Olav Leistad Hove Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hei igjen Atle! Jeg bruker også Photoshop CC til etterbehandling og liker veldig godt portrettfoto. Jeg syns det er så flott at du forklarer hvordan du arbeider. Det gir inspirasjon til mange til å prøve seg frem i dette spennende landskapet. Men jeg syns at det skulle vært nevnt at bildet er bearbeidet i Photoshop. Det er umulig å få til et så flott resultat uten etterbehandling. Men som du skriver, det er for omfattende til at det kan forklares her. Som du skriver så er det masse opplæringsvideoer på nettet. Kanskje vi skulle ha vært flinkere til legge ved linker til aktuelle emner? Men en liten kommentar til det du skriver om øynene: Blikket vårt trekkes mot øynene og ved at de er i fokus og lysnes i etterbehandlingen får vi en følelse av at de"stråler mot oss". Dette er jo noe alle kan gjøre uansett program for etterbehandling. Dette blir svært detaljert og nerdete men det får nå bli mellom oss da og eventuelt andre nerder... Jeg har et triks for å skarpe opp iris, kanskje du også har gjort det? Jeg lager et nytt lag i Photoshop, legger på Filter/Andre/Høypass og stiller inn "lineært lys" på laget. Så setter jeg inn en maske, inverterer (Ctrl/i). Så maler jeg frem det skarpe i iris med hvit pensel. Et lite tips til deg. Jeg syns pupillen er litt stor i forhold til iris.Det skyldes antageligvis at du har ganske svakt lys før du fyrer av blitsene. Litt mer lys og iris trer så vakkert frem med alle sine flotte farger Så til alle der ute som vil lære mer om etterbehandling, skynd dere å gå inn på moderskeppet.se eller tilsvarende opplæringssider. Hilsen Olav 1 Lenke til kommentar
Atle Slettingdalen Skrevet 27. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2015 Hei igjen Olav Faktisk så har du helt rett i det med iris, og det har ikke jeg tenk på Uansett hvor gode vi tror vi er så vil det bestandig være noe nytt å lære. Jeg tar ikke så mye slike bilder lengere dessverre. Jeg konsentrer meg mest om landskapsbilder for tiden, og ta gjerne en titt inne på siden min www.atleslettingdalen.no Jeg skal prøve å følge med på bildene dine og gi deg noen gode råd jeg også. Ha en fin helg videre Mvh Atle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg