Raaban Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Heisann trenger hjelp fra noen andres syn på denne saken.Starter fra førsten. 10 år gammel leilighet som er påbygg på enebolig. Forige leier var datter av utleier avtalen er 5000,- mnd uten strøm Egen strømmåler i leiligheten Utleier er bekjent av min mor. Leiligheten er leid fra 30 Nov 2011 Leilighet oppsagt 3 November 2014 Ikke noe depositum Det hele startet i slutten av Januar da utleier sa at om jeg rekker å bli ferdig å vaske kan jeg være ute innen Februar og slippe å betale resterende måned som er igjen av 3 måneders oppsigelsestid.Jeg får hjelp av samboer, svigermor og min egen mor til å vaske ned 60kvm 2 roms leilighet. Vi vasker over leiligheten og etter min mening bra nok ved oppsigelse.Etter en dag får vi klager på at ting er rett og slett "Møkkete" og at jeg kunne finne på og bruke min mor som vaskehjel siden hun ikke var "Hobbyvasker". Og de hadde da tatt av nederste sokkel på kjøkkeninnredning og skyvet frem dusjkabinett og funnet støvr og skitt.Det er også betydelig mye fukt i denne leiligheten og utleier oppdaget dette i soveromsvinduet vårt tidlig 2014 og påpekte at vi måtte utbedre dette. Når vi svarte at vi har prøvd å lufte/Vaske vinduene men fukten kommer tilbake uansett på både baderom, soverom og stueromsvinduer som igjen over tid resulterer til råte/Sopp.Vi sier ifra gjentatte ganger at det ikke hjelper å lufte og vi får lånt en luftavfukter blir denne full av vann iløpet av få timer (Den rommer ca 2.5L / 3L).Vi tilbyr oss å vaske bak dusj og resterende "klageområder" men de sier at "Dere Vasker ikke bra nok".Jeg blir enig med husleier at han får 2500kr av meg for vinduene / reparasjon av gjenstående. Han skriver seg enig i at leieforholdet opphøres, Vi tar hverandre i handen og sier takk.Neste dag får jeg et 2 siders ark i posten med paragrafer, krav og mere klager på vask/Dårlig malt soverom.Vi drar opp til de og snakker med de og etter litt diskutering frem og tilbake om at de pengene han fikk var nettopp til dette. Kjøper vi inn resterende maling med samme fargekode, blir enig om at han fortsatt beholder 2500,- og vi sier oss enda en gang ferdig med leieforholdet og blir enige om å opphøre all kontakt.3 uker etterpå får jeg enda et brev med masse paragrafer og erstattning på malejobb, dårlig vask, reparasjon av vinduer osv. Da har utleier også skrevet at han har tatt 200kr timen x 15 timer på dette. og kommet frem til krav om 12 000,- + de 2500 han fikk i førsteomgang.Det skal nevnes at leiligheten var ikke vasket under sokkel da jeg overtok den fant coop kniv, barneleker og kjøkkenredskaper bak skuffer. På badet var ikke tørketrommel tømt for klær, ikke tømt for vann og varmepumpefilter var fullt av støv. etter klage om min dårlige vask bestemmer jeg meg for å vaske under kjøkkenbenk og da finner jeg enda en coop kniv fra tidligere eier som jobber på coop.Det var også barn i leiligheten ved forige leier som hadde ripet opp stuegulv, dette ble ikke gjort noe med og vi ble kjent med dette, nå pålegger de meg å erstatte "kloremerker" på soveromsgulv av kork selvom de sa det var lov med husdyr.Ble enige om å betale strøm annhver måned. Denne regningen har jeg mast på gjentatte ganger men utleier gidder ikke gi meg regningen. Etter endt leie gir de meg strømregning for hele 2014 i tillegg.Vet det ble litt surr her men ønsker deres side av denne saken?Mine meninger er at: Vedkommende ønsker en 10 år gammel leilighet i ny standUtleier ønsker å suge mest penger ut av oss.De kan ikke komme med slike krav etter at leieforholdet er underskrevet "avsluttet".3 Uker etter endt leie kan de ikke komme med strømregninger og krav om div. Endret 21. februar 2015 av Raaban Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Er det skrevet kontrakt? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Alle bremsene mine kom på bare jeg kom til hvor du beskriver at DU skal betale for råteskader! Som du beskriver det har jo du gjort hva som kan gjøres av leietaker for å forhindre dette. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor mener de at du skal betale for maling og malejobb? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Det er utleier som er ansvarlig for å utbedre råteskader og tilsvarende. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Noen kan sikkert svare bedre en meg, men her ser det ut som dem bare prøver å suge mest mulig penger ut av deg, litt etter litt, du skulle aldri betalt ei krone. Mottar du leiligheten skitten kan dem ikke forvente noe annet ved retur Vedlikehold av leilighet er eiers annsvar Endret 22. februar 2015 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Hadde jeg vært deg så tror jeg at jeg hadde engasjert advokat. Dette begynner å komme opp i betydelige summer, og siden du får ark med siterte paragrafer så kan det virke som at de er klare for å ta deg til retten. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Be vedkommende om å reise til helvete. Om han er seriøs på å inndrive pengene så må han sende deg et inkassovarsel. Skulle det mot formodning komme et inkassovarsel i posten må du sørge for å bestride denne. Saken vil deretter gå til forliksrådet hvor utleier, om opplysningene til TS stemmer, mest sannsynlig vil tape saken så det suser etter. Endret 22. februar 2015 av Star Fox 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2015 Del Skrevet 22. februar 2015 Noen kan sikkert svare bedre en meg, men her ser det ut som dem bare prøver å suge mest mulig penger ut av deg, litt etter litt, du skulle aldri betalt ei krone. Mottar du leiligheten skitten kan dem ikke forvente noe annet ved retur Vedlikehold av leilighet er eiers annsvar Om man mottar den skitten har man ansvar for å påpeke dette og gjøre avtaler rundt dette. Det blir feil å komme med den i etterkant. Man har faktisk ansvar for enkelt vedlikehold som dørhandtak, løse lister osv. Men fukt er en helt annen sak. Synes også det lukter lang vei det er pengesuging ja. Lenke til kommentar
Raaban Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) De har selv satt seg 15x200kr timen for å ta betalt for mitt "dårlige" utførte malearbeud. Dessuten fikk jeg 2 ukers frist på 14 000,-Vet at vedkommende er for øyeblikket midlertidig uten jobb i slutten av måneden og er vel vondt det nå som årsavgift kommer.Slik jeg tror det er ,er at Jeg har fått Utleier til å skrive under "Leieforhold er avsluttet" med min/samboer og hans underskrift.Problemet er kjerringa til han som er utleier, hun er kapitalist og googler etter paragrafer i hue og ræva.Men i bunn og grunn kan de kreve 1 års strøm regning (selvom vi har gjentatte ganger spurt etter strømregning) og kreve etterbetalt 15tx200kr/t for rengjøring / maling Selvom jeg har kontrakt på leieforhold er avsluttet? Endret 23. februar 2015 av Raaban Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 En utleier må påregne normal slitasje på en leilighet de leier ut. Lenke til kommentar
Raaban Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 En utleier må påregne normal slitasje på en leilighet de leier ut. Er det vanlig å flytte på dusjkabinett / Vaske bak dusj og sokkel list på kjøkken innredning ved vask? Dette fikk jeg klage på. Ødelegger man ikke rør til dusjen om man flytter den? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Nei, det er overhodet ikke vanlig. Man vasker synlige flater, og der man kommer til uten å fjerne fastmontert innredning. Dusj og sokkellist på kjøkkeninnredning regner jeg som fastmontert. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Dusjkabinett har gjerne en sokkelfront som er lett å klipse av for - reingjøre under - reingjøre sluk - justere beina på kabinettet ved montering så de passer til fallet på badegulvet Forsikringsselskapet mitt sender meg stadig info om at sluk bør reingjøres minst en gang i året. Mange vil mene at det er helt normalt reinhold å vaske under dusj og rense opp i sluk en gang i blant, og ikke minst når man flytter. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 § 10-2.Tilbakelevering Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre. Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap. Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå