Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye lyd fra en induksjonstopp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker vi om vibrasjoner fra spole/kjele, eller kun vifta?

Har vært borti at vifta ikke har god nok avstand til metallplata, og dermed skraper borti, som gir en hinsides lyd. Og det varierer en del hvor mye vibrasjoner som kommer fra selve spolen. Var i alle fall tydelig når jeg jobbet på Elkjøp og det var utstillinger med en rekke topper som ble koblet opp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det vil knitre en del fra gryta og spolen. Men størrelaen og innholdet kan påvirke vibrasjonene. For ikke å snakke om selve toppen.

Mulig bedre topper f.eks prioriterer høyere switchefrekvens på strømmen i spola for å motvirke vibrasjoner. Samt isolerer og "fester" (demper) selve spolen bedre. Eller tilsvarende løsninger.

Vet ikke, men vil tippe det har mye å si. Hva slags topp er det du har forresten? :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fikk erstattet det ene elementet i min komfyr pga. defekt, og det nye durer mye mindre enn det gamle. Nesten ikke hørbart. Knitring fra gryter forekommer likevel, mest på høy effekt, og vifta høres jo når elektronikken blir kjørt hardt på flere soner. Likevel sjelden uten at den blir overdøvd av kjøkkenvifta. :p

Lenke til kommentar

Det vil knitre en del fra gryta og spolen. Men størrelaen og innholdet kan påvirke vibrasjonene. For ikke å snakke om selve toppen.

Mulig bedre topper f.eks prioriterer høyere switchefrekvens på strømmen i spola for å motvirke vibrasjoner. Samt isolerer og "fester" (demper) selve spolen bedre. Eller tilsvarende løsninger.

Vet ikke, men vil tippe det har mye å si. Hva slags topp er det du har forresten? :)

Noe til 2 000 fra IKEA. Vet ikke hvilket merke de har som underleverandør. D:

Lenke til kommentar

Kjøper man kvalitet så bråker det lite. Og hører du toppen, da har du glemt å skru på ventilatoren.

"nok et argument". :wee: Støvsugere bråker også, nok et argument for å fjerne støv og skjit med feiebrett og kost.

Brukt keramisk topp de siste årene. Forbanna herk på alle mulige måter. ;)

Skal du koke noe så må man først forhåndsvarme med vannkoker, fordi keramisk topp er så treg at man sannsynligvis sovner på sofaen før vannet til f.eks pastaen koker) og annenhver uke så er det frem med arbeidshanskene og biceps for å fjerne fastbrent drit i hopetall. Støpejern, vel det trengs vel knapt en beskrivelse.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"nok et argument". :wee: Støvsugere bråker også, nok et argument for å fjerne støv og skjit med feiebrett og kost.

Tørrmopp er en bra måte for å fjerne støv. :)

Men argumentene jeg har fra før mot å ikke skaffe meg induksjonskoketopp, er

- jeg har komfyrkurs på 20A. Med induksjon har jeg forstått at man må ha minst 25A til koketopp og en annen kurs på 16A til stekeovn? Dermed betaler man minst like mye til en elektriker som man gjør til Elkjøp allerede for induksjonsgreia kommer inn døra

- noen hevder også at spissbelastningen på strømnettet er så stor når man skrur på en induksjonskoker at det blinker i hele nabolaget når man skrur den på.

Skal du koke noe så må man først forhåndsvarme med vannkoker, fordi keramisk topp er så treg at man sannsynligvis sovner på sofaen før vannet til f.eks pastaen koker)

Prøver du da å koke opp vann uten lokk på gryta?

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du koke noe så må man først forhåndsvarme med vannkoker, fordi keramisk topp er så treg at man sannsynligvis sovner på sofaen før vannet til f.eks pastaen koker) og annenhver uke så er det frem med arbeidshanskene og biceps for å fjerne fastbrent drit i hopetall. Støpejern, vel det trengs vel knapt en beskrivelse.

Det der må da være en overdrivelse av dimensjoner.

Men dagens unddommer har det så travelt at å bruke 10 minutter til å koke opp pastavannet har de ikke tid til.

Og støpejern, det er digg det, deformeres ikke, tåler all varme du kan tenke deg selv til hardeste biffstekingen, varer evig og fungerer fint som slagvåpen om det skulle trenges.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dagens unddommer har det så travelt at å bruke 10 minutter til å koke opp pastavannet har de ikke tid til.

Og støpejern, det er digg det, deformeres ikke, tåler all varme du kan tenke deg selv til hardeste biffstekingen, varer evig og fungerer fint som slagvåpen om det skulle trenges.

Overdrivelse, tja, nei egentlig ikke. Det er et faktum at jeg aldri koker opp vannet med keramiske toppen. Det går i multitasking med mikroen og vannkokeren som forvarmere for å få flyten til å fungere på kjøkkenet.

Og travelt? Ja, det er travelt.

Det er desverre slik verden har blitt når man ikke har råd å bo sentrumsnært og ikke er hjemme fra jobb før klokken 6-halv 7. :hm: Hvor man så må presse inn en middag før man er nødt å stoppe alt arbeid som bråker før klokken 8, fordi huseier har kvinnfolk og unge som må opp grytidlig. Med selve spising på 25 min, og 25 min med å forbederede arbeid/skifting, så er det ca. 40-70 min jeg har tilgjengelig på å få¨gjort noe her i huset/hobby og selve matlagingen. Om det ikke går i pizza eller annen mikromat, så er det plagsomt at toppen tar så lang tid.

Det er veldig greit når kjerringa har tidlig vakt, og maten står på bordet når man kommer hjem, men når det er kveldsvakt, og JEG står for matlagingen, så er det å spare 10 minutter (halvering av tiden det tar å lage mat) helt essensielt. :p Og alle andre dager så er det faktisk irriterende å vente. Ikke bare er jeg utålmodig når jeg er sulten, men jeg er også nettopp det, sulten. Sovne mens man lager mat var kanskje litt overdrevet, men noe som skjer i norske hjem, spesielt i kombinasjon med alkohol.

At huset ditt, så vell som mitt, ikke egner seg for induksjon gjør da ikke induksjon noe dårligere? Bare fordi induksjon tillater langt mer effekt burde da ikke falle i favør til de dårligere løsningene. :hmm:

Akkurat det med biff og varm panne funker godt på induksjon. Du får varmere gryte der enn keramisk, og mye bedre kontroll enn keramisk og støpejern. På keramiske topper så kutter termostaten ganger før den når ønsket temp, og fordi varmeledningsevnen inn i jerngryta ikke er god nok så klarer den så vidt å skikkelig god temp og enda mindre holde den (rett og slett fordi den hele veien skrur av/på). Støpejern bruker lang tid og har null kontroll på varmen. Men trengs vel knapt å forsvares, da det er få som kjøper eller har slikt i dag.

Dette har ikke induksjon noe problem med, og det er ikke fullt like viktig med en stor gryte, fordi varmen produseres i selve gryta og dermed ikke har noe problem med å opprettholde varmen tross noen store stykker kjøtt.

Selvsagt, det beste til å steke kjøtt kan nok kanskje argumenteres er gass, men det har selvsagt sine nedsider det også. Spesielt kontrollen du har på temperaturen hjelper veldig når du ikke er proff kokk som har full rutine, selv om det sikkert finnes tider de også kan få bruk for rask endring av temp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Induksjonstoppene til Ikea bråker noe jævlig, spesielt disse billige(Er Electrolux som har hvitevarere hos Ikea). Jeg har en veldig kostbar topp og den hører jeg nesten ikke i det hele tatt, unntatt når jeg bruker Boost.

Hvilken kasserolle du bruker har også veldig mye å si, hvor mye jern det er i de osv. Har de dårlig magnetisme, blir det mere ulyd.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Overdrivelse, tja, nei egentlig ikke. Det er et faktum at jeg aldri koker opp vannet med keramiske toppen. Det går i multitasking med mikroen og vannkokeren som forvarmere for å få flyten til å fungere på kjøkkenet. 

Og travelt? Ja, det er travelt.

Det er desverre slik verden har blitt når man ikke har råd å bo sentrumsnært og ikke er hjemme fra jobb før klokken 6-halv 7. :hm: Hvor man så må presse inn en middag før man er nødt å stoppe alt arbeid som bråker før klokken 8, fordi huseier har kvinnfolk og unge som må opp grytidlig. Med selve spising på 25 min, og 25 min med å forbederede arbeid/skifting, så er det ca. 40-70 min jeg har tilgjengelig på å få¨gjort noe her i huset/hobby og selve matlagingen. Om det ikke går i pizza eller annen mikromat, så er det plagsomt at toppen tar så lang tid.

Det er veldig greit når kjerringa har tidlig vakt, og maten står på bordet når man kommer hjem, men når det er kveldsvakt, og JEG står for matlagingen, så er det å spare 10 minutter (halvering av tiden det tar å lage mat) helt essensielt. :p Og alle andre dager så er det faktisk irriterende å vente. Ikke bare er jeg utålmodig når jeg er sulten, men jeg er også nettopp det, sulten. Sovne mens man lager mat var kanskje litt overdrevet, men noe som skjer i norske hjem, spesielt i kombinasjon med alkohol. 

At huset ditt, så vell som mitt, ikke egner seg for induksjon gjør da ikke induksjon noe dårligere? Bare fordi induksjon tillater langt mer effekt burde da ikke falle i favør til de dårligere løsningene.  :hmm:

Akkurat det med biff og varm panne funker godt på induksjon. Du får varmere gryte der enn keramisk, og mye bedre kontroll enn keramisk og støpejern. På keramiske topper så kutter termostaten ganger før den når ønsket temp, og fordi varmeledningsevnen inn i jerngryta ikke er god nok så klarer den så vidt å skikkelig god temp og enda mindre holde den (rett og slett fordi den hele veien skrur av/på). Støpejern bruker lang tid og har null kontroll på varmen. Men trengs vel knapt å forsvares, da det er få som kjøper eller har slikt i dag.

Dette har ikke induksjon noe problem med, og det er ikke fullt like viktig med en stor gryte, fordi varmen produseres i selve gryta og dermed ikke har noe problem med å opprettholde varmen tross noen store stykker kjøtt. 

Selvsagt, det beste til å steke kjøtt kan nok kanskje argumenteres er gass, men det har selvsagt sine nedsider det også. Spesielt kontrollen du har på temperaturen hjelper veldig når du ikke er proff kokk som har full rutine, selv om det sikkert finnes tider de også kan få bruk for rask endring av temp. 

Du må virkelig ha hatt en dårlig keramisk topp. Vi har hatt gasskomfyr og prøvd diverse induksjonskomfyrer og topper. Har ikke så stor erfaring med keramisk men har prøvd 2stk og begge har en voldsom effekt, disse har da "boostere" vel og merke med at du må vri bryteren et ekstra hakk for å starte den. Moderen kjøpte seg en keramisk topp og klaget over den dårlige effekten, jeg syns det var merkelig helt til jeg var med når hun skulle lage mat, hun visste selvfølgelig ikke at hun måtte pushe bryteren et ekstra hakk men da vart det sus i serken. Den koker vann raskere en med gass og stekepanna, også jernpanna, blir alt for varm på bare et par minutter. Det er to soner uten booster men der blir det aldri kokt opp noe. Støpejernspanner blir kanskje solgt lite av for folk flest aner ikke hva det er, men det er fremdeles de beste grytene. Lecreuset er meget bra. http://www.lecreuset.no/Stekepanne-i-stopejern-no.aspx?vid=20182200600422#.VcNBhrcyaE8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...