quantum Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Tilgjengelighet og lav inngangsterskel er det PHP er best på, og WordPress. Ja, det er en low-budgetløsning. Å si at Wordpress er en egenskap ved PHP syns jeg er å sette ting på hodet. Men det er jo helt klart at Wordpress er svært utbredt, og plugins til Wordpress skriver man i PHP. Hva fins av løsninger for CI (a'la Jenkins)? Endret 16. mars 2015 av quantum Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Her er ett par CI prosjekter. http://jenkins-php.org/ https://github.com/antonioribeiro/ci Jeg ser at Jenkins template prosjektet er laget av samme person som står bak phpunit, så det er sannsynligvis en god løsning. Endret 16. mars 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
quantum Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Her er ett par CI prosjekter. http://jenkins-php.org/ https://github.com/antonioribeiro/ci Jeg ser at Jenkins template prosjektet er laget av samme person som står bak phpunit, så det er sannsynligvis en god løsning. Da er man på en måte over i Java-land, men OK, Jenkins kan bygge PHP også. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Det har ingenting å si at Jenkins er skrevet i Java, ei heller at Solr er utbredt søkemotor i PHP økosystemet, eller at PHP ikke har en "native" webserver. Så lenge det fungerer... Endret 16. mars 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Det har ingenting å si at Jenkins er skrevet i Java, ei heller at Solr er utbredt søkemotor i PHP økosystemet, eller at PHP ikke har en "native" webserver. Så lenge det fungerer... Ja og nei. Det kommer helt an på hva man er ute etter. Hvis man absolutt vil leve i Java-økosystemet kan man jo kjøre på med Quercus også. Har du noen tanker om "lav inngangsterskel" og "tilgjengelighet" i så måte? Endret 17. mars 2015 av quantum Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Dette sklei vel litt utenfor hva trådstarter etterspurte. Syns dere skal holde dere til temaet, og heller starte en egen tråd hvor dere kan diskutere hvor vidt php er brukbart eller ikke. Jeg leser flere intressante meninger rundt dette temaet, men det egner seg ikke i denne tråden... html, css, og javascript er de tre hoved-språkene man bør få en forståelse av når det kommer til "Hva burde jeg begynne med i forhold til webutvikling?" html er strukturen, mens css er design. du kan skrive litt html slik: <div class="rektangel">dette er en firkant</div> Dette er html-strukturen. Den gjør ikke noe annet enn at den plasserer et element på siden din med teksten "dette er en firkant". Videre kan du skrive noe css slik: .rektangel { background-color:#222; border:1px solid #ccc; color:#f2f1f1; padding:8px; } Dette påfører en svært mørk bakgrunn, legger på en grå ramme som er 1px bred, samt gir litt luft mellom innholdet og selve ramma... Videre er javascript det dynamiske på siden - som lar deg håndtere nedtreksmenyer til eks.... Endret 17. mars 2015 av Yawa Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 html er strukturen, mens css er design. HTML er innholdet, CSS er layout og desing. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 html er strukturen, mens css er design. HTML er innholdet, CSS er layout og desing. HTML er ikke bare innholdet, og "layout" hører mer til HTML enn CSS... HTML er strukturen/layout, eller reisverket/konstruksjonen om du du vil, som holder på innholdet du peker til - hvilket kan være tekst, bilde/video etc. CSS er design (form og farge). CSS former html, og gir den den stilen man ønsker. Man starter med å legge opp en html-struktur/layout, for så å style den etter behov med CSS. Kjørt barn har mange navn Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Har du noen tanker om "lav inngangsterskel" og "tilgjengelighet" i så måte? Den offisielle PHP Manual'en er veldig god. Alt du behøver for å ta i bruk PHP, er litt html kunnskaper. Så lenge serveren støtter det, er det er bare å endre filendelse fra .html til .php og vips, du har en PHP-side. Deretter kan man f.eks. endre i filen og vise dagens dato med PHP-kode. Det er veldig enkelt. Trenger du hosting, så er ett kjapt google-søk alt som skal til for å finne gratis serverplass. Programvaren som er nødvendig for å lage PHP-sider er gratis og tilgjengelig på alle plattformer, man behøver bare en ok teksteditor, en lokal server/PHP og en nettleser. PHP gir rask tilbakemelding. Endringene vises øyeblikkelig når man trykker oppdater i nettleseren. Dette sklei vel litt utenfor hva trådstarter etterspurte. Syns dere skal holde dere til temaet, og heller starte en egen tråd hvor dere kan diskutere hvor vidt php er brukbart eller ikke. Jeg leser flere intressante meninger rundt dette temaet, men det egner seg ikke i denne tråden... html, css, og javascript er de tre hoved-språkene man bør få en forståelse av når det kommer til "Hva burde jeg begynne med i forhold til webutvikling?" html er strukturen, mens css er design. du kan skrive litt html slik: <div class="rektangel">dette er en firkant</div>Dette er html-strukturen. Den gjør ikke noe annet enn at den plasserer et element på siden din med teksten "dette er en firkant". Videre kan du skrive noe css slik: .rektangel { background-color:#222; border:1px solid #ccc; color:#f2f1f1; padding:8px; }Dette påfører en svært mørk bakgrunn, legger på en grå ramme som er 1px bred, samt gir litt luft mellom innholdet og selve ramma... Videre er javascript det dynamiske på siden - som lar deg håndtere nedtreksmenyer til eks.... Serverside-språk er absolutt like viktig for webutvikling. Men man bør begynne med HTML på dag 1. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Har du noen tanker om "lav inngangsterskel" og "tilgjengelighet" i så måte? Den offisielle PHP Manual'en er veldig god. ... Du kan ikke hoste solr på en billig og tilgjengelig php-server. Hva tenker du om lav inngangsterskel og tilgjengelighet i så måte? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Har du noen tanker om "lav inngangsterskel" og "tilgjengelighet" i så måte? Den offisielle PHP Manual'en er veldig god. ... Du kan ikke hoste solr på en billig og tilgjengelig php-server. Hva tenker du om lav inngangsterskel og tilgjengelighet i så måte? Hehe. Det Solr tilbyr er langt forbi det de fleste behøver, i normale tilfeller klarer du deg med det man klarer å løse med sql, i alle fall innenfor det PHP brukes mest til, dvs. lettere web applikasjoner. Veldig interessant å diskutere grenseområdene for PHP, forsåvidt, men kanskje for en annen dag. Tror ikke jeg har de beste svarene heller. Endret 17. mars 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Serverside-språk er absolutt like viktig for webutvikling. Men man bør begynne med HTML på dag 1. Naturligvis er serverside-språk svært viktig. Men det er ikke noe å hoppe inn i på dag 1 - som du selv påpeker. Trådstarter etterspør hvor man bør begynne i henhold til webutvikling. Så i bunn og grunn burde steg 1 være å få en forståelse av hvordan et nettsted fungerer. Hvordan en server fungerer. Og hvordan disse kommuniserer sammen. Så videre til hvordan man setter opp sin første side - uten noen form for koding, men kun ren tekst - og laste den opp til serveren, og se at den er tilgjenglig på internett via en adresse. Når man har det på plass, så kan man begynne å se nærmere på hvordan man kan strukturer og style denne til ønsket behov. Så nei, serverside-språk er ikke et sted å begynne. Og av den grunn ikke relevant i denne sammenheng - uavhengig av viktigheten i det store bildet.. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Tror ikke jeg har de beste svarene heller. Som du sier så går det på tilgjengelighet og terskel, pointet er vel å gjøre et bevisst valg, det er større funksjonsrikdom/økosystem på andre plattformer, men det er også mange store som lever veldig godt med det PHP har å tilby. Hvis man tenker på jobbsøking etterhvert kan man jo gjøre seg opp en mening utifra hva stillingsannonsene spør etter. Mitt poeng var bare at PHP er litt på "etterskudd" på mange områder, så får man bare vurdere hvor stort problem man synes det er. Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Hvis jeg hadde skullet gi meg selv for 10 år siden et råd så ville det vært: 1) Lær deg først og sette opp en veldig enkel side med selvskrevet HTML for innhold, og CSS for layout og design. 2) Legg til en funksjon med JavaScript, for eksempel et enkelt bildegalleri 3) Lag en blog, og benytt kjente teknologier. Nå ville jeg foreslått følgende teknologistack for 'path of least resitence': * Twitter Bootstrap (css) * Angular (js frontend) * Node.js (js backend) * Express.js (js backend rest framework) For så å oppfordre til å bruke så mye som mulig som andre har laget. Prosjekt to kan være å prøve en gang til, men å skrive alt selv. Tanken er å lære gode mønstre før en prøver å lage dårlige ting selv. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Tror ikke jeg har de beste svarene heller. Som du sier så går det på tilgjengelighet og terskel, pointet er vel å gjøre et bevisst valg, det er større funksjonsrikdom/økosystem på andre plattformer, men det er også mange store som lever veldig godt med det PHP har å tilby. Hvis man tenker på jobbsøking etterhvert kan man jo gjøre seg opp en mening utifra hva stillingsannonsene spør etter. Mitt poeng var bare at PHP er litt på "etterskudd" på mange områder, så får man bare vurdere hvor stort problem man synes det er. Ser hva du mener, og ja PHP henger litt etter. Jeg tenker det er en lavere terskel å starte som PHP-webutvikler, fordi det er så mange bedrifter som bruker eller leverer WordPress, Joomla, Drupal og Magento/e-commerce-løsninger. Men det finnes også større miljøer og prosjekter hvor PHP er hovedplattformen. Så det er noen karrière muligheter for habile PHP-utviklere også. Endret 19. mars 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå