vil vi sitte med en egenkapital på ca 1mill. Jeg vet at vi trenger mest mulig penger til enebolig når den tid kommer. Bør vi fortsette og spare dette og la det stå på konto eller kjøpe bil for pengene og bare låne halvparten? Det vil ikke være aktuelt og selge bilen senere for og hente ut disse pengene på ny så hvis det går til bil er de på en måte "gone" Hva hadde dere gjort? Lånt alt og spart mer til bolig eller lånt halvparten og heller låne mere til bolig den dagen vi skal kjøpe? Vi har forøvrig en god samlet årsinntekt.. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Hva er best av "lavt billån" eller normalt billån + innskudd ved boligkjøp ? Det siste tenker jeg, da de faktisk krever egenkapital 150K i egenkapital er jo det du trenger for et lån på 1 mill, så det er jo "lite " allerede nå Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Er ikke det åpenbare svaret her egentlig "kjøp vesentlig billigere bil"? 7 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Dette er ikke helt relevant, men jeg kjenner en som hadde 100,000kr spart opp på konto.Dette fikk han litt renter på.Men han hadde et billån også på 100,000kr - dette betalte han mye renter for.Hadde han brukt sparepengene til å betale ned billånet, ville han spart en fin sum penger hver eneste måned.Når det kommer til deres situasjon, bilen blir et enormt pengesluk uansett, og dere vil tape mye penger på det. Men noe må en jo bruke pengene på, de er til for å brukes. Jeg ville tatt helt billån siden det ikke er krav til egenkapital på samme måte.Da er dere på god vei til å ha tilstrekkelig egenkapital til å få lån til den boligen dere ønsker dere. Endret 22. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Er ikke det åpenbare svaret her egentlig "kjøp vesentlig billigere bil"? +1! Trenger ikke bil til 300k... 1 Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 22. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) De 150.000 kommer jo som egenkapital i tilegg til 1.000.000 ved salg av eksisterende bolig. Ila 2-3 nye år klarer vi helt sikkert og spare 150.000 til. Billigere bil er ikke et alternativ pga familie situasjonen og for å minimere faren for problemer som kan dukke opp med eldre bil av samme type. Betjeningsevnen er forøvrig god uansett. Endret 22. februar 2015 av Svolp Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Hvis billigere bil ikke er et alternativ så er kanskje de beste løsningene utelukket allerede fra starten av. Men dere har god råd og da er det ikke så farlig. Dere skal leve og penger er til for å brukes. Siden dere har bestemt dere for å kjøpe en bil så er det fornuftig å kutte ut mellomledd. Tar dere billån vil både bilselger og bank tjene penger på dere. Betaler dere kontant vil dere spare en del tusen i renter til banken. Er det en elbil dere kjøper? Hvis ikke ville jeg sett nærmere på om en elbil kan oppfylle deres behov. Her i landet regner det statlige penger over deres i årevis om dere kjører elektrisk. Endret 23. februar 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvis billigere bil ikke er et alternativ så er kanskje de beste løsningene utelukket allerede fra starten av. Men dere har god råd og da er det ikke så farlig. Dere skal leve og penger er til for å brukes. Siden dere har bestemt dere for å kjøpe en bil så er det fornuftig å kutte ut mellomledd. Tar dere billån vil både bilselger og bank tjene penger på dere. Betaler dere kontant vil dere spare en del tusen i renter til banken. Er det en elbil dere kjøper? Hvis ikke ville jeg sett nærmere på om en elbil kan oppfylle deres behov. Her i landet regner det statlige penger over deres i årevis om dere kjører elektrisk. Ja, men i bolikjøpsmøtet med banken om noen år sitter man da med sjegget i postkassa. Hjelper ikke sette grønn ring rundt ingen / lavt billån, men lite egenkapital. Det spørs jo hvor man bor, men 3-4 mill koster vel en bolig , 400-500k i egenkapital.