Gå til innhold

Lønner BSU seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du ikke har noen fradrag du ikke nevner her, vil det lønne seg.

Ved 80 000 i inntekt, skal du betale ca 6500 i skatt. Siden dette er mer enn maksimalt fradrag for BSU, som er 5000 kroner, så bør du opprette en BSU, og spare maksimalt (25 000).

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Vel, jeg har et studielån i tilleg, så jeg kan i prinsippet spytte inn hele inntekten min fra jobben inn i BSU. Er det en maks grense?

Jeg sparer litt fast til en vanlig sparekonto, hver januar spytter jeg inn makssum til BSU fra sparekonto (25k)

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Vel, jeg har et studielån i tilleg, så jeg kan i prinsippet spytte inn hele inntekten min fra jobben inn i BSU. Er det en maks grense?

Jeg sparer litt fast til en vanlig sparekonto, hver januar spytter jeg inn makssum til BSU fra sparekonto (25k)

Ja, det er jo lurt. Er det hver januar man får renter på kontoene? Så inntekten min gjelder fra januar til januar?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo lurt. Er det hver januar man får renter på kontoene? Så inntekten min gjelder fra januar til januar?

Ja, tror det går for hvert skatteår, altså hvis jeg setter inn 25k i januar, kan jeg ikke sette inn mer før neste januar, da disponibel saldo går til 0. Setter inn i januar pga. renten er god på BSU konto. Skattefradraget er 5000,-

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/bsu.html

Lenke til kommentar

Sett inn all lønnen din i et globalt indekfond som KLP AksjeGlobal LavBeta I eller Storebrand Global Verdi. Dette gir mye høyere avkastning enn BSU konto. Så rett før året er omme, tar du ut 25k av de 80k du investerte i fondet og setter det i BSU. På denne måten får du skattefradraget.

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker lav / = ingen risiko er BSU helt klart det beste sparemiddelet.
Fordelen med BSU er at man fysisk får 5000 kroner rett i lomma av staten for å spare 25000 i året. Mange banker tilbyr i tillegg en ekstra BSU konto med samme rente, hvor man kan spare gjerne 25000 ekstra. "Ulempen" med BSU er at pengene er låst og man kan vanligvis ikke, ikke bruke disse på noe annet enn bolig.

Indeksfond er også bra, men da må man tåle litt svingninger, til gjengjeld sitter man gjerne igjen med mye mer avkastning over tid.

Det rankiz nevner er ikke så dumt, men dette forutsetter at man følger litt med. og sånn sett, de to fondene han nevner har så vidt jeg sett ikke gitt høyere rente enn 5% forrige år. (noe som er det samme som BSU)

http://odinfond.no/sparerad/hvordan-spare-fond/

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker lav / = ingen risiko er BSU helt klart det beste sparemiddelet.

Fordelen med BSU er at man fysisk får 5000 kroner rett i lomma av staten for å spare 25000 i året. Mange banker tilbyr i tillegg en ekstra BSU konto med samme rente, hvor man kan spare gjerne 25000 ekstra. "Ulempen" med BSU er at pengene er låst og man kan vanligvis ikke, ikke bruke disse på noe annet enn bolig.

Indeksfond er også bra, men da må man tåle litt svingninger, til gjengjeld sitter man gjerne igjen med mye mer avkastning over tid.

Det rankiz nevner er ikke så dumt, men dette forutsetter at man følger litt med. og sånn sett, de to fondene han nevner har så vidt jeg sett ikke gitt høyere rente enn 5% forrige år. (noe som er det samme som BSU)

http://odinfond.no/sparerad/hvordan-spare-fond/

Både KLP AksjeGlobal LavBeta I og Storebrand Global Verdi hadde en avkastning i fjor på 33,5% og 29,8%. Så det lønner seg såklart! Hovedgrunnen til den høye avkastningen er at den norske kronen har svekket seg mot dollar og euro, derfor har verdien i NOK steget. Ser man bort fra valutasvingninger var avkastningen i fjor på 10,6%.

Enkelt forklart kan man si at hvis man har investert i selskaper som er børsnotert i USD, og USD styrker seg 20% mot NOK, ja da har fondet ditt gått opp 20%. Så har man den reelle verdistigningen som i fjor var på 10%, da sitter man totalt igjen med 30% avkastning.

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håpløst å argumentere for at det lønner seg å spare i fond fordi det lønte seg i fjor. Det gjør som regel det, og er tidshorisonten lang nok skal man være rimelig uheldig for å komme dårlig ut av det, men BSU er en mye sikrere spareform.

Jeg ville fylt opp BSU først, og satt evt. overskytende i fond.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...