Gå til innhold

Maskinen piper ved første startopp


Jaghi

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny pc (http://www.hardware.no/anbefalinger/helmaskin/spiller/)

 

Byttet ut:

Harddisk med en seagate 160 gigs

Grafikkort med club3d Ati Radeon 9800 Pro 256 mb

Kabinett med lian li pc65b

Dvd-spiller med en fra LG

CPU-vifte med en Volcano 11+ (ikke 9)

 

Har satt sammen alle delene helt riktig, dvd-spiller og cd-brenner i en IDE-kabel som master og slave. og seagate harddisken (ATA-100) i en S-ATA forvandler ned til hovedkortet. Alle delene ser ut til å virke når jeg skrur på pcen (dvs. alt lyser og alle vifter går rundt) Jeg ser derimot ikke om harddisken funker fordi jeg får ikke noe "tenke" lys forand, og ja jeg har koblet den riktig. Jeg får heller ikke noe lys fra dvd-spillern når maskinen starter men det får jeg fra cd-brennern. Er det virkelig nødvendig å sette harddisken, cd-brennern og dvd-spillern på alle de riktige bracketsene? og ville det ha noen effekt på at jeg ikke får noe bildet på skjermen min? (jeg har også prøvd å bytte ut grafikkortet med en eldre versjon som jeg visste at funket, men det går heller ikke).

 

Dette er altså problemet:

 

Jeg får ikke noe bildet på skjermen min når jeg starter opp pcen og den begynner å pipe, jeg tror jeg har satt sammen alt etter boka, og får allikevel ikke noe bildet og blir ikke kvitt pipet.

 

HJELP MEG, vær så snill! Trenger backup veldig RASKT! Alle forslag/hjelp godtas!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, den har vanlig "hva er det den nå heter crt" utgang". Hvordan Det?

Ok, jeg har akkurat samme problem, et par pip, og så får jeg ikke opp bilde, trykker på F2 for å hope over, brukte vanlig vga-port(?) og da viste det seg at det var noe galt med BIOS ett eller annet. F2 og den loader vanlig settings. Kommer til slutt inn i windows og jeg får opp bilde.

 

Jeg får bilde når jeg bruker analog konmtakt, men på dvi-kontakten får jeg ikke opp bilde før jeg er inne i windows. Kan ikke engang spille ZATACKa, eller achtung.. Kongefett snakespill....

Lenke til kommentar
Men jeg har ikke installert windows enda så er ganske avhengig av BIOS, det er faktisk ikke bare tre pip men mange lange pip etter hverandre, kan dette ha noe med CMOS instillinger og jumpern festet på den?

Hmm.. ja, da sliter du litt.. Har du mulighet for å installere windows på hd i en annen pc, er litt amatør på detet området, og skulel gjerne ha funent en løsning på problemet. Som sagt så fikk jeg beskjed om: CMOS settings wrong, press F1 to enter setup, press F2 to load default settings...

 

Men nå er ikke du så heldig at problemetditt bare gjelder dvi da. Prøv å resette bios'en.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med det? hvordan får jeg ut batteriet? Har et abit NF7-S

Du ser batteriet? Prøv å vippe det ut med noe som ikke ødelegegr det, bare vipp det ut, sjekk om det er en sperre først da, sperre ovenfor batteriet. Ta den til siden og vipp ut...

 

Prøv å ta ut ram'en og bytt plass, det hjalp for meg en gang tidligere.

Lenke til kommentar

1. for å resette CMOS kan du enkelt og greit bare flytte over en jumper, istedet for å flytte over batteriet. det er faktisk ikke alltid det hjelper å ta ut batteriet, iallefall ikke om du har strømkabelen i når du gjør det. om du ikke vet hvilken jumper du skal flytte på, så les i manualen din. det står som regel oppført som et eget emne. "how to reset the CMOS" eller noe i den duren.

 

2. Dobbeltsjekk at du har satt kontakten til CPU-vifta i riktig kontakt på hovedkortet (den er somregel merket med CPU-fan). dette har som regel ikke noe å si, men jeg har ikke erfaring med dette hovedkortet.

 

3. Har du satt jumperen på hovedkortet til "166MHz", ikke standard "100MHz"? nok en gang, jeg har ikke erfaring med dette hovedkortet, men det er ofte slik at du må flytte på en jumper. dette finner du som regel også i manualen til hovedkortet ditt.

 

4. Det er ofte et problem at skjermkortet kommer i veien for en av de "festeklemmene" som holder RAMen på plass, slik at den ikke kommer seg i lukkestilling, men det er kun tilfelle om du bruker den DIMM-slotten som er nærmest CPU sokkelen.

 

mvh vladnag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...