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Hvis billigere bil ikke er et alternativ så er kanskje de beste løsningene utelukket allerede fra starten av. Men dere har god råd og da er det ikke så farlig. Dere skal leve og penger er til for å brukes. Siden dere har bestemt dere for å kjøpe en bil så er det fornuftig å kutte ut mellomledd. Tar dere billån vil både bilselger og bank tjene penger på dere. Betaler dere kontant vil dere spare en del tusen i renter til banken. Er det en elbil dere kjøper? Hvis ikke ville jeg sett nærmere på om en elbil kan oppfylle deres behov. Her i landet regner det statlige penger over deres i årevis om dere kjører elektrisk. Ja, men i bolikjøpsmøtet med banken om noen år sitter man da med sjegget i postkassa. Hjelper ikke sette grønn ring rundt ingen / lavt billån, men lite egenkapital. Det spørs jo hvor man bor, men 3-4 mill koster vel en bolig , 400-500k i egenkapital.. Men TS har jo 1 million i egenkapital. Det bare er låst i boligen per i dag. TS: SÅ lenge du ikke skal kjøpe bolig i prisklasse 8 mill og oppover så holder det jo med en million i egenkapital. Da bør du betale størst mulig andel av bilen kontant, og betale ned billånet så fort du kan. Billånet forverrer betalingsevnen din, som vil være den begrensende faktor her. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 My bad, billånet har dyrere rente en boliglån, da ville jeg hatt lavest mulig billån. Er i samme situasjon selv, bygger hus i år og kjøpte bil(er) Banken ble mer glad av at jeg betalte bilen i kontant, for å så ha tilsvarende i ekstra huslån en motsatt. Billigere blir det for meg også, det er vel den rette måten å gjøre det på så lenge man har 15-20% av boligverdien på bolien man ser på i lomma. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) Hvis du har en mill høyere verdi på boligen enn lån pr idag, og du uansett skal låne penger til bil er vel svaret ganske greit? - Lån opp til bilkjøp på huset, og få 2,9% rente på billånet. Betal evt inn sparepengene på lånet i samme slengen. Jeg har alltid bakt biler inn i huslånet når det har vært rom for det, og ikke angret til nå.. Endret 23. februar 2015 av toth 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Bilen jeg får nå i mars koster ca 312000, 3 første årene er renten 1,95%, samme på leasing. Jeg valgte det siste. 50K egenandel og 2300 pr md i 4 år Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Lease er konge, lite på selvangivelsen. Lease med småbarn med barneseter hadde jeg ikke turt Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Takk for synspunkter.. Lenke til kommentar
total Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 +1: Hvis du har en mill høyere verdi på boligen enn lån pr idag, og du uansett skal låne penger til bil er vel svaret ganske greit? - Lån opp til bilkjøp på huset, og få 2,9% rente på billånet. Betal evt inn sparepengene på lånet i samme slengen. Jeg har alltid bakt biler inn i huslånet når det har vært rom for det, og ikke angret til nå.. Dette er det klart smarteste dersom en har mulighet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 +1: Hvis du har en mill høyere verdi på boligen enn lån pr idag, og du uansett skal låne penger til bil er vel svaret ganske greit? - Lån opp til bilkjøp på huset, og få 2,9% rente på billånet. Betal evt inn sparepengene på lånet i samme slengen. Jeg har alltid bakt biler inn i huslånet når det har vært rom for det, og ikke angret til nå.. Dette er det klart smarteste dersom en har mulighet. Ja, betale ned på en bil i 30 år er veldig lurt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Du skal ha temmelig dårlig selvkontroll for at det blir løsningen her. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Bakde det inn i huslån lønner seg uansett, men så må man betale ned den delen ekstra raskt , iallefall tilsvarende et billån, ellers sitter man med mer gjeld en verdi Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Bakde det inn i huslån lønner seg uansett, men så må man betale ned den delen ekstra raskt , iallefall tilsvarende et billån, ellers sitter man med mer gjeld en verdi Hæ? Hva mente du med det war. Er da billigere med 1.95? Er mange bilmerker som har det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå