Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjonen kommer snikende tilbake..

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Slet i omtrent et år med depresjon for ca et-to år siden, og begynner å merke den på nytt igjen. Tenker konstant over de feile valgene jeg har gjort de siste årene, bekymrer meg over økonomi og skolegang, vet ikke hva jeg vil med livet, føler meg konstant ensom da jeg ikke klarer å finne meg kjæreste, og jeg føler meg rett og slett gledesløs. Er livredd for at jeg skal synke helt tilbake til den samme depresjon som var ganske tung.... hva kan man gjøre for å unngå det?

Anonymous poster hash: 34723...c0d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå i terapi?

Er student så ser ikke helt den muligheten. Da jeg var hos legen sist gang det skjedde så tok de en såkalt depresjonstest, og jeg var ikke deprimert nok til få noe hjelp via dem. Jeg har ikke økonomi til å gå til psykolog..

Som student har du gratis psykolog via helsetjenesten.

Ed: Typo.

Endret av dag1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du forteller litt mer om hva du studerer, og hvorfor, så blir det enklere å svare på spørsmålet ditt. Vet du hvorfor du ble deprimert for 1-2 år siden?

Jeg studerer sosialt arbeid. Da jeg først søkte på det tenkte jeg at "dette er perfekt for meg", men nå de siste dagene har jeg begynt å tvile på om jeg vil jobbe med svakerestilte mennesker. Prøver å se etter andre alternativer, men finner liksom ingenting som jeg virkelig vil inn på og som jeg har gode nok karakterer til.

Jeg tror det oppsto gradvis, men utløste seg en stund etter jeg slo opp med typen. Ble litt mye fylla sammen med andre og jeg ble nok litt lett på tråden kan du si. Jeg bare ga fan i alt, men etter en liten stund slo det meg inn hvor mye jeg angret på det jeg hadde gjort og derfra begynte jeg å slite med selvtilliten.

Lenke til kommentar

Jeg har selv slitt med depresjon, og det jeg har merket meg er at den vonde følelsen har en tendens til å komme når jeg ikke får utfoldet min egne "evner", eller hvis jeg over tid må tvinges inn i noe som ikke passer meg. Hvis du begynner å bli usikker på studiet, så kan det være grunn nok til at du begynner å føle deg deprimert. Bekymringer om økonomi gjør heller ikke saken bedre. Noen ganger kan det være vanskelig å skille klinten fra hveten, og finne ut akkurat hva som gjør en deprimert. Det er kanskje god grunn for å tro at de følelsene du kjenner på nå, stammer fra studiet og bekymringer rundt studiet, fremfor gammel anger.

En måte å bli kvitt vonde følelser er:

1) Hva skyldes følelsene?

I ditt tilfelle kan det være studiet/bekymringer rundt økonomi, ensomhet eller gammel anger.

2) Gjør noe med det!

Når det gjelder studiet: Finn ut hva du virkelig ønsker å gjøre. Hvis du har råd, så anbefaler jeg å dra til en karriererådgiver. Har du ikke gode nok karakterer til et studie, så er det fullt mulig å forbedre karakterer på egenhånd. Det er viktig å finne ut av hva du vil.

Bekymringer rundt økonomi: Konfronter deg selv med den økonomiske situasjonen. Sett opp et budsjett, og se hvor mye penger du får inn og hvor mye som renner ut. Kanskje du kan spare litt her og der. Eller kanskje du burde skaffe deg en deltidsjobb for en periode, eller høre med foreldrene dine. Det kan hjelpe mye bare å sette ting ned på papir.

Ensomhet: Denne er vanskelig. Hvis du har veldig mye på hjertet, så kan det hjelpe å skrive det ned, så får du i alle fall lettet hjertet littegrann. Er du en sosial person, eller er du introvert/innadvendt?

Gammel anger: Å gå rundt og føle på gammel skam og dumskap, tjener ingen. Noen teknikker som kan hjelpe:

- ikke se ting i svart/hvitt. Ja, kanskje du gjorde noe dumt, men mest sannsynlig var det ikke såååå dumt heller

- ikke lek tankeleser/spåmann. Ikke gå rundt og anta at folk tenker ditt og datt om deg og det du gjorde, for det vet du egentlig ikke noenting om. Folk har nok av egne bekymringer.

- sette merkelapper. Ikke sett merkelapper på deg selv. Ikke tenk "jeg gjorde noe dumt" ---> "jeg er dum". Folk gjør dumme ting hele tiden uten at de fortjener betegnelsen dum

- forbinde tankene med noe annet. Hver gang de gamle tankene kommer, så kan du tenke at "okei, det er bare Per som er på besøk", "jaja, han forsvinner vel snart". Du flytter fokuset vekk fra tankene ved å assosiere tankene med en fiktiv person. Dette kan fungere overraskende bra.

Kom til bunns i gammel anger! Hva handler egentlig denne angeren om? Er du redd for at andre skal tenke at du gjorde noe dumt, osv ? Det er viktig å finne ut konkret hva som fører til den vonde følelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv slitt med depresjon, og det jeg har merket meg er at den vonde følelsen har en tendens til å komme når jeg ikke får utfoldet min egne "evner", eller hvis jeg over tid må tvinges inn i noe som ikke passer meg. Hvis du begynner å bli usikker på studiet, så kan det være grunn nok til at du begynner å føle deg deprimert. Bekymringer om økonomi gjør heller ikke saken bedre. Noen ganger kan det være vanskelig å skille klinten fra hveten, og finne ut akkurat hva som gjør en deprimert. Det er kanskje god grunn for å tro at de følelsene du kjenner på nå, stammer fra studiet og bekymringer rundt studiet, fremfor gammel anger.

I ditt tilfelle kan det være studiet/bekymringer rundt økonomi, ensomhet eller gammel anger.

2) Gjør noe med det!

Når det gjelder studiet: Finn ut hva du virkelig ønsker å gjøre. Hvis du har råd, så anbefaler jeg å dra til en karriererådgiver. Har du ikke gode nok karakterer til et studie, så er det fullt mulig å forbedre karakterer på egenhånd. Det er viktig å finne ut av hva du vil.

Bekymringer rundt økonomi: Konfronter deg selv med den økonomiske situasjonen. Sett opp et budsjett, og se hvor mye penger du får inn og hvor mye som renner ut. Kanskje du kan spare litt her og der. Eller kanskje du burde skaffe deg en deltidsjobb for en periode, eller høre med foreldrene dine. Det kan hjelpe mye bare å sette ting ned på papir.

Ensomhet: Denne er vanskelig. Hvis du har veldig mye på hjertet, så kan det hjelpe å skrive det ned, så får du i alle fall lettet hjertet littegrann. Er du en sosial person, eller er du introvert/innadvendt?

Gammel anger: Å gå rundt og føle på gammel skam og dumskap, tjener ingen. Noen teknikker som kan hjelpe:

- ikke se ting i svart/hvitt. Ja, kanskje du gjorde noe dumt, men mest sannsynlig var det ikke såååå dumt heller

- ikke lek tankeleser/spåmann. Ikke gå rundt og anta at folk tenker ditt og datt om deg og det du gjorde, for det vet du egentlig ikke noenting om. Folk har nok av egne bekymringer.

- sette merkelapper. Ikke sett merkelapper på deg selv. Ikke tenk "jeg gjorde noe dumt" ---> "jeg er dum". Folk gjør dumme ting hele tiden uten at de fortjener betegnelsen dum

- forbinde tankene med noe annet. Hver gang de gamle tankene kommer, så kan du tenke at "okei, det er bare Per som er på besøk", "jaja, han forsvinner vel snart". Du flytter fokuset vekk fra tankene ved å assosiere tankene med en fiktiv person. Dette kan fungere overraskende bra.

Kom til bunns i gammel anger! Hva handler egentlig denne angeren om? Er du redd for at andre skal tenke at du gjorde noe dumt, osv ? Det er viktig å finne ut konkret hva som fører til den vonde følelsen.

Ååh tusen takk! Jeg skal prøve å tenke som du sier fremover, fordi jeg har nok sklidd inn i en tankegang som ikke fungerer. Jeg skal på veiledning i morgen og mest sannsynelig søke meg inn på nytt studie og ny plass. Kommer jeg meg inn på den plassen så får jeg sjansen til å holde på med det jeg virkelig liker, og jeg håper at det er lettere å få større nettverk dit jeg skal. Jeg er nok en sosial person, tror nok ikke folk merker noe på at jeg er deprimert i og med jeg deltar på mye og er sosial av meg. Men jeg likte virkelig det du skrev, kjente meg igjen i det aller aller meste, og skal se om jeg klarer å tenke litt som du sier:)

Jeg tror litt grunnen til at jeg ikke klarer å finne meg noen er og at jeg kanskje ikke utstråler så mye glede lenger. Har hørt at folk er mer tiltrekkende om de smiler, noe jeg ikke gjør like mye som før. Ikke at jeg gjør det bevisst i den forstand, jeg har bare endt opp med å være mer nøytral i ansiktet.. er vel forbedringspotensiale der og tenker jeg

Lenke til kommentar

Det er viktig å lære seg og styre tanker. Det kan også være fint og sette av litt tid hver dag til dårlige tanker. Så hvis tankene kommer, så kan du si til deg selv "dette skal jeg tenke på i kveld kl. 18". For eksempel.

