Teria Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Ser at jeg ofte har én eller ingen signalstyrke på dekningen, og da jeg sjekket det sto det at jeg hadde "-115 dBm 25 asu". Måtte jo sjekke hva dette betydde og fant denne artikkelen: http://www.tek.no/artikler/sjekk_hvor_god_dekning_du_har/106064 Ut fra denne har jeg jo nesten ikke noe signalstyrke, noe jeg egentlig ikke merker i hverdagen da jeg mottar sms-er og oppringninger. Skjønt, nå bruker jeg wifi for det meste hjemme da. Er ikke det litt rart at jeg har så dårlig dekning her? Noe jeg kan gjøre med det? Jeg har en Sony Xperia z3c og Talkmore-abonnement (Telenor-dekning). Har såvidt jeg vet 4g de gangene jeg ikke har på wifi også. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Så framt du ikke har behov for å bruke 4g så anbefaler jeg at du setter innstillingene til 3g/2g. Lenke til kommentar
Teria Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2015 Så framt du ikke har behov for å bruke 4g så anbefaler jeg at du setter innstillingene til 3g/2g. Hvorfor? Hva hjelper det, får jeg bedre dekning? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Det kan hjelpe. Telefonen vil forsøke å koble seg til 4G sålenge det er mulig, selv om det er et sterkere 2G eller 3G-signal i nærheten. Skrur du av 4G, så vil telefonen slutte å insistere på disse svake 4G-signalene, og ha en mer stabil forbindelse med 2G eller 3G. Du sparer også strøm fordi 4G bruker mer av batteriet. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Håper virkelig at det skal komme en mulighet der vi brukere kan få fulle muligheter for å endre prioriteringsrekkefølgen for hvilket nett telefonen skal bruke. Jeg kunne godt tenkt meg å bruke 4g/3g så framt signalstyrken er over en satt grense valgt av meg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Du kan velge nett, men ikke basert på så spesifikke kriterier som du ønsker deg. Eksempel fra min Sony Xperia Z2: Innstillinger > Mer ... > Mobile nettverk > Nettverksmodus Der kan jeg velge mellom: * Kun WCDMA * Kun GSM * WCDMA (foretr.) / GSM * LTE (foretrukket) / WCDMA / GSM GSM er 2G, WCDMA er 3G og LTE er 4G. Jeg er også lei av at den bruker tid og strøm på å veksle mellom nettene, når den heller burde nøye seg med sterk og stabil 3G. Men Xperia-serien har så bra batterilevetid, at jeg ikke gidder å deaktivere 4G. Det er også et hurtigvalg for å deaktivere 4G som jeg bruker når jeg må. Telenor planlegger å fase ut 3G-nettet. I fremtiden skal alt over på 4G, og 2G-nettet skal også beholdes i mange år pga. spesialutstyr som fjernstyres via telenettet. Kun eiere av eldre smarttelefoner trenger egentlig 3G, så det får leve i noen få år til. http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g Det blir forhåpentligvis mindre veksling mellom nett når 3G blir faset ut og alle basestasjoner er oppgradert til 4G. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Signalstyrke og signalkvalitet er ikke det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå