Gå til innhold

Problem med 5d mk III og Eye-fi

Anbefalte innlegg

Heisann. Kjøpte et brukt 5d like før helgen, mitt første fullformat forøvrig.

I jobben bruker jeg Eyefi-kort for å sende bilder over til mobilen. Dette var en av grunnene til at jeg ville ha 5d III, da det har to minnekortplasser og det går an å skrive råfiler til CF og jpg til SD.

Det er to problemer.

Med både eye-fi og vanlig CF vil ikke kameraet skru seg på. Tar ut og inn batteriet, og da fungerer det som normalt. Skrur jeg av kameraet og lar det ligge noen minutter, går det ikke an å skru det på igjen før jeg eventuelt tar ut og inn batteriet. Dette er jo håpløst i en jobbsammenheng der kamera må være tilgjengelig.

Prøver jeg med kun CF eller CF + et vanlig SD i kamera så fungerer kamera. Feilen ligger altså i Eyefi-kortet. Spørsmål: Er det noen som bruker kombinasjonen 5d III + eye-fi som har opplevd noe lignende?

Et annet problem er skrivehastigheten. Jeg brukte før 7D med doble Digic 4-prosessorer og det er mulig jeg har blitt bortskjemt med skrivehastigheten, for med 5D og kopi til begge minnekort så går det vanvittig sakte. Jeg har lest og funnet ut at kameraet ikke klarer å skrive raskere enn det tregeste minnekortets hastighet, og i tillegg ikke raskere enn x133 (tror jeg).

Spørsmål 2: Er det andre fullformat på markedet - i samme prisklasse som 5D mk III eller billigere som har to minnekortplasser men samtidig raskere skrivehastighet OG som fungerer med eye-fi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I jobben bruker jeg Eyefi-kort for å sende bilder over til mobilen. Dette var en av grunnene til at jeg ville ha 5d III, da det har to minnekortplasser og det går an å skrive råfiler til CF og jpg til SD.

Muligens ikke spesielt verdifullt svar da jeg hverken har 5DIII eller bruker Eyefi, men har et par kommentarer:

Sjekket denne siden? http://support.eye.fi/cameras/canon/eos_5d_mark_iii

Generelt, uten å ha å ha prøvd kombinasjonen er det ikke ideelt å plassere et Eyefi-kort (med antennen inne i kortet) i et metallhus som 5DIII.

Canon bruker jo nettopp problemet med antenner inne i metall hus som argument for å ikke integere WiFi i sine hus som 7DII, og selv om det primært er fordi Canon har mer lyst til å selge sin egen Wifi-enhet er det nok også litt hold i argumentasjonen.

Er du ikke avhengig av Canon så har for eksempel Nikon D750 innebygget WiFi. Det har også Canon 6D (det finnes en versjon uten også) og Sonys A7-modeller. Vet ikke om disse har to kortplasser, men det trenger du muligens ikke når WiFi er innebygd.

Når det gjelder skriving til to kort går det tregere med en del andre kameraer (ikke prøvd på 5DIII), det er tross alt mer arbeid og man er nødvendigivs avhengig av å gjøre det i sync med tanke på buffring osv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...