Jeg ser du også har postet under "annen utdanning". Jeg har ikke studert på HiST, men jeg har studert i Trondheim, og det er en fantastisk by. Mest sannsynlig Norges beste studentby. Det er mange studenter der, og veldig mange aktiviteter som du kan bli med på. De har et stort utvalg sportslige aktiviteter, og de har samfundet hvor mange jobber frivillig. Studensamskipnaden har mange studentboliger hvor det bor mange studenter samlet. Jeg vet om folk som har gått på HiST, og jeg aldri hørt noen klage. Fristen for å søke høyere utdanning er 15. april, så du har litt tid til å tenke. Ønsker du hybel hos studensamskipnaden i Trondheim så burde du nesten søke allerede nå. Så får du heller takke nei når et tilbud kommer.

Lenke til kommentar

Det er viktig å lære seg og styre tanker. Det kan også være fint og sette av litt tid hver dag til dårlige tanker. Så hvis tankene kommer, så kan du si til deg selv "dette skal jeg tenke på i kveld kl. 18". For eksempel.

Jeg ser du også har postet under "annen utdanning". Jeg har ikke studert på HiST, men jeg har studert i Trondheim, og det er en fantastisk by. Mest sannsynlig Norges beste studentby. Det er mange studenter der, og veldig mange aktiviteter som du kan bli med på. De har et stort utvalg sportslige aktiviteter, og de har samfundet hvor mange jobber frivillig. Studensamskipnaden har mange studentboliger hvor det bor mange studenter samlet. Jeg vet om folk som har gått på HiST, og jeg aldri hørt noen klage. Fristen for å søke høyere utdanning er 15. april, så du har litt tid til å tenke. Ønsker du hybel hos studensamskipnaden i Trondheim så burde du nesten søke allerede nå. Så får du heller takke nei når et tilbud kommer.

Har hørt det samme om Trondheim! er bare selve skolen jeg funderer litt på, sto svært lite på nettet... men kommer vel til å søke uansett, så får jeg heller takke nei om jeg skulle ombestemme meg:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

2) Gjør noe med det!

Gammel anger: Å gå rundt og føle på gammel skam og dumskap, tjener ingen. Noen teknikker som kan hjelpe:

- ikke lek tankeleser/spåmann. Ikke gå rundt og anta at folk tenker ditt og datt om deg og det du gjorde, for det vet du egentlig ikke      noenting om. Folk har nok av egne bekymringer.

- sette merkelapper. Ikke sett merkelapper på deg selv. Ikke tenk "jeg gjorde noe dumt" ---> "jeg er dum". Folk gjør dumme ting          hele tiden uten at de fortjener betegnelsen dum

- forbinde tankene med noe annet. Hver gang de gamle tankene kommer, så kan du tenke at "okei, det er bare Per som er på             besøk", "jaja, han forsvinner vel snart". Du flytter fokuset vekk fra tankene ved å assosiere tankene med en fiktiv person. Dette         kan  fungere overraskende bra.  

Veldig godt skrevet! Har veldig savnet slike spesifikke tanketriks man kan bruke i tunge stunder. Spesielt den siste der med en fiktiv person skal jeg jammen teste ut. 

Fant denne tråden litt tilfeldig.. ser at den er gammel, men jeg svarer nå likevel. 

Hvordan gikk det med deg, jodaneida? :) Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver. Har selv brukt både karriereveiledning og psykologhelsetjeneste gjennom studentsamskipnaden og dette er gratis. Husk at om du trenger terapi over lengre tid vil du ikke betalte stort for en behandler om du er henvist fra fastlegen, det er en frikortgrense på rundt 2000kr (altså at du betaler maks 2000kr på et år). 

Jeg har også hørt enormt mange positive ting om Trondheim, og HiST virker også bra. Tenker faktisk på å bytte studie og flytte til Trondheim selv, det er valgets kval.. mye av det min egen "periode" handler om for tiden :) 

Uansett får du ha masse lykke til! Send gjerne pm om det skulle være noe som helst, min innboks er alltid åpen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...