Gå til innhold

Oslos beste høyrentekonto?

Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke helt hvor jeg skulle lage denne tråden, så om en admin mener den passer bedre et annet sted, så flytt den gjerne!

Saken er at jeg vil gjerne starte å spare, å lurer på om noen vet om en god høyrentekonto i Oslo? Jeg prøvde å søke på nett men finner bare banker som er ute av Oslo.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, så lenge du er kunde i en bank i Oslo hvor du kan gjøre innskudd, kan du bare flytte pengene til en hvilken som helst annen konto i en hvilken som helst bank. Gebyrer blir det sannsynligvis uansett, så det billigste blir å bruke kontanter til mat, bensin osv. og spare av lønn eller andre penger du får direkte på konto.

Lenke til kommentar

Den banken som har høyest rente, uavhengig av hvor den er. Uansett er lånerenten, og følgelig innskuddsrenten, for tiden så lav at det knapt nok holder følge med prisstigningen. For å få noe avkastning på pengene bør du gå for balansert fondssparing. Velg risiko etter hvor lenge du har tenkt å spare. Eventuelt kan du se hvilke aksjer fondene kjøper og handle selv, men da tar du mer risiko.

Lenke til kommentar

Du må fortelle hvorfor det er et poeng at banken befinner seg i Oslo.

Vi andre ser bare etter renten og interesserer oss ikke for hvor banken befinner seg.

(Noen liker å kunne gå i banken, men det er mer aktuelt for lån og eventuelt lønnskonto, ikke for høyrentekonto.)

Lenke til kommentar

Finansportalen er tydelegvis ikkje oppdatert på dei renteendringane som allereie er bestemt. Santander som ligg på topp skal iallefall ned på 2,5% om kort tid.

Finansportalen viser alltid dagens rente, ikke varslede endringer. De må du finne selv på de enkelte bankers hjemmeside.

De tre som foreløpig ikke har varslet nedgang til 2,55 eller lavere er Nordax (3,0% uten nettbank), BlueStep (2,7 %) og yA (2,75%).

Santander har varslet nedgang til 2,5 % 19. april. Så får vi bare vente på flere reduksjoner...

Lenke til kommentar

Dermed er Finansportalen ubrukeleg når ein skal prøve å orientere seg i periodar med renteendringar.

Nei, langt i fra. Den er den beste vi har. Selv om den ikke forteller hele historien.

Når du har plukket ut et par tre kandidater ved hjelp av FP må du sjekke hjemmesiden til disse før du gjør det endelige valget.

Jeg skulle også gjerne sett at varslede endringen ble synliggjort i FP,

• Liker 3
Lenke til kommentar

Santander og Topprente med flere betaler også renten månedlig. For meg betyr dette ingenting.

Ellers har Nordax varslet rentenedgang til 2,5 % fra 8. mai. Det varer vel ikke så lenge før de to siste (yA og BlueStep) følger etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tarvelig utvikling dette.. Hva gjør dere andre banksparere nå når inflasjonen spiser opp marginen?

Fastrenteinnskudd? Obligasjonsfond? Gull/sølv/myrra..? :hmm:

Tja... det kommer jo an på hvor mye penger mann har. Har man ikke all verden så er det kanskje like greit å velge den sparekontoen med høyest rente - da taper man i allefall ikke pengene. Ellers kan man investere i en leilighet. Alternativet er å sette noe av sparepengene i fond/askjer.

Andre alternativ er å bruke pengene på oppussing av bolig/hytte. Reise osv. Det er forferdelig kjedelig å brenne inne med penger på bok om man plutselig blir syk og ikke får reist og opplevd det man planla å bruke pengene til.

Lenke til kommentar

Dersom ein vert sjuk kan det også vere godt å ha litt pengar i bakhand, slik at ein slepp å bekymre seg over økonomien. Også i andre tilfelle kan det vere greit å ha litt å gå på. Økonomisk sikkerheit kan vere verdt å betale litt for, så då får ein godta at det kostar litt i form av tap av pengeverdi og evt. i form av litt formueskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...