Gå til innhold

Catch Lights

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet "mesterlig" kan fort bli oppbrukt av å kommentere dine bilder, for flotte er de! Dette er profft! Att du poster bildene dine her gir oss andre noe å "strekke oss etter", og att du også beskriver hvordan (og hvorfor) du gjör det er utrolig inspirerende. Det gir oss mulighet å vite hvordan vi skal "strekke oss"..... ;)

Det understreker vel også det faktum att om ikke utstyret betyr minst så er det likevel alltid personen bak kameraet som betyr mest. Om du kjöper all verdens fint og dyrt utstyr så hjelper det ikke når kunnskapen mangler......

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Fotoskrulla skrev (På 22.2.2015 den 9.47):

Gratulerer med et nydelig bilde, og tusen takk for et interessant foredrag. :) veldig bra at du tar deg tid til oss amatørene. Jeg suger til meg som en svamp!

Takk for at du likte det lille foredraget. Har vært inne på siden din, og jeg la merke til at du bruker et fantastisk kamera. Foto er et veldig interessant fag, og man blir aldri utlært. Lærer stadig noe nytt jeg også :)

Lenke til kommentar
  rolfmm skrev (På 22.2.2015 den 14.41):

Ordet "mesterlig" kan fort bli oppbrukt av å kommentere dine bilder, for flotte er de! Dette er profft! Att du poster bildene dine her gir oss andre noe å "strekke oss etter", og att du også beskriver hvordan (og hvorfor) du gjör det er utrolig inspirerende. Det gir oss mulighet å vite hvordan vi skal "strekke oss"..... ;)

Det understreker vel også det faktum att om ikke utstyret betyr minst så er det likevel alltid personen bak kameraet som betyr mest. Om du kjöper all verdens fint og dyrt utstyr så hjelper det ikke når kunnskapen mangler......

Takk for at du liker innleggene mine, Rolf Magne. Til slutt så kan alle bli like gode til å fotografere, men det er en ting som alltid vil skille fotografer. Det er evnen til å se motiver og måten man lager utsnittene på.

Et godt eksempel på dette er Landskapsfotografering. Man har lett for å bli blind i sitt eget nærområde. Når du er på ferie eller en ny plass, så ser du en masse flotte motiver. Når turister kommer til ditt område så ser de også masse flotte motiver, som er rett på utsiden av døren din..!! Sender man 10 fotografer til en strand så vil alle, mest sannsynlig, ha forskjellige bilder av stranden.

Dyrt utstyr gjør mer skarphet, litt mer dynamisk omfang og litt mer trykk i fargene. Min mening er, det er motivet som gjør bildene, bruk stativ og lær å finne kvalitet på lyset du fotograferer i.

Lenke til kommentar
  Atle Slettingdalen skrev (På 22.2.2015 den 15.46):

Fotoskrulla skrev (På 22.2.2015 den 9.47):

Gratulerer med et nydelig bilde, og tusen takk for et interessant foredrag. :) veldig bra at du tar deg tid til oss amatørene. Jeg suger til meg som en svamp!

Takk for at du likte det lille foredraget. Har vært inne på siden din, og jeg la merke til at du bruker et fantastisk kamera. Foto er et veldig interessant fag, og man blir aldri utlært. Lærer stadig noe nytt jeg også :)

Kameraet er nok bedre enn fotografen.. Jeg har nettopp fått det og er helt i lærefasen foreløpig. MEN det er jo ikke kameraet som finner motivene og trykker på knappen! :D. Gleder meg til fortsettelsen, og det er artig å se at man er i utvikling.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at en profesjonell fotograf også tar seg tid til å dele bilder med oss andre på Bildekritikken, og ikke minst at du forteller hva som skal til få å oppnå resultater som bildene dine viser. Nå er det også andre som legger ut bilder av høy klasse, men her får vi inngående forklaring på hvordan du tenker og hvilket utstyr med mer som blir benyttet. Det er utvilsomt av høy nytteverdi for de fleste av oss andre.

Selv er mine fotografier mer situasjonsbestemt og ut fra øyeblikket, men forberedelser er utvilsomt nyttige også her. Som du muligens kan ha kunnskap om, drev jeg tidligere med helt andre sysler på min fritid. Nå er dette lagt på hylla, og etter hvert har fotografering tatt mer og mer over, og jeg finner stor glede i dette. Sakte, men sikkert lærer en litt her og litt der, og Bildekritikken er et fint forum for å kunne skaffe seg mer kunnskap om fotograferingens vanskelige kunst.

Er derfor veldig takknemlig for at du deler dine bilder og tanker med oss andre.

Vennlig hilsen Ragnar

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg vet hvem du er.....Ragnar :)

For å få skarpe bilder med håndholdt kamara så vet du sikkert fra tidligere sysler at man holder pusten rett før man rører avtrykkeren. :)

Jeg også lærer noe nytt hele tiden, og fotografering er et stort område. Veldig mange bra bilder her inne, og vi må huske på at alle mennesker har forskjellig smak. Noen liker mine bilder, noen liker dine og noen liker andres bilder her inne. Det gjør foto interessant og mangefoldet er stort i denne bransjen.

Ha en fortsatt fin kveld videre og takk for dine tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at du har kontroll på lyssettingen, og jeg liker godt at du skriver noen ord om hvordan du får det til også. Jeg har vært inne på nettsiden din og det er mye bra landskapsbilder der.

Men. Du starter innlegget ditt med spørsmålet "Hva gjør at et portrettbilde skiller seg ut som veldig bra?". Jeg mener at et godt portrettbilde forteller noe om personen som portretteres, om personlighet eller historie. Et bilde som fanger ens interesse og gjør at man føler at man blir kjent med personen. Slike bilder som du viser her ligner på hva man ser en del andre fotografer masseproduserer, jeg tviler ikke på at jenta på bildet ble fornøyd og kanskje også nærmeste familie og jakkeprodusenten. Men for andre gir slike bilder lite. Jeg føler ikke at jeg på noen måte blir kjent med personen som blir avbildet, hun fremstår som en hvilken som helst annen modell. Om gjenskinnet i øynene er firkantet eller rundt spiller da egentlig liten rolle.

Det ble litt kritisk dette innlegget, men det er fordi jeg ser at du har peiling på hva du driver med og det hadde vært interessant å høre dine tanker omkring det jeg skriver. Hadde noen andre her inne delt dette fotografiet hadde jeg helt sikkert kommentert at det var godt lyssatt og pent komponert.

Henning

• Liker 1
Lenke til kommentar
  HSP skrev (På 23.2.2015 den 6.48):

Det er ingen tvil om at du har kontroll på lyssettingen, og jeg liker godt at du skriver noen ord om hvordan du får det til også. Jeg har vært inne på nettsiden din og det er mye bra landskapsbilder der.

Men. Du starter innlegget ditt med spørsmålet "Hva gjør at et portrettbilde skiller seg ut som veldig bra?". Jeg mener at et godt portrettbilde forteller noe om personen som portretteres, om personlighet eller historie. Et bilde som fanger ens interesse og gjør at man føler at man blir kjent med personen. Slike bilder som du viser her ligner på hva man ser en del andre fotografer masseproduserer, jeg tviler ikke på at jenta på bildet ble fornøyd og kanskje også nærmeste familie og jakkeprodusenten. Men for andre gir slike bilder lite. Jeg føler ikke at jeg på noen måte blir kjent med personen som blir avbildet, hun fremstår som en hvilken som helst annen modell. Om gjenskinnet i øynene er firkantet eller rundt spiller da egentlig liten rolle.

Det ble litt kritisk dette innlegget, men det er fordi jeg ser at du har peiling på hva du driver med og det hadde vært interessant å høre dine tanker omkring det jeg skriver. Hadde noen andre her inne delt dette fotografiet hadde jeg helt sikkert kommentert at det var godt lyssatt og pent komponert.

Henning

Hei Henning

Kanskje jeg jeg forklarte meg litt feil i henhold til overskriften. Før jeg begynner å forklare så må jeg bare si at jeg ikke er fasiten på hva som er korrekt. Vi har alle forskjellige preveranser på hva vi liker best. Det ville jo bli veldig kjedelig hvis alle skulle likt akkurat det samme som en av oss. Før jeg skulle skrive dette svaret så var jeg inne å kikket på dine bilder, for da er det enklere å svare når man kjenner hverandres bildestil og for å unngå misforståelser.

Jeg er helt enig i det du sier om at et bilde skal fortelle noe. Dette bildet som det gjelder, og som jeg har skrevet om gjelder "Head shoot portrettbilder" og lyset og lyskildens viktighet. Du er over i en annen kategori portrettbilder og der er jeg helt enig med deg. Head shoot portrettbilder med hvit bakgrunn lages til kunder som skal ha en gjenkjennelsesverdi for personen på bildet. Jeg vil nok syntes det vil være vanskelig å få fange en persons interesse, slik du beskriver med head shoot portrettbilde med hvit bakgrunn. Men jeg tipper det ikke er det du mener, og det er ofte lett å misforstå hverandre når man skriver på forum. Vi er nok helt enig i at et bilde skal forttelle noe.

Bestanding når jeg skal fotografere noe eller noen så har jeg mange spørsmål. Hva skal bildet fortelle, hva skal du bruke det til slik at jeg kan lett forstå hva slags uttrykk eller bildestil de er ute etter. Pluss en del andre ting som farger etc. Skal jeg ta bilde av en ung jente eller gutt så lager jeg bildet mye mer annerledes om de skal ha det til besteforeldre enn som gave til kjæresten sin. Bildet må passe til det formålet kundene er ute etter. Dette bildet som jeg har lagt ut her av den unge jenta passet veldig bra til det formålet bildet var beregnet til.

Når det gjelder om gjenskinnet i øynene er firkantet eller rund så er jeg uenig med deg. Om man tar naturbilder av fugler eller dyr så er det en viktig regel. Det er å stille skarpt i øynene. Det samme gjelder portretter med å alltid ha det skarpeste punktet i øynene. Og det er jeg sikker på du er enig med meg, men selvfølgelig så kan det finnes unntak der også. Med min metode så får man en glød og får frem detaljene i øynene. Hvorfor mange fotografer ikke gjør dette er for det er mye vanskligere å få korrekt lys, og tid er penger. Veldig ofte så er vi ikke klar over hvor stor betydning vår underbevishet spiller inn i den daglige oppfatningen av hva vi ser rundt oss. Slik jeg har beskrevet lyssettingen illustrerer noe så enkelt som retningen solen lyser opp ansiktet vårt i dagliglivet og hvilken vei skyggene blir. Hadde jeg plasser blitesen fra undersiden og opp så hadde underbevisheten din skjønt at her er det noen feil. Skyggen fra nesen peker plutselig oppover og det ville sett unaturlig ut. Vanlige mennesker som ikke er opptatt av bilder ville ikke syntes et slikt bilde hadde vært noe spesielt , selv om de ikke hadde oppfattet at skyggene i bildet ikke stemte.

Dette er ikke ment som kritikk til ditt spørsmål eller å prøve å si at jeg har rett. Din bildestil er preget mot det kunstneriske og min bildestil går mer mot teknisk korrekt. Jeg skrev i et tidligere innlegg i forrige uke om å sende 10 fotografer til en strand. Alle ville kommet tilbake med forskjellige landskapsbilder med sin egen stil. Dettte gjør jo foto meget interessant at vi med samme verktøy kan produsere så mye forskjellig resultater av det samme motivet. :)

En liten ting også helt til slutt som er et interessant annet tema. Blir bestandig den beste fotografen den som selger og blir mest kjent...??

Nei, nøkkelen til dette er hvem som er best på markedsføring. Som med alt annet vi driver med i livet, så er det de som er best på markedsføring som blir mest kjent.

Det er også en ting til her som er interessant. Er man veldig..veldig dyktig så trenger man ikke markedsføre seg. Da finner kundene deg. :)

Jeg virkelig likte den fine fremtoningen din i spørsmålet og at du spør på en konkret måte. Det sier meg at du er ikke redd for å gå dine egne veier utenom mengden. Gjør man som alle andre så blir man heller ikke lagt merke til. Hermer man etter andre så blir du aldri bedre enn nr.2

Skal bli spennende å følge bildene dine fremover. :)

Lenke til kommentar

Takk for et langt og godt svar Atle. Det var nettopp derfor jeg spurte, for å høre dine meninger om denne typer portretter og du forklarer godt. Jeg tror vi egentlig er veldig enige og jeg håper du fortsetter å legge ut bilder og ikke minst å skrive litt om prosessen rundt hvordan du tar dem. Jeg tror både jeg og mange andre kan lære en god del av de innleggene.

Henning

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Boeing skrev (På 23.2.2015 den 20.22):

Jeg synes dette bildet var utrolig vakkert, faktisk mot det eventyrlige. Jeg synes dette tilhører toppsjiktet som Sean Archers portretter med flere.

Takk for en hyggelig kommentar, Boeing..!! Med å bruke denne metoden som beskrevet lenger opp så får man en virkelig flott glød i øynene som gjør bildene bra. Sannheten om dette bildet er.....det er nok den flotte jenta som gjør mye av bildet, jeg har bare stilt inn lyset og trykket på utløserknappen. :)

Lenke til kommentar
  HSP skrev (På 24.2.2015 den 7.02):

Takk for et langt og godt svar Atle. Det var nettopp derfor jeg spurte, for å høre dine meninger om denne typer portretter og du forklarer godt. Jeg tror vi egentlig er veldig enige og jeg håper du fortsetter å legge ut bilder og ikke minst å skrive litt om prosessen rundt hvordan du tar dem. Jeg tror både jeg og mange andre kan lære en god del av de innleggene.

Henning

Henning, etter å ha sett på bildene dine så er nok du bedre på å klare å få frem mer følelser i bildene enn meg.

Det er fort gjort etterhvert med å gå i den fella at man produserer akkurat den sammen bildestilen. Når folk blir så vandt til at bildene etterhvert ser veldig like ut, så blir ikke bildene våres interessante noe mer for dem som ser bildene ofte. Kjempefint at vi kan gjøre hverandre oppmerksomme på ting i bildene, og det er på den måten vi alle kan bli bedre :) :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  GroKoDilla skrev (På 24.2.2015 den 18.08):

Dette var friskt! Så grei du er som deler dine erfaringer! Vi ønsker jo - ihvertfall de fleste av oss - å bli bedre... Noen ganger er det kjedelig å "ta seg tid til å lese bruksanvisningen" - men ikke dette her! Det var meget tilegnelig! Takk skal du ha, Atle!

Så hyggelig at du likte innlegget Gro. Neste gang du ser en tegnefilm på Tv så ser hvor de markerer gjenskinnet i øynene på tegneseriefigurene. Er det virkelig noen som er gode på lyssetting så er det de fra Hollywood. :)

Lenke til kommentar
  Olav Leistad Hove skrev (På 26.2.2015 den 9.51):

Hei Atle!

Takk for et supert bilde og for at du deler kunnskap og har satt i gang en flott og fruktbar diskusjon.

Men så vidt jeg kan se har du ikke nevnt noe om hva du har gjort i etterbehandlingen av bildet. Jeg tenker spesielt på hud og øyne.

Hilsen Olav

Hei Olav

Jeg bruker Photoshop CC og har en masse forskjellige teknikker. Det vil ta litt lang tid å forklare dette, men du får både bøker og videoer om dette.

Jeg tar litt bare om øynene for ellers så vil jeg bruke litt for mye tid på resten.

Jeg tar vekk eller reduserer blodårene man har på det hvite i øynene. Etterpå gjør jeg det hvite i øynene hvitere, men ikke mer enn kanske 8 - 10%. Så lyser jeg opp pupillen litt og etterpågjør jeg den svarte ringen rund pupillen litt mørkere.

Jeg skulle gjerne tatt dette mye grundigere men tiden strekker ikke til i dag. Søk litt på internett så finner du filmer og alt annet du trenger til å bli hel profesjonell på rekordtid :)

Mvh Atle

